FJ3010 Didaktika literárního textu Anotace a cíle Předmět se zabývá využitím literárního textu ve výuce francouzského jazyka k rozvoji komunikační kompetence žáků. Je rozdělen na dvě části – teoretickou a praktickou. Teoretická část se dotýká problematiky čtení v cizím jazyce, postavení literatury a literárního textu ve výuce cizích jazyků a faktorů ovlivňujících porozumění cizojazyčnému textu. V praktické části jsou na základě vybraných ukázek literárních textů představeny různé aktivity. Vzhledem k tomu, že k předmětu neexistuje žádný ucelený studijní text, je výuka jednotlivých seminářů organizována tak, že vyučující v první části formou prezentace nastiňuje hlavní problematiku daných kapitol, které pak jsou rozvíjeny ve druhé části, kde si studenti mohou uváděné dovednosti osvojit a procvičit. Sylabus seminářů 1. Lecture en classe de langue. Types et stratégies de lecture. 2. Facteurs influençant la compréhension du texte littéraire: Compétence du lecteur. Lexique. Anticipation. Redondance. 3. Phases de lecture: Préparation, Réception. Évaluation. 4. Activités: Quatrième de couverture. Exercices d’appariement. Puzzles. Censure ou caviardage. Expansion. Lecture de l’extrait par séquences. De l’incipit et l’excipit à la lecture d’une nouvelle. Výstupy Na konci tohoto kurzu studenti dokáží definovat problematiku čtení v cizím jazyce, vyjmenovat vhodnou frankofonní literaturu pro žáky základní školy, rozfázovat práci s textem na čtení s porozuměním, zvolit strategii čtení pro splnění předem daného úkolu na čtení s porozuměním, připravit aktivitu na čtení s porozuměním pro různé jazykové úrovně žáků, aplikovat své poznatky a dovednosti v praxi. Požadavky k průběhu a ukončení předmětu v prezenční formě studia Aktivní účast (70%) a jeden metodický list ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím literárního textu ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Text bude stejný pro všechny studenty. Informace ke kombinované formě studia Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů. Jinak pracují samostatně na základě doporučené literatury a pokynů vyučujícího ve studijních oporách. Kontrola probíhá na základě vypracovaných písemných úkolů v průběhu semestru. Na závěr studenti zpracují tři metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím literárního textu ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Pokud se aktivně zúčastní většiny seminářů, vypracují pouze jeden metodický list jako studenti prezenční formy studia. Základní literatura Albert, M.-C., & Souchon, M. (2000). Les textes littéraires en classe de langue. Paris: Hachette. Blondeau, N., Allouache, F., & Né, M.-F. (2004). La littérature progressive du français avec 600 activités. Paris: CLE International. Fiévet, M. (2013). Littérature en classe de FLE. Paris: CLE International. Kyloušková, H. (2007). Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků. Brno: Masarykova univerzita. Naturel, M. (1995). Pour la littérature, De l’extrait à l’œuvre. Paris: CLE International. Vyučovací jazyk Francouzština a čeština