75/ Poruchy hudebnosti Poruchy hudebnlch schopnosti a dovednosti jsou vzdy ujmou v harmonickem rozvoji jedince, protoze jej ochuzuji o specificke poznavani a prozivani sveta prostrednictvim hudby i o emocionalni, esteticke a eticke vlivy hudebmho umenl. V odborne literature neni teto problematice venovana zatim nalezita pozornost. Nejdulezitejsi informace jsou v zahranicmm lekarskem (neurologickem) a hudebnepsychologickem pisemnictvi, dilci poznatky pak najdeme v cizi i domaci hudebnepedagogicke literature. 5.1 AMUZIE Nejtezsi a nejvyraznejsi poruchou hudebnich schopnosti je amuzie. Dodnes vsak neni pojem amuzie jednotne vymezen. V lekarskych publikacich byva za amuzii povazovana vrozena nebo ziskana neschopnost poznavat hudbu, rozumet ji nebo reprodukovat jednotlive tony a melodie. Jindy je za jeji hlavni rys povazovan nedostatek hudebniho sluchu a hluchota pro melodii. S. PORUCHY HUDEBNOSTI - 225 - Neurologicke vyzkumy potvrzujl, ze amuzie je zpusobena dedicnymi, vrozenymi nebo v prubehu zivota ziskanymi patologickymi zmenami, ktere se dostavuji po onemocneni centralniho nervoveho systemu, po zanetech mozku, po ochrnuti michy nebo po poskozeni vnitfniho ucha: hlemyzde, bazilarm membrany (organu tonove recepce ve vnitfnlm uchu), a hlavne pak po poskozeni kortikalni oblasti v levem spankovem laloku. Pnznaky amuzie se mohou dostavit i pri opozdenem zrani mozkovych struktur nebo hlasoveho organu. Take vsak po poskozeni mozku urazem. V psychology hudby je amuzie pojata slfeji u nemeckeho hudebniho psychologa A. Welleka426, ktery uvadi tyto jeji charakteristicke znaky: • vyrazny nedostatek hudebniho nadani a s nim souvisejici nezajem o hudbu; • vyrazna nehudebnost; • patologicke poruchy funkcl hudebniho sluchu nebo motoriky a s nimi souvisejici neschopnost vnimat hudbu, pochopit hudebni vztahy a pevecky je reprodukovat. Tyto poruchy jsou pruvodnim jevem pri poskozeni sluchoveho organu, aniz by doslo k celkove hluchote. Hlavnimi znaky amuzie (podle pojeti vetsiny autoru) jsou neschopnost rozeznavat hudebni vysku, tonove vztahy a s tim pak souvisejici nizka uroven hudebniho vnimani i reprodukce a snizeny zajem o hudbu. Poruchy zpusobujici amuzii se pak vazou bud’ k senzoricke (percepcni) slozce, nebo k slozkam motorickym (reprodukcnim). Proto vetsina autoru rozlisuje senzorickou (impresivni) a motorickou [expresivni] amuzii. 5.1.1 SENZORICKA AMUZIE Senzoricka (impresivni) amuzie se projevuje v poruchach hudebniho vnimani, kdy sice nedochazi ke ztrate schopnosti slyset, je vsak castecne nebo zcela omezena moznost vnimat vysku tonu a vyskovy pohyb melodie. Senzoricka amuzie je znacne variabilni. Nekdy jedinec rozlisuje vysku jednotlivych oddelenych tonu, neni vsak schopen vnimat celostni melodicke utvary, a proto nepoznava ani casto hrane melodie, napr. statni hymnu. Tato porucha se v literature presneji oznacuje jako hluchota pro melodii. Nekdy byva poruseno vnimani jen nekterych tonu v urcite tonove oblasti, jindy je porucha vaznejsi: znemoznuje vnimat vyskove vztahy a tim take tonalitu (tzv. hluchota pro tonalitu); u jedince pak znemoznuje vznik tonalniho citeni. Mene casta je parakusie (falesne slyseni), kdy pri poskozene funkci jednoho ucha a normalni funkci druheho dojde k jejich vzajemnemu „rozladeni“ - jedno ucho slysi tentyz ton vys nebo niz nez druhe. Jindy zase postizene ucho rozklada zvukovy podnet na dve ruzne vysky. Jinym projevem parakusie je 426 A. WELLEK, Musikpsychologie und Musikasthetik. Frankfurt am Main 1963, s. 113. - 226 - sum nebo hvizdani v usich, jehoz pficinou muze byt mozkova paralyza nebo pokracujici arterioskleroza. Pfi techto onemocnenich muze dojit postupne nebo i nahle k uplne ztrate sluchu (jako napf. u B. Smetany), avsak drive vytvofena vysoka hudebni pfedstavivost zustava neporusena. Spolu s dusevnim onemocnenim se vyskytuji tzv. subjektivni tony nebo hudebne sluchove halucinace a iluze, kterymi trpeli ke konci zivota napr. B. Smetana a R. Schumann. Vznikaji bez vnejsich akustickych podnetu, jedinec se jich nemuze zbavit, a proto mu zpusobuji znacnou dusevni tryzen. V odborne literature se uvadeji tez poruchy vnimani dasoveho prubehu hudby, nejcasteji neschopnost vnirnatjeji metrickou a rytmickou stranku, jindy vsak jen jednu z nich pfi neporusenem vnimani druhe slozky. Tyto poruchy znemoznuji synchronizovat telesne pohyby s hudbou (pochod, tanec, rytmicka gymnastika). Vyskyt senzoricke amuzie byva velmi casto spojen se senzorickou afazii (slovni hluchotou), ktera je nekdy povazovana za jeji analogii. Pfi afazii427 nedovede jedinec v dusledku poruchy fonematickeho sluchu (sluchu pro fee) vyclenovat ze zvukovych komplexu jednotlive fonemy (promenlive prvky feci umoznujici diferencovat a menit smysl slov), a nerozumi proto ani sdelovanemu obsahu. U deti byva senzoricka amuzie provazena poruchami ue uyslounosti reci [patlavosti]. Pfi senzoricke patlavosti (existuje take jeji motoricka forma) jsou potize ve vyslovnosti zpusobeny nerozvinutymi sluchove rozlisovacimi schopnostmi, pficemz nejsou zjisteny ve sluchovem organu a motorickych drahach feci chorobne zmeny. Takove dite zpravidla nepfesne analyzuje zvukove podobne hlasky [h, t nebo sykavky), a proto je take spatne vyslovuje. Tato tzv. funkem senzoricka patlauost se da zvysenou peci postupne odstranit. Pro pedagoga je dulezite, ze funkeni senzoricka a motoricka patlavost jsou casto podmineny amuzii. Foniatfi pokusne dokazali, ze u deti se senzorickou nebo motorickou amuzii je patlavost dvakrat vetsi nez u tech, ktere nevykazuji amuzicke poruchy. Protoze variabilita senzoricke amuzie je tedy znacna, je obtizne postihnout uplne vsechny jeji priznaky. Uvadime proto jen nejtypictejsi: • porucha, pfipadne ztrata absolutniho nebo relativniho sluchu u osob, ktere jimi dfive disponovaly; • nespravna sluchova diferenciace vysky jednotlivych tonu, vyskovych vztahu, melodii; • ztrata smyslu pro tonalitu; • neschopnost poznat odchylky v nespravne vokalni nebo instrumentalni reprodukei vlastni nebo cizi; • poruchy smyslu pro metrum a rytmus, pro zmeny tempa v hudebni skladbe; • neschopnost vnimat a esteticky hodnotit hudebni skladby; • neschopnost cist notopis (hudebni alexie). 427 Predpona a- v termmech pochazejldch ze stare fectiny znamena zapor ne-. 5. PORUCHY HUDEBNOSTI - 227 - 5.1.2 MOTORICKA AMUZIE Druhou, funkcne odlisnou oblasti je amuzie motoricka (expresivni). Je to porucha funkce motorickeho centra, pri niz pri zachovane vyskove rozlisovaci schopnosti chybi vykonnostni stranka: schopnost zazpivat a zahrat slysene motivy a melodie. Tato neschopnost je zpusobena poruchou cinnosti motorickeho analyzatoru a odstrediveho nervstva, zajistujiciho inervaci a pohyby hrtanovych svalu a hlasivek. Jedinci s motorickou amuzii si nespravnou peveckou reprodukci vetsinou uvedomuji, nedovedou ji vsak opravit, a proto odmitaji zpivat pred kolektivem. Naproti tomu deti, ktere jeste nedovedou kontrolovat a hodnotit svuj pevecky projev, si chybnou reprodukci neuvedomuji a zpivaji bez zabran. Take motoricka (expresivni) amuzie ma velkou variabilitu. Nekdy je postizeny schopen spravne reprodukovat jednotlive tony, ale nedovede je spojit v melodicky utvar. Jindy zpiva melodii celkem prijatelne, ale porusuje jeji rytmus. Selhavani urcitych slozek vykonu se muze projevit nejen v cinnostech peveckych, ale casto take v instrumentalnich. Proto se rozlisuje i motoricka amuzie instrumentaim, zvana tez muzicka apraxie, jako neschopnost vykonavat potrebne pohyby pri hre na hudebni nastroj. Motoricka amuzie, podobne jako amuzie senzoricka, se vyskytuje casto spolecne s poruchami artikulace reci, ktere se nazyvaji motoricka afazie. Ta muze byt spojena s poruchami schopnosti cteni (dyslexie428, popripade az s neschopnosti cist = alexie), take s poruchami schopnosti cteni not (hudebni dyslexie nebo alexie) i s poruchami schopnosti psat [dysgrafie, popripade az agrafie). Soucasna foniatrie zkouma priciny opozdeneho vyvoje reci a motorickou formu patlavosti (pri niz je narusena jemna koordinace nervove svalovaj casto soucasne s celkovou urovni hudebnosti. Zjistilo se, ze deti s extrapyramidovymi poruchami (projevujicimi se jako ztrata regulujicich vlivu podkorovych ganglii v motorickych drahach reci) maji potize pri hlaskovani a tvoreni hlasu. Jejich fee je napadne jednotvarna (tzv. monotonie) a postrada muzicke faktory: vyraznou intonaci, dynamiku, barvu a zvuenost. Tyto deti take vetsinou neovladaji pevecky hlas, zpivaji neciste a bez vyrazu. Foniatri take prokazali, ze amuzie podporuje vznik hlasovych poruch. Ty mohou mit bud’ organicky charakter, tzn. ze jsou zpusobeny vrozenymi vadami hlasoveho ustroji ci nemoci, nebo vznikaji z nespravne hlasove funkce (hlavne z premahani hlasu). To se vyskytuje u vice nez tretiny deti a souborne se nazyva detska. chraptivost (detska hyperkineticka dysfonie). Lekarky M. Labova a E. Sedlackova429 zjistily pritom podil nerozvinuteho hudebniho sluchu, ktery nezajistuje dostatecnou 428 M. SOVAK et at, Defektologicky slounik. 2. vyd. Praha 1984; Z. MATEJCEK, Dyslexie. Praha 1988. 429 M. LABOVA - E. SEDLACKOVA, Poruchy hudebniho sluchu pri hyperkinetickych dysfoniich u dhti. Cs. otolaryngologie, 1962, s. 4. - 228 - zvukovou analyzu hlasek. Sluchove rozlisovani je pak nepresne, a proto i pohyby hrtanovych svalu jsou hrube a malo koordinovane se sluchovou predstavou. Ve zvysenych narocich na hlas pri kriku v dgtskych hrach dochazl k nadmernemu usili hrtanovych svalu, ke spastickemu tlaku a tim i k poruse koordinace hlasotvornych slozek. Recovy projev je pak chraptivy, hruby, tlaceny a je tvoren znacnou silou a namahou. Shrnme nejcastejsi pnznaky motoricke amuzie: • intonacne nepresna vokalni reprodukce a nespravna intonace znamych i neznamych melodii; • chybna reprodukce rytmu melodie na biclm nastroji; • neschopnost vykonavat telesne pohyby synchronizovane s hudebnim rytmem a tempem; • neschopnost vyhledat a zahrat na klavesovem nebo detskem hudebmm nastroji jednotlive tony nebo uryvky znamych pisni [hudebni apraxie); • neschopnost psat noty (hudebni agrafie). 5.1.3 PORUCHY HUDEBNOSTI V HUDEBNEDIDAKTICKE PRAXI Vyzkum amuzie, ktery je velice narocny, je provaden zatim omezene jen v lekarskych ustavech, zpravidla v souvislostech s poruchami reci (afaziemi). V hudebni psychologii je opomijen, coz se neprlznive odrazi v hudebni pedagogice i v didakticke praxi. Zde se casto setkavaji ucitele s lehcimi formami motoricke amuzie, ktera se projevuje docasnou vyrazne snizenou schopnosti ciste zpivat. Je zpusobena nevycvicenou souhrou mezi sluchovym vnimanim nebo predstavivosti a funkci hlasoveho organu. Tuto poruchu lze soustavnou a efektivni peveckou cinnosti pomerne rychle odstranit, zvlaste zacne-li se s napravnou praci hned pri vstupu ditete do skoly. Naproti tomu u osob se senzorickou amuzii je restituce hudebniho vnimani obtizna a uspech je znacne podminen charakterem a vyraznosti poruchy. Ucitelska praxe potvrzuje, ze i zde je ojedinele mozne relativni zlepseni. Je diagnosticky vubec velmi obtizne ostreji vymezit a oddelit projevy senzoricke amuzie od jeji motoricke podoby. Proto uvedene rozdeleni amuzie do dvou zakladnich skupin ma spise vyznam teoreticky nez prakticky. Oba typy se casto kombinuji a podminuji. Priznaky senzoricke amuzie, projevujici se jako poruchy hudebniho sluchu, tonalniho a rytmickeho citeni se zakonite promitaji do reprodukcnich (motorickych) ukonu a ohrozuji nebo znemoznuji vznik peveckych, instrumentalnich a hudebne pohybovych dovednosti. Ucitele se dopousteji nekdy vaznych chyb, kdyz hudebne nerozvinute deti, kterych je ve skolach velke mnozstvi a jez jsou schopny rozvoje v hudebnim vnimani i zpevu, nazyvaji amuzicke. Neopravnuje je k tomu predevsim S. PORUCHY HUDEBNOSTI - 229 - skutecnost, ze nemaji diagnosticky zjisteny druh ani zavaznost poruchy zpusobujici nedokonale vnimani hudby nebo necistou peveckou intonaci. 5.1.3.1 CHARAKTERISTIKA HUDEBNE A PEVECKY ZAOSTAVAJICl'CH DETI Ve skolni praxi se v souvislosti s nedostatecnym rozvojem hudebnosti casto setkavame s pojmem deti zaostdvajid v hudebnim rozvoji, pnpadne nezpevaci (brucouni).430 Vyraznym prinosem v kategorizaci deti hudebne a pevecky zaostavajicich a v propracovani metodiky napravy nezpevnosti jsou prace A. Tiche431, vznikle na zaklade mnohalete praxe s hudebnb nerozvinutymi detmi. Podle Tiche variabilita projevu nezpevnosti deti je velmi pestra, uvadene kategorie zastupuji zakladni typy nezpevaku. Kriteriem pro delenl se staly vnejsi projevy a pficiny hudebnlho a peveckeho zaostavani deti. Nezpevaky lze rozdelit do dvou zakladnich skupin: • deti hudebne rozvinute, avsak nerozezpivane; • deti hudebne a hlasove nerozvinute, a proto nerozezpivane. Do skupiny deti hudebne rozuinutych, ale nerozezpwanych patri ctyri zakladni typy nezpevaku, jimz je spolecna pomerne uspokojiva uroven hudebniho sluchu, hudebni pameti, hudebni predstavivosti a tonalniho citenl. Jsou to zaci: • s malym nebo nevhodne umistenym hlasovym rozsahem; • s nedokonalou koordinaci mezi hudebni predstavou a cinnosti hlasivek; • s dosud pine neupevnenymi hudebnimi predstavami; • psychicky labilni, zakriknuti. Autorka blize specifikuje pevecke projevy jednotlivych typu zaku432. Zaci s malym nebo nevhodne umistenym hlasovym rozsahem zpivaji ve sve „individualni“ poloze ciste, avsak v tonine neodpovidajici jejich dosavadnim hlasovym dovednostem zpivaji falesne. Hlasova poloha techto deti je spise v oblasti mluvnich tonu, jejichz mechanismus tvorby prenaseji do zpevu. Hlas je tak tvoren s prevahou prsniho rejstriku, jeho rozsah smerem nahoru je tak omezen. U zaku s nevytvorenou koordinaci mezi hudebnimi predstavami a cinnosti hlasivek funguji hudebni predstavy a hudebni pamet, nebof umi napr. vyhledat na detskych nastrojich znamou 430 Viz napr. dila F. Lyska [Hudebnost a zpevnost mladeze ve svetle vyzkumu. Praha 1956, Detsky sborovy zpev. Praha 1958, Cantus choralis infantium. Brno 1968, Hudebnost a zpevnost mladeze ve svetle vyzkumu. Praha 1956), B. Kulinskeho [Mate hudebni sluch? Praha 1964), F. Sedlaka [Naucime zpivat vSechny deti. Praha 1966), 0. Dolanskeho (Metodickypostuppri nacviku pisni. Brno 1984), L. Daniela [Kapitoly z metodiky hudebni vychovy. Olomouc 1984), K. Dvorakovd [Prace s detmi hudebne nerozvinutymi. Praha 1985), J. Fryscaka [Cojepevecka elementaristika. Ostrava 1995) a dalsich. 431 A. TICHA, Hlasova vychova v detskem sboru prostrednictvim her a motivaci. Praha 2004; taz, Ucime deti zpivat. Praha 2005; taz, Vokalni cinnosti jako prostredek rozvoje hudebnosti a zpevnosti zaku. Praha 2007. 432 A. TICHA, Vokalni cinnosti jako prostredek rozvoje hudebnosti a zpevnosti zaku. Praha 2007, s. 32-33. - 230 - melodii, avsak ciste zazpivat ji nedovedou. Sve intonacni nepresnosti si uvedomuji. Deti s dosud neupevnenymi hudebnimi predstavami mohou zpivat samy terrier intonacnd ciste i pisne vetsiho hlasoveho rozsahu, avsak pri spolednem zpevu se snadno nechaji strhnout k falesnemu zpevu. Jejich chybna intonace prameni ze dvou pficin. Pri spolecnem zpevu se neslysi, a tak nemaji zajistenu zpetnou vazbu pro korekci vysky tonu. Druhou pficinou jsou dosud nestabilni hudebni pfedstavy, o nez nemohou tito zaci svuj pevecky projev opfit. Nedojde-li ke zmene vnejsich podminek tak, aby mohla byt uplatnena zpetna vazba, dosud slibne se vyvijejici hudebni pfedstavivost bude postupne rozlozena. Nakonec pri dlouhodobem pusobeni v „nezpevnem“ kolektivu tito hudebne dezorientovani jedinci ztrati schopnost ciste intonovat i v ramci individualniho hlasoveho projevu. V prave popsanem jevu spatruje A. Ticha jednu ze zavaznych pficin nezpevnosti zaku ve vyssich rocnlcich. Deti s psychickymi zabranami se zpocatku projevuji jako beznadejni „nezpevaci“. Psychicky blok zcela paralyzuje jejich hudebni projev. Neuvolnena psychika blokuje jak myslenkove operace v ramci hudebnich predstav, tak cinnost peveckeho aparatu jako celku. U kazdeho typu nezpevaku uvadi autorka mozny zpusob napravy. Druhou skupinu tvori deti hudebne a hlasove nerozvinute, a proto nerozezpivane. Nejsou schopny ciste zazpivat jednoduchou pisen ani ve „sve“ hlasove poloze. Nedokazi hlasem ani vyhledanim na klaviature zopakovat ton zazpivany ucitelem ci spoluzakem. Jejich zpev se podoba monotonni mluve ci nevazane „polytonalni improvizaci". Nekteri naopak maji „svou melodii“ pohybujici se po nekolika tonech mluvniho hlasu, kterou univerzalne pouzivaji u vsech pisni. Nepresnost vlastniho zpevu si neuvedomuji. A. Ticha mapuje duvody tohoto stavu: • nefungujici operativni pamet, ktera je nezbytna pro zapamatovani, porovnani a znovuvybaveni odlisnosti jednotlivych hudebnich kvalit; • chybejici citlivost k vysce tonu a k rozlisovani pohybu melodie - nekteri zaci nereaguji ani na zmenu umisteni tonu v tonovem prostoru (uspesnejsi byvaji v urcovani umisteni melodie v tonovem prostoru). • nesoustredene vnimani a mala posluchacska zkusenost jim nedovoluji postihnout tonalne vyskove vztahy. Melodii vnimaji jako nahodile po sobe jdouci tony, neprozivaji jejich vztah k tonice; • nevypestovane tonalni citeni spolu s nerozvinutou hudebni pameti znemoznuje ukladat ve vedomi strukturalizovane obrazy tonu i celych hudebnich frazi. Deti si tak nevytvareji jasne hudebni predstavy, nedokazi s nimi tvorive pracovat; • nerozvinute rytmicke citeni; • omezene moznosti zpevniho hlasu; • hudebne malo podnetne prostredi (rodina, materska skola apod.); • pro hudebni vychovu malo priznive vnitfni dispozicni vybaveni; • znaky chovani - tyto deti jsou neklidne, casto nesoustredene, roztekane, jindy naopak pasivni, „duchem nepritomne", obtizne se prizpusobuji. 5. PORUCHY HUDEBNOSTI - 231 - Stejne tak jako deti s prirozenym hudebmm nadamm touzi i deti hudebne a pevecky nerozvinute po vlastmm hudebmm projevu. Schopnost diagnostiky jeho kvality i znalostpfipadnych napravnych opatrerii by melypatrit k zakladnim pedagogickym kompetendm kazdeho ncitele hudebni vychovy.433 w r DALSI LITERATURA KE STUDIU DVORAKOVA, K., Prace s detmi hudebne nerozvinutymi. Praha 1985. FEUCHTWANGER, L. E., Amusie. Berlin 1930. FRYSCAK, J., Coje pevecka elementaristika. Ostrava 1995. HALA, B., SOVAK, M., Hlas, fee, sluch. Praha 1962. HALA, B., Technika mluveneho projevu z hlediska fonetiky. Praha 1958 KIML, J., Neurodynamicke poruchy hlasu. Praha 1963. KIML, J., Afasie a reedukace reci. Praha 1969. KOBRLE, V., Hlasove poruchy u dospivajlclch. In Sbornik PF v Usti nad Labem, fada Hv. Praha 1990. KOSC, L., Vseobecna patopsychologia. Bratislava 1974. KOSC, L., GROSSMANNOVA, A., Prispevok k problematike poruch hudobnych schopnosti. Psycholdgia a patopsychologia diefata, 1974, s. 495-504. KRAHULEC, I., Poruchy hlasu u deti. Bratislava 1988. KULINSKY, B., Mate hudebni sluch? Praha 1964. LACINA, 0., Fyziologie a hygiena hlasu. Praha 1986. LAUX, W., Amusie. Hirnpathologische Beobachtungen iiber die Werkzeuge der Musikalitat. Studium generale, 19,1966, s. 84-92. LIPPERT, T. R. F„ Vsechno must ndlezite zpivat. 1996. LOHMANN, P., Chyby hlasove techniky a jejich naprava. Praha 1968. LYSEK, F., Cantus choralis infantium. Brno 1968. LYSEK, F., Detsky sborovy zpev. Praha 1958. LYSEK, E, Hudebnost a zpevnost mladeze ve svetle vyzkumu. Praha 1956. LYSEK, F., Problemy pevecke mutace. Brno 1968. PERETZ, I., Can we lose memories for music? The cases of music agnosia in a nonmusician. Journal ofCognitive Neuroscience, 1996, 8, s. 481-496. POLEDNAK, I., Strucny slovnik hudebnipsychologie. Praha 1984. REVESZ, G., Einfuhrung in die Musikpsychologie. Bern 1972. RIHA, J., Sborovy zpbv v hodinach hudebni vychovy. Praha 1979. SEDLACKOVA, E., Profesionalni hlasove poruchy. Acta Univ. Carol, med. Suppl., 1961, 14, s. 237-242. SEDLAK, F., Naucime zpivat vsechny deti. Praha 1966. SEDLAK, F., Uvod do psychologie hudby, I. Schopnosti a jejich rozvoj. Praha 1981. SEEMAN, M., Poruchy detske reci. Praha 1955. 433 A. TICHA, Ucime deti zpivat. Praha 2005. - 232 -