UČEBNÍ ÚLOHY Tereza Češková UČEBNÍ ÚLOHA JE... ... to jediné, o co v učitelství jde J. Podstata vyučování spočívá v předkládání malých útržků obsahu žákům tak, aby se s nimi dokázali kognitivně (nebo emočně) vypořádat. A jediný způsob, jak je předkládat, jsou učební úlohy. Proč? Jaká je funkce úloh ve výuce? UČEBNÍ ÚLOHA § „Každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého učebního cíle“ (Průcha, Walterová, & Mareš, 2013, s. 325). § Otázka či podnět vyvolávající učební činnost. § Jaké typy učebních úloh žákům ve škole učitel zadává, takové typy žákovských přístupů k učení u nich buduje. (Ramsden, 1984) VYPIŠTE UČEBNÍ ÚLOHY Z UKÁZKY https://audiovideo.rvp.cz/video/2669/VIRTUALNI-HOSPITACE---GEOGRAFIE-HYDROGEOGRAFIE.html 17:10–21:57 Pavlas: 22:15 Z čeho se skládá zemské těleso? Jak to můžeme zjistit? Jak hluboko je do středu Země? upřesňuje otázku nákresem Jak poznám, co je uvnitř? poradí doktora – Jak dr pozná, co vám je? Hydro 19:55 Nej Tichého oc. 22:23 Nej jezerem je Kasp. moře VÝUKOVÉ CÍLE „Cílem školního vzdělávání rozumíme zamýšlený a očekávaný výsledek výchovně-vzdělávací práce, k němuž učitel v součinnosti s žáky směřuje“ (Nelešovská & Spáčilová, 2005, s. 43) § jednoznačné § konzistentní (z nižších lze vyvodit vyšší a naopak) § přiměřené § kontrolovatelné VÝUKOVÉ CÍLE § kognitivní § afektivní – zaměřena na zájmy, pozornost, estetické cítění, morální a jiné postoje, pocity, názory a hodnoty (taxonomie – Krathwohl, 1964) § psychomotorické – psychomotorické dovednosti, které se týkají smyslového vnímání, pohybů a vzájemné koordinace vjemů s pohyby atd. (Simpson, 1972) - návaznost na ŠVP, rozvoj klíčových kompetencí NEVYUČOVAT INTUITIVNĚ, musíme vědět, co chceme naučit, proč, jak a co a jak navazuje! TAXONOMIE VÝUKOVÝCH CÍLŮ Kognitivní Kognitivní Afektivní Psychomotorické (Bloom, 1956) (Anderson & Krathwohl, 2001) (Krathwohl, Bloom, & Masia, 1964) (Simpson, 1972) Hodnotové posuzování Tvořit Integrace hodnot v charakteru Vytváření nových dovedností Syntéza Hodnotit Integrování hodnot (organizace) Přizpůsobování Analýza Analyzovat Oceňování hodnoty Automatizace složité dovednosti Aplikace Aplikovat Reagování Automatizace jednoduché dovednosti Porozumění Porozumět/chápat Přijímání (vnímavost) Řízené odezvy Zapamatování Zapamatovat - Zaměřenost - - - Vnímání ZNALOSTI & TAXONOMIE KOGNITIVNÍCH CÍLŮ (BLOOM, 1956) REVIDOVÁNO ANDERSONEM & KRATHWOHLEM (2001) Cílová kategorie (úroveň osvojení) Typická slovesa k vymezování cílů 1.Zapamatovat – termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace, reprodukce znalostí definovat, identifikovat, vytvořit seznam, vyjmenovat, opakovat, vzpomenout si, rozpoznat, zapsat, spojit, zopakovat, podtrhnout, zvýraznit 1.Rozumět – převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení) vybrat, uvést příklad, předvést, popsat, určit, rozlišovat, vysvětlit, vyjádřit, říci vlastními slovy, vybrat, přeformulovat, sdělit, přeložit, simulovat, vypočítat, zkontrolovat, změřit 1.Aplikovat – použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit, zaznamenat 1.Analyzovat – rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvků, vysvětlení, zdůvodnění, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat 1.Hodnotit – posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která žák sám navrhne kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit 1.Tvořit – složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku, složení nového uspořádáním (pojmů a principů) upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět POSUĎTE ÚLOHY Z UKÁZKY PODLE REV. BLOOMOVY TAXONOMIE VYMYSLETE ALTERACE zadání úloh k témuž tématu tak, aby pokrývaly všech 6 úrovní ZADÁNÍ UČEBNÍ ÚLOHY - záleží na cíli a fázi hodiny – odlišné funkce § Úlohy vyzývají žáka k aktivní činnosti. § Úlohy vycházejí z oboru a směřují k cíli učení. § Úlohy zakládají edukativní situaci a podmiňují její formu, organizaci a průběh (Slavík, Dytrtová a Fulková, 2010, s. 3). § - ideální poměr úloh vyšší kognitivní náročnosti 25−30 % (Gall et al.,1978; Mullis et al., 2009) VYMYSLETE ZADÁNÍ UČEBNÍCH ÚLOH PRO 1 VYUČOVACÍ HODINU (TAK, ABY OBTÍŽNOST ÚLOH BYLA OPTIMÁLNÍ) § struktura: cíl, přesné zadání, didaktické prostředky 1. stupeň 2. stupeň ČJS-5-1-04 vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního a vlastnického / MÍSTO, KDE ŽIJEME Z-9-6-02 hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům /ČESKÁ REPUBLIKA ČJS-5-1-03 vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí / MÍSTO, KDE ŽIJEME Z-9-3-03 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států / REGIONY SVĚTA