FJ3034 Výuka jazykových prostředků ve francouzštině Rozsah 0/1/0, kombinované studium 4 hod. konzultací, 2 kredity, ukončení: zápočet Anotace a cíle Předmět navazuje na kapitoly probírané v didaktice, zejména na výuku jazykových prostředků (gramatika, slovní zásoba, výslovnost, pravopis). Zde se daná problematika dále rozvíjí prostřednictvím různých aktivit, při nichž si studenti procvičí, jak je použít v praxi. Hlavní linií předmětu, od které se odvíjí program kurzu, je vypracování různých typů cvičení, které studenti vyzkoušejí během své učitelské praxe. Sylabus semináře Různé aktivity na procvičování slovní zásoby, gramatiky, výslovnosti a pravopisu. Výstupy Na konci tohoto kurzu studenti dokáží sestavit různé typy cvičení a aktivit na jednotlivé jazykové prostředky (gramatika, slovní zásoba, výslovnost, pravopis), demonstrovat své dovednosti v metodických listech, aplikovat své poznatky a dovednosti v praxi. Výukové metody Seminář, diskuse, prezentace Požadavky k průběhu a ukončení předmětu v prezenční formě studia Aktivní účast (70%) a 2 metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím jazykových prostředků ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Oba metodické listy budou zaslány v jednom dokumentu (Fiche pédagogique 1 a Fiche pédagogique 2) nazvaném VJP_Prijmeni.docx na adresu kylouskova@ped.muni.cz. Informace ke kombinované formě studia Studentům kombinovaného studia se doporučuje zúčastnit alespoň tří seminářů. Jinak pracují samostatně na základě doporučené literatury a pokynů vyučujícího ve studijních oporách. Kontrola probíhá na základě vypracovaných písemných úkolů v průběhu semestru. Na závěr studenti zpracují tři metodické listy ve francouzském jazyce na různé aktivity spojené s využitím jazykových prostředků ve výuce francouzského jazyka na základní škole. Pokud se aktivně zúčastní většiny seminářů, vypracují pouze jeden metodický list. Literatura Abry, D., & Chalaron, M.-L. (2014). La nouvelle grammaire des premiers temps A1-A2. Grenoble: PUG. Bogaards, P. (2003). Le vocabulaire dans l’apprentissage des langues étrangères. Paris: Didier. Dubrava, J.-P. (2005). SOS orthographe. Paris: Ellipses. Desmons, F., Ferchaud, F., Godin, D., & Guerrieri, C. (2008). Enseigner le FLE (français langue étrangère) : Pratiques de classe. Paris: Belin. Léon, M. (2003). Exercices systématiques de prononciation française. Paris: Hachette. Tagliante, C. (2006). La classe de langue. Paris: CLE International. Vyučovací jazyk Francouzština a čeština