1 Úvod: Didaktika jako věda a jako nástroj učitele Eva Vyskočilová, Dominik Dvořák 1.1 Je vůbec didaktika k něčemu? 1.2 Dvě pojetí vzdělávání: Komenský a Dewey 1.2.1 J. A. Komenský byl první, kdo vytvořil systém didaktiky 1.2.2 Americký pedagogický projekt: J. Dewey 1.3 Vývoj didaktiky ve 20. století 1.3.1 Behaviorismus a manažerské metody v didaktice . . . . 1.3.2 Kognitivní a sociální obrat 1.3.3 Neobehaviorismus a technologie vyučování 1.3.4 Kurikulární hnutí a nástup kognitivismu 1.3.5 Humanizace a sociální odpovědnost školy 1.3.6 Současná situace 1.4 Didaktika jako exaktní, anebo humanitní obor? 1.4.1 Proč některé národy nemají „didaktiku"? 1.4.2 Roztříštěnost didaktických koncepcí 1.5 Didaktika preskriptivní, deskriptívni, anebo normativní? . . . 1.5.1 Empirické a hodnotové výpovědi 1.5.2 Deskriptívni a preskriptivní didaktika, klinický a technologický přístup 1.5.3 Jak může metodicky postupovat klinický obor? 1.5.4 Na důkazech založený přístup 1.6 Klasifikace teorií v didaktice 1.6.1 Makro-a mikrodidaktické teorie 1.7 Teorie učení - východisko didaktických teorií 1.7.1 Biologické a evoluční pohledy na učení a vyučování . . . 1.7.2 Podněty sociálních a kulturních věd 1.7.3 Podněty z technických oborů: Systémová analýza . . . . 1.8 Konstruktivismus v současné didaktice 1.8.1 Některé proudy uvnitř konstruktivismu 1.8.2 Žákovo pojetí učiva 1.8.3 Sociální konstruktivismus 1.8.4 Kritika konstruktivismu Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova Č Á S T I Činitele výuky 2 Žák sekundární školy Otto Obst 2.1 Dospívání jako biologická fáze a sociální konstrukt 2.1.1 Dospívání - období bouří a konfliktů? 2.2 Vývoj inteligence v období dospívání 2.3 Identita a učení 2.3.1 Identita a subkultury současné mládeže 2.4 Socioekonomická diferenciace žáků 2.5 Nadaný žák ve výuce 2.5.1 Kdo je to nadaný žák 2.5.2 Vnější diferenciace 2.5.3 Vnitřní diferenciace 2.6 Handicapovaný žák ve výuce 2.6.1 Se kterými typy zdravotního postižení se můžeme ve škole setkat? 2.6.2 Pedagogická integrace postižených žáků 2.6.3 Výhody a nevýhody integrace 2.7 Žák jiného etnika a žák s jiným mateřským jazykem ve výuce 2.7.1 Romové 2.7.2 Zahraniční zkušenosti Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 3 Učitel ve výuce Otto Obst 3.1 Učitel jako expert 3.2 Kompetence učitele 3.3 Učitel jako pracovník pomáhajících profesí 3.3.1 Pomáhající profese 3.3.2 Akademická svoboda a právo na vzdělávání 3.4 Rozhodování v pedagogické praxi a jeho problémy 3.5 Sebereflexe a sebezdokonalování v pedagogické činnosti učitele 3.5.1 Jak provádět sebereflexi 3.5.2 Metody a techniky sebereflexe 3.6 Učitelovo pojetí výuky 3.7 Vyhasínání (burnout) a jeho prevence 3.8 Standardy výkonu učitelské profese Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 4 Učivo Helena Veverková 4.1 Vzdělání 4.1.1 Cíle školního vzdělávání 4.2 Učivo a jeho struktura 4.2.1 Vědomosti 4.2.2 Dovednosti 4.2.3 Hodnoty 4.2.4 Vlastnosti člověka 4.3 Přístupy k učivu: zprostředkující a vstřícný 4.4 Kurikulum 4.5 Konkretizace učiva v pedagogických dokumentech 4.5.1 Standardy 4.5.2 Rámcový vzdělávací program 4.5.3 Koncepce školy 4.6 Didaktická analýza učiva 4.7 Učebnice Závěr Případová studie Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 5 Sekundární škola: citlivé místo vzdělávacího systému Dominik Dvořák 5.1 Škola a společnost 5.2 Specifika situace sekundární školy 5.2.1 Vnitřní problémy sekundární školy 5.2.2 Organizační dilemata sekundárního školství 5.2.3 Nedávný vývoj sekundárního školství v České republice 5.2.4 Změny vzdělávacího systému po roce 1989 5.3 Svět jednotlivé školy 5.3.1 Které školy jsou dobré? Závěr Otázky a úkoly Klíčová slova 6 Mimoškolní prostředí Otto Obst 6.1 Situované a autentické učení 6.1.1 Enkulturační model vyučování 6.1.2 Autentické učení 6.2 Rodina žáka 6.3 Region školy 6.3.1 Učení v obci 6.3.2 Škola a komunitní vzdělávání 6.3.3 Škola, komunita a ohrožené dítě 6.4 Prostředky masové komunikace Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova Č Á S T II Teoretické základy vyučování a učení 7 Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace 7.1 Diagnostika vnitřních podmínek výuky Miloslava Dvořáková 7.1.1 Přehled metod zjišťujících diagnostické údaje 7.1.2 Diagnostika sociálních vztahů 7.1.3 Diagnostika hodnotové orientace žáků 7.1.4 Diagnostika sebepojetí žáků 7.1.5 Diagnostika zájmů žáků 7.1.6 Diagnostika perspektivní orientace 7.1.7 Diagnostika žákova pojetí učiva 7.1.8 Diagnostika učebního stylu žáků 7.2 Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků . Miroslav Chráska 7.2.1 Jaký je současný stav hodnocení vzdělávacích výsledků žáků? 7.2.2 Co je to didaktický test? 7.2.3 Jaké jsou druhy didaktických testů? 7.2.4 Jak vytvořit dobrý didaktický test? 7.2.5 Jak lze ověřit kvalitu vytvořeného didaktického testu? . 7.2.6 Jaké jsou možnosti využívání didaktických testů v praxi? 7.3 Evaluace klimatu třídy Helena Grecmanová 7.4 Evaluace učebnic Danuška Tomanová 7.4.1 Kritéria hodnocení Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 8 Pedagogická komunikace a interakce ve výuce Ludmila Prokešová 8.1 Verbální komunikace 8.2 Neverbální komunikace 8.3 Komunikace činem Ludmila Prokešová, Miroslav Procházka Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 9 Didaktické zásady Milena Kurelová 9.1 Co jsou didaktické zásady? 9.2 Přehled didaktických zásad 9.2.1 Zásada komplexního rozvoje osobnosti žáka 9.2.2 Zásada vědeckosti 9.2.3 Zásada individuálního přístupu k žákům 9.2.4 Zásada spojení teorie s praxí 9.2.5 Zásada uvedomelosti a aktivity 9.2.6 Zásada názornosti 9.2.7 Zásada soustavnosti a přiměřenosti Otázky a úkoly Klíčová slova 10 Výukové cíle a jejich taxonomie Zdeněk Kalhous 10.1 Požadavky na výukové cíle 10.1.1 Komplexnost výukových cílů 10.1.2 Konzistentnost (soudržnost) výukových cílů 10.1.3 Kontrolovatelnost výukových cílů 10.1.4 Přiměřenost výukových cílů 10.2 Taxonomie výukových cílů 10.2.1 Taxonomie kognitivních cílů 10.2.2 Taxonomie afektivních cílů 10.2.3 Taxonomie psychomotorických cílů 10.3 Vymezování výukových cílů Závěr Otázky a úkoly Klíčová slova 11 Organizační formy výuky Vladimír Václavík 11.1 Individuální výuka 11.2 Hromadná a frontální výuka 11.3 Individualizovaná výuka 11.4 Projektová výuka 11.5 Diferencovaná výuka 11.6 Skupinová a kooperativní výuka 11.7 Týmová výuka 11.8 Otevřené vyučování 11.8.1 Organizační opatření ve vyučování - týdenní plán, volná práce 11.8.2 Otevírání školy navenek Závěr Otázky a úkoly Klíčová slova 12 Výukové metody Zdeněk Kalhous 12.1 Klasifikace metod výuky 12.1.1 Informačně-receptivní metoda 12.1.2 Reproduktivní metoda 12.1.3 Metoda problémového výkladu 12.1.4 Heuristická metoda 12.1.5 Výzkumná metoda 12.2 Komplexní klasifikace základních skupin metod výuky (Maňák, 1990) 12.3 Klasifikace založená na teoriích učení 12.3.1 Behaviorální modely 12.3.2 Personální (humanistické) modely 12.3.3 Sociální modely 12.3.4 Skupina kognitivních (informačních) modelů 12.4 Stručná charakteristika některých metod výuky 12.4.1 Metody slovní 12.4.2 Metoda práce s učebnicí, s knihou 12.4.3 Metody názorně demonstrační 12.4.4 Didaktické hry 12.4.5 Participativní metody 12.4.6 Situační (případové) metody 12.4.7 Inscenační metody (metody hraní rolí) 12.4.8 Brainstormingové metody (burza dobrých nápadů) . . . 12.4.9 Vrstevnické vyučování - učení vyučováním Otázky a úkoly Klíčová slova 13 Učební úlohy ve výuce Zdeněk Kalhous 13.1 Definice a role učebních úloh ve výuce 13.2 Z teorie učebních úloh 13.2.1 Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) . . 13.3 Posuzování a projektování souborů učebních úloh Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 14 Materiální didaktické prostředky Otto Obst 14.1 Klasifikace materiálních didaktických prostředků 14.1.1 Některá doporučení pro práci s materiálními didaktickými prostředky 14.2 Výpočetní technika ve výuce 14.2.1 Výukové programy 14.2.2 Počítač jako pracovní nástroj 14.2.3 Programy k získávání informací z počítačových sítí . . . 14.2.4 Výuka programování 14.2.5 Jak dál ve výuce pomocí informačních technologií . . . . Otázky a úkoly Klíčová slova ČÁST lil Projektování, realizace a evaluace výuky 15 Význam jednotlivých faktorů ve výuce Dominik Dvořák 15.1 Školou ovlivnitelné faktory výuky 15.1.1 Kvalita prezentace učiva 15.1.2 Přiměřenost vyučování 15.1.3 Pobídky 15.1.4 Čas 15.2 Vzájemné vztahy mezi faktory výuky . . . 15.2.1 Vztah mezi jednotlivými faktory . . Závěr Klíčová slova 16 Projektování výuky Otto Obst 16.1 Proč projektovat (plánovat) výuku? 16.2 Kroky při plánování výuky 16.2.1 Studium kurikulárních dokumentů 16.2.2 Zjištění potřeb žáků 16.2.3 Tematický plán učiva 16.3 Příprava na vyučování 16.3.1 Příklad 1 16.3.2 Příklad 2 Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 17 Realizace výuky Otto Obst 17.1 Motivace 17.1.1 Vnitřní motivace k učení 17.1.2 Prostředky vnější motivace 17.1.3 Jak pomoci nemotivovaným žákům? 17.2 Vedení žáků v průběhu výuky 17.3 Komunikace ve výuce, učitelova řeč . . . . 17.3.1 Otázky ve výuce. . . 17.3.2 Humor ve výuce 17.3.3 Kritické situace v komunikaci . . . Závěr Případová studie Klíčová slova 18 Kázeň ve výuce Otto Obst 18.1 Příčiny nekázně ve škole 18.1.1 Co může ovlivnit učitel 18.2 Postupy pro budování ukázněného prostředí 18.2.1 Kázeňské prostředky 18.3 Šikana 18.4 Řešení konfliktů a situační myšlení 18.5 Klima třídy 18.6 Autorita učitele 18.6.1 Formální autorita 18.6.2 Neformální autorita 18.6.3 Na čem záleží neformální autorita učitele? . . . Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova 19 Hodnocení výsledků výuky Otto Obst 19.1 Co rozumíme hodnocením a jaké jsou jeho funkce . . . 19.2 Typy hodnocení 19.2.1 Formativní hodnocení 19.2.2 Domácí úkoly 19.3 Aktuální problémy školního hodnocení 19.3.1 Slovní hodnocení, nebo známka? 19.3.2 Autentické hodnocení 19.3.3 Doporučení pro praxi Závěr Případová studie Otázky a úkoly Klíčová slova Závěr Co budou potřebovat mladí lidé ve 21. století? Kompetence pro Evropu Použitá literatura Rejstřík jmenný Rejstřík věcný