Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Obchod fyzickým zbožím Obchod spotřebním zbožím üzahrnuje převážně soubor zboží určený pro konečného individuálního spotřebitele. üpřevážně provozují obchodní instituce v užším slova smyslu – obchodní firmy. Obchod zbožím pro další podnikání üprovozují kromě obchodních firem ve značném rozsahu i výrobní podniky svými organizačními útvary nebo návaznými organizacemi pro prodej, popř. pro nákup Provoz obchodu a služeb Maloobchodní činnosti Realizace maloobchodních činností se rozděluje do dvou hlavních skupin: ümaloobchod realizovaný v síti prodejen (store retail), ümaloobchod realizovaný mimo prodejní síť (non store retail). Provoz obchodu a služeb Maloobchod v sítí prodejen Maloobchod realizovaný v síti prodejen představuje většinový rozsah maloobchodních činností a po 2. světové válce znamená v ekonomicky vyspělých státech světa 90% všech maloobchodních tržeb. Nejčastější kritérium členění: üpotravinářský maloobchod ünepotravinářský maloobchod Další kritérium členění: üspecializovaný maloobchod üdespecializovaný (univerzální) maloobchod ü Provoz obchodu a služeb Potravinářský maloobchod ü… obchoduje převážně potravinami. üZařazují se sem však i prodejní jednotky, které mají i značný rozsah nepotravin – zboží denní a občasné poptávky (smíšené prodejny, superety, supermarkety a hypermarkety – samoobslužné obchodní domy). üTradičně nejvíce koncentrován, má největší průměrné velikosti prodejen, nejmodernější informační a logistické systémy – velké objemy zboží, hromadné nákupy, pravidelnost odbytu. üProgresivní rozvoj pokračuje navzdory poklesu podílu výdajů za potraviny v souvislosti s růstem životní úrovně. Provoz obchodu a služeb Nepotravinářský maloobchod ü… představuje širokou škálu sortimentů i provozních typů. üZvláštní skupinu tvoří prodej aut (včetně servisu) a pohonných hmot – jde o dvě specifické skupiny se stálým rozvojem. üV nepotravinářském maloobchodě se neustále vyvíjí nové sortimenty a vznikají nové provozní typy. üPo rozvoji sortimentu pro volný čas nastalo období rozvoje výpočetní techniky. üRovněž audiovizuální technika má stále rostoucí trend rozvoje. Provoz obchodu a služeb Specializovaný / Despecializovaný maloobchod üVývoj ve vyspělých státech doposud jednoznačně směřuje k univerzálním formám maloobchodu (despecializovaný maloobchod) a jim odpovídajícím prodejním jednotkám. üUžší rozsah sortimentu – specializovaný maloobchod – je typický nejen pro menší prodejny, ale i pro filiálkové firmy (viz např. firmu Benetton, která má ve světě přes 5 tis. prodejen.) Provoz obchodu a služeb Maloobchod mimo síť prodejen Maloobchod mimo prodejní síť představuje svým objemem stálou složku maloobchodní činnosti, současně však i potenciální největší rozvoj. Jeho hlavní složky jsou: üprodejní automaty (Vending Machine), üpřímý prodej (Direct Selling), üpřímý marketing (Direct Marketing), který lze v češtině výstižněji nazvat zásilkový obchod. Provoz obchodu a služeb Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!