PD2 – návaznosti a reflexe Eduard Hofmann Obecný princip návaznosti Jak vypadá praxe ? Pozorně prohlédněte zápis a dělejte si poznámky Sešit z vyučovacího předmětu vlastivěda pochází od žáka 5. ročníku základní školy. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Sešit měl podobu rozkládacího kroužkového bloku, struktura zápisů byla vždy předem připravena vyučujícím, žáci si ve výuce do volných řádků doplňovali zápisy. Žák si utváří základní představu o pojmové struktuře oboru geografie. Znalost významu těchto pojmů vytváří prostor pro kognitivně a pojmově náročnější práci na 2. stupni ZŠ. Pozn. Dle autorky zápisu v dané vyučovací hodině žáci společně pracovali s předem připravenými pracovními listy, do nichž doplňovali chybějící textové pasáže, které jim učitelka diktovala. Zápis v sešitu z vyučovacího předmětu zeměpis pochází od žáka 8. ročníku ZŠ. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti zápisu žáka z 1. stupně je zde možné identifikovat větší důraz na množství faktografických znalostí žáků. Je ovšem otázkou, nakolik je znalost faktografických údajů uvedených v zápisech žáků vyžadována při hodnocení žáků. Množství faktografie do jisté míry závisí na schopnosti žáka zachytit v sešitu co nejvíce informací obsažených v mapě. Zápis v sešitu z vyučovacího zeměpis pochází od žáka 9. ročníku ZŠ. Zápis spadá do tematického celku učiva Regiony ČR. Oproti výše uvedeným zápisům zcela chybí faktografické informace hospodářského charakteru (zemědělství, průmysl). Pozn. Dle autorky zápisu v dané vyučovací hodině dva žáci ostatním žákům prezentovali s pomocí interaktivní tabule turisticky atraktivní místa Jihočeského kraje – jedná se o výsledek jejich samostatné práce, ostatní žáci měli hodnotit jejich projev a samostatně si vyhotovit zápis do sešitu. Co s tím? Očekávané výstupy? Očekávaný výstup pro 1. stupeń ZŠ, který se týká daného tématu Žák - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Žák - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Jižní Čechy podruhé Žák - vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického Pomůžeme si očekávaným výstupem Můžeme začít brainstormingem, který učitel může postupně usměrnit do následujících oblastí: Poloha na hranicích, charakter povrchu, vodohospodářství, energetika, stavební průmysl, cestovní ruch – příroda – národní parky, kultura – lidová architektura, významná centra. Prekoncepty – označ Jihočeský kraj a napiš, co vše o něm víš Poloha – pracuj s mapou a doplň název JČ kraje a států, se kterými sousedí Dá se s tímto pracovat dál Jihočeský kraj Německo Rakousko ReliéF JČ kraje: zakresli hranice JČ kraje a popiš pohoří Šumava, Novohradské hory, Lišovský práh, Českobudějovickou a Třeboňskou pánev. Vodohospodářství Rybník Rožmberk, Zlatá stoka, vodní nádrž Lipno, Třeboňský kapr Národní park ŠUmava ENERGETIKA Lipno Temelín Popište, co vidíte na prvním a na druhém obrázku. Kterou energii elektrárny využívají? Jižní Čechy – památky unesco Zakresli do rámečků typické tvary budov na návsi a zjisti jak se nazývají. „Jihočeské Baroko“ Které formy turistiky a sportů se dají v JČ kraji provozovat a kde? Jachting Lyžování Pěší turistika Veslování Vodní turistika Významná centra Najděte obrázek a zaznamenejte města do mapy a uveďte u nich nějakou zajímavost: České Budějovice Třeboň Tábor Jindřichův Hradec Kam pro inspiraci? Program rozvoje jednotlivých krajů Např. : http://www.kr-kralovehradecky.cz/assets/rozvoj-kraje/rozvojove- dokumenty/Program-rozvoje-Kralovehradeckeho-kraje-2014-16.pdf Materiál, který má aktuální pohled na charakteristiku a zaměření rozvoje jednotlivých krajů. Jak jsou návaznosti udělány v základních dokumentech 1. ST. ZŠ - MÍSTO, KDE ŽIJEME 1. ST. ZŠ - PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ GYM. - PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ Očekávané výstupy, žák: Očekávané výstupy, žák: Očekávané výstupy, žák: -rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost (1. obd.) -zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy -porovná postavení Země ve vesmíru a podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy -vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přír., hist., politického, správního a vlastnického(2.obd.) -porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost -porovná na příkladech mechanismy působení endogenních (včetně deskové tektoniky) a exogenních procesů a jejich vliv na utváření zemského povrchu a na život lidí ROZMANITOST PŘÍRODY -vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost s rozdělením času a střídáním ročních období -prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů -objasní mechanismy globální cirkulace atmosféry a její důsledky pro vytváření klimatických pásů - zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí -rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu -rozliší složky a prvky fyzickogeograf. sférya rozpozná vztahy mezi nimi - - -objasní velký a malý oběh vody a rozliší jednotlivé složky hydrosféry a jejich funkci v krajině - - -hodnotí vodstvo a půdní obal Země jako základ života a zdroje rozvoje společnosti - - -rozliší hlavní biomy světa Ale jde to i jinak Reflexe Příprava na hodinu Název tématu je: Státní znaky, pak se objevují i v cílech státní symboly - Jaký je tedy rozdíl mezi státními znaky a státními symboly? VVC: - žák objasní účel státních symbolů a způsoby jejich používání - žák rozliší korunovační klenoty od státních symbolů - žák vyjmenuje státní symboly - žák projevuje úctu ke státním symbolům Bylo by zapotřebí cíle uspořádat hierarchicky a trochu konkrétněji, po skončení hodiny žák: - vyjmenuje státní symboly - popíše státní symboly - rozdělí státní symboly na oficiální a neoficiální - vysvětlit jejich účel - Zdůvodní, proč je zapotřebí k nim projevovat úctu a jakým způsobem. K tomu by měl směřovat obsah, který tam více-méně směřuje. Nic proti prezidentovi, ale to není státní symbol a patří do jiné hodiny např. o státním zřízení… A tak nám nezbývá než přemýšlet a … … pracovat.