Provoz obchodu a služeb jaro 2019 Dispoziční řešení prodejny •Dispozičním řešením obchodní jednotky označujeme prostorové uspořádání hmotných prostředků obchodní činnosti. Jedná se o dispoziční řešení místností (ploch) a o dispoziční řešení zařízení (tvorbu jednotlivých pracovišť). •Při dispozičním řešení prodejny se řeší: §problém struktury ploch (zastoupení potřebných ploch) §problém potřebné velikosti ploch §problém návaznosti ploch §problém využití ploch Provoz obchodu a služeb Struktura ploch •Struktura ploch je dána složitostí procesů, sortimentem, ale i možnostmi jednotlivých prodejních jednotek v aktuální zástavbě. •Plochy maloobchodních jednotek lze členit na: §Hlavní plochy üprodejní místnosti ümístnosti pro poskytování služeb §Pomocné plochy ümístnosti s přímým vztahem ke zboží (plochy pro příjem, uskladnění a přípravu zboží k prodeji) ümístnosti s nepřímým vztahem ke zboží (kanceláře, šatny, umývárny, WC, technické místnosti…) ükomunikace pro pohyb zboží, zaměstnanců a zákazníků Provoz obchodu a služeb Struktura ploch •Uspořádání prodejní místnosti musí odpovídat velikosti, sortimentu zboží a formě prodeje. Musí vytvářet příjemné prostředí jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. •Požadavky na vnitřní úpravu prodejní místnosti: §provozní üvelikost prodejní místnosti musí odpovídat prodávanému sortimentu, má být bez výklenků a zákoutí pro snadnou orientaci, musí umožňovat pohodlný pohyb zákazníků i personálu §ekonomické §společenské Provoz obchodu a služeb Struktura ploch •Uspořádání prodejní místnosti musí odpovídat velikosti, sortimentu zboží a formě prodeje. Musí vytvářet příjemné prostředí jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. •Požadavky na vnitřní úpravu prodejní místnosti: §provozní §ekonomické ümaximální využití prodejní plochy, promyšleným sestavením regálů, chladících a mrazících zařízení, aby bylo vystaveno co nejvíce zboží a maximalizován maloobchodní obrat, ale i ochráněno zboží §společenské Provoz obchodu a služeb Struktura ploch •Uspořádání prodejní místnosti musí odpovídat velikosti, sortimentu zboží a formě prodeje. Musí vytvářet příjemné prostředí jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance. •Požadavky na vnitřní úpravu prodejní místnosti: §provozní §ekonomické §společenské üpožadavky zákazníků i zaměstnanců zahrnující hygienu, estetiku a bezpečnost, vytvářející příjemné kulturní prostředí prostřednictvím barevnosti, osvětlení, ozvučení nebo klimatizací… Provoz obchodu a služeb Návaznost ploch •Návaznost ploch s přímým vztahem ke zboží a ploch hlavních je možné řešit ve variantách: §umístění do jednoho podlaží společně s prodejní místností §umístění částečně do stejného podlaží s prodejní místnosti a částečně do samostatného podlaží §umístění výhradně do samostatného podlaží Provoz obchodu a služeb Formy prodeje §Základní formy prodeje: üPultový prodej (prodej s obsluhou) üSamoobslužný prodej üProdej s volným výběrem §Doplňkové formy prodeje: üZásilkový prodej üElektronický obchod üProdej na objednávku üProdejní automaty üStánkový prodej üPojízdné prodejny üPřímý prodej § • Provoz obchodu a služeb Pultový prodej •Nejstarší forma prodeje, při které nemá zákazník přístup ke zboží. Důraz je kladen na osobní nabídku, předvedení zboží a na prodejní rozhovor. Uplatňuje se u zboží občasné poptávky, s vysokou technickou náročností nebo u malých smíšených prodejen. •Dispoziční řešení prodejny: §Lineární jednořadové (malé prodejny s jedním obsluhujících – individuální obsluha) §Lineární víceřadové (prodejna rozdělená na oddělení podél stěn – kolektivní obsluha) §Ostrůvková úprava (uspořádání pultu uprostřed prodejny) § • Provoz obchodu a služeb Prodej se samoobsluhou •Zákazník má přístup ke zboží, které vyhledává, prohlédne, případně vyzkouší a dopraví k místu inkasa. Zákazník tak rozhoduje o nákupu zboží samostatně, bez zásahu obsluhy, není omezován tlakem ostatních kupujících nebo obsluhou. •Dispoziční řešení prodejny: §Uzavřená samoobsluha (vstup do prodejny přes turniket a výstup přes pokladní zónu) §Otevřená samoobsluha (pokladny volně umístěny v prodejně, vstup a výstup není omezen) § • Provoz obchodu a služeb Prodej s volným výběrem •Zákazník zboží vystavené v regálech, vitrínách a na výstavních plochách volně vybírá, avšak na rozdíl od samoobslužného prodeje nedopravuje k prostoru inkasa. Všechny úkony spojené s prodejem obstará prodávající. •Prodej může probíhat: §Prodej dle vzorků – vystavené zboží slouží jako vzorek, zboží pro zákazníka se přinese ze skladu. §Prodej z výstavky – vystavené zboží je určeno k prodeji, po předvedení si jej zákazník odnáší. •Dispoziční řešení prodejny: §Uplatňuje se volné uspořádání zařízení s možností uspořádání do podoby výstavní síně. § • Provoz obchodu a služeb Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!