Baptiste, dítě ráje Sál „Provazolezců" hrozně páchl. Páchl jako mrchoviště, jako smrdutý močál. I zdravý žaludek se tam obracel. Théodore de Banville Film Děti ráje (Les enfants du paradis, 1945, režie: Marcel Carné) zobrazuje zákulisí divadla, vzdává mu poctu a je věnován obyčejným lidem, divákům, kteří se ocitnou na chvíli ,,na vrcholu", na nejlevnějších místech v divadle, na bidýlku, kterým Francouzi říkají nadneseně .paradis" - ráj. Mezi takovými lidmi se s oblibou pohyboval Jacques Préveit a považoval je podobně jako Baptiste za skutečné publikum, které se živě účastní představení. Název „Les enfants du paradis" Děti ráje odkazuje tedy ke skutečnosti, že právě obecenstvo laciných míst na posledních místech v galerii stvořilo Deburaua, „největšího z pierotů". Jak vypadalo publikum z hlediště a z bidýlka popisuje Tristan Rémy takto: „Byla zde dělnice, sedící rozkročmo na lavicích, s tvářemi pěkně červenými a lesknoucíma se očima. Byly zde švadlenky v krásných kloboucích, mladé ženy v bělostných čepcích; doprovázeli je hezouni, přemrštěně oblečení, s opálovými knoflíky na kabátě, v hlazených rukavicích, s vlasy pěkně nakadeřenými. Holič si s nimi musel dát hodně práce. Na galeriích jsou diváci bez kabátu. Aby se cítili jako doma, vyhrnou si rukávy košile až k loktům a natahují hlavy, pokryté čepicemi. Mezi každým jednáním lidé jedí, pijí a baví se mezi sebou. Desítky dvojic se k sobě tisknou u železného zábradlí. Upírají oči na jeviště a mají pootevřená ústa. Pak nastane pozorné ticho. Zdá se, že i mim se soustřeďuje. Jeho bílá tvář je chladná. Ví, co očekávají diváci při určitém výjevu, při určitém postoji a při odchodu z jeviště. Musí uspokojovat své věrné obecenstvo, které ho rádo vidí..." 6 T ( 1 \ ,/+ '/` E í ' : ,T: cj Gustave Doré, dobová kresba z divadla Provazochodců -diváci na „bidýlku" (1