Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Distribuce üZboží, které je výsledkem hospodářské činnosti jednotlivých výrobců, musí být přepraveno ke spotřebiteli, případně k zákazníkovi, z hospodářské sféry. üPohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli nazýváme distribucí. üSmyslem distribuce je zajistit přesun zboží od výrobní firmy tak, aby zákazník mohl zakoupit potřebný výrobek v geograficky vhodném místě, ale také v době, množství, ceně a kvalitě, která mu vyhovuje. üPodstatou distribuce jsou tedy činnosti, které jsou uskutečňovány mezi jednotlivými články uvnitř distribuční cesty. üTěmito články mohou být samotné výrobní společnosti, obchodní společnosti, podniky poskytující logisticky dodavatelské služby a zvláštní formy zprostředkovatelů. Provoz obchodu a služeb Distribuce Provoz obchodu a služeb Distribuční cesta distribuce umožňuje pohyb zboží ke spotřebitelům a je tedy spojená s vysoce diferencovaným tokem zboží nebo hodnotovým řetězcem. Provoz obchodu a služeb Distribuční cesta §Intuitivně obvykle spojujeme distribuci s pohybem hmotných výrobků. §Distribuce však vykonává mnoho užitečných funkcí i ve vztahu k službám. Předně umožňuje, aby zákazník mohl službu obdržet üna přesně stanoveném místě (v pobočce firmy poskytující službu) üa ve stanovené době (v rámci provozní doby). §Některé funkce jako skladování produktu, přeprava, opětovný prodej však při distribuci služeb nemají smysl. Provoz obchodu a služeb Distribuční cesta Vztahy mezi distribučními články Provoz obchodu a služeb Distribuční cesta Některé firmy využívají k distribuci svého zboží několika prodejních cest. Účelem vytváření vícenásobných prodejních cest bývá, vyžadují-li rozdíly mezi jednotlivými skupinami zákazníků uzpůsobení prodejních cest, zejména snaha proniknout na rozdílné segmenty trhu. Spotřební zboží Výrobní prostředky Provoz obchodu a služeb Toky v distribučních cestách Toky představují vazby, které spojují jednotlivé subjekty podílející se jakýmkoliv způsobem na distribuci zboží a služeb. Klasifikace toků napomáhá pochopit dynamickou povahu distribučních cest. Podle jednotlivých hledisek je možné tyto toky rozčlenit následovně: üTok produktů üTok obchodních jednání üTok vlastnictví k produktu üInformační tok üPropagační tok Provoz obchodu a služeb Toky v distribučních cestách Tok produktů: üfyzický pohyb výrobku od výrobce přes všechny mezičlánky, podílející se na fyzickém kontaktu s výrobkem, a to od výroby až ke konečnému spotřebiteli. Tok obchodních jednání üpředstavuje vzájemné působení nákupních a prodejních činností spojených s převodem vlastnického práva k výrobkům. Ve většině případů není v tomto toku zahrnuta dopravní firma, protože se neúčastní při obchodních jednáních. Tok vlastnictví k produktu üreprezentuje pohyb vlastnického práva k výrobku během jeho přesunu od výrobce až ke konečnému spotřebiteli. Dopravní firma nepřejímá vlastnický nárok na výrobek a ani není aktivně zapojena do jeho převodu. Slouží pouze k fyzické přepravě samotného výrobku. Provoz obchodu a služeb Toky v distribučních cestách Informační tok üdopravní firma se již objevuje. Všechny zúčastněné strany se podílí na výměně informací a tok může plynout oběma směry, a to buď směrem k výrobci nebo ke spotřebiteli. Tok informací někdy vynechává dopravní firmu. Tento případ se vyskytuje tehdy, když se požadované informace netýkají dopravní společnosti, například podrobnosti spojené s nákupem, prodejem nebo propagací výrobků nebo si dopravu zajišťuje výrobce vlastními prostředky. Propagační tok ükomunikace ve formě reklamy, osobního prodeje, podpory prodeje a publicity. Do tohoto toku bývá začleněn nový prvek – reklamní agentura, protože se aktivně podílí na provádění a zajišťování propagačního toku, zvláště reklamy. Výrobce a reklamní agentura spolu často velmi těsně spolupracují na rozvoji propagačních strategií. Provoz obchodu a služeb Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!