You are currently viewing the whole syllabus; go back to default view.
The speed of loading and viewing the syllabus may be slower when showing a large amount of content.
Základní informace, požadavky
POZOR změny učeben!
Obě výuky se budou konat v učebně 76 (Poříčí 31a, CVIDOS, 4. patro).
Přednáška 15.03. Otevřený dialog bude v uč. "Respirium" (Poříčí 9, 4. patro). Výuka poté bude pokračovat v uč. 76.
Požadavky
1. Úkol: Z následující nabídky filmů vyberte dva, po jejich zhlédnutí vypracujte úkoly u nich uvedené. Při jejich vypracování pracujte s relevantními odbornými zdroji.
- dokument "Odvrácená strana stáří" (ČR, 2008), dostupné online v archívu České televize, pořad Ta naše povaha česká
- úkol: Popište druhy násilí, jak ho lze rozpoznat u cílové skupiny prezentované v dokumentu a jakým způsobem mohou pomoci pracovníci pomáhajících profesí.
- film "Nedotknutelní" (Francie, Intouchables, 2011)
- úkol: Popište, jakým způsobem přistupuje film k moci - pomoci - bezmoci a vztahu, resp. hranici mezi nimi.
- film podle skutečné události nebo dokument na téma s ohledem na Vaši specializaci.
- úkol: Popište, proč jste zvolili toto téma a tento film. Vyjádřete se k následujícím otázkám: Jakým způsobem je situace lidí v dané životní situaci prezentována (postoje „hlavních postav“ a jejich okolí)? Jak přistupuje společnost k danému problému? Jaký je vývoj přístupů k tomuto problému / k lidem v této životní situaci?
- Seminární práci (včetně základních údajů k filmu) vložte do 10.05. do odevzdávárny.
2. Úkol: Vyberte příklad z Vaší praxe (člověk v náročné životní situaci) nebo z Vašeho okolí. Zpracujte ho v podobě mind map (zaměřte se na vybraný problém, důsledky, vlivy na různé oblasti, cesty k řešení) a doplňte doporučení, jak postupovat (za účelem zlepšení situace daného člověka, příp. jeho rodiny).
- Seminární práci / mind map vložte do 30.04. do odevzdávárny.
3. účast alespoň na jedné přednášce s externím přednášejícím
15.3.2019 - Otevřený dialog (bližší informace v samostatném bloku)
30.3.2019 - Závažné životní situace a intervence při nich (bližší informace v samostatném bloku)
Otevřený dialog - úvod do dialogického přístupu
Otvorený dialóg (Lucia Ukropová)
Prezentácia bude venovaná predstaveniu
Otvoreného dialógu ako systému psychiatrickej starostlivosti – jeho vzniku, rozvoju a miestam, kde sa
s ním v súčasnej dobe možno stretnúť. Prejdeme si jednotlivé princípy
dialogického prístupu a ukážeme na príklade kazuistiky. Súčasťou prezentácie
bude i krátke video dokumentujúce OD a jeho počiatky v Laponsku
a taktiež diskusia nad dotazmi.
Lucie Ukropová v súčasnosti pracuje ako psychologička a psychoterapeutka v multidisciplinárnom terénnom tíme v Práhu v Brne. Tu sa venuje osobám a ich blízkym, ktorí sa ocitli v duševnej kríze, formou krízovej intervencie alebo dlhodobejšej psychologickej podpory. Zaujíma ju oblasť sociálno - psychiatrickej starostlivosti a jej modely fungovania i v inych krajinách. Má ukončené základné vzdelanie v dialogickom a kolaboratívnom pristupe ("Možnosti dialógu"), komplexný vycvik v terapii zameranej na riešenie ("Solutions focus") a základný tréning v Otvorenom dialógu.
Tiež sa podieľa na rozvoji prístupu Otvoreného dialógu v ČR a je členkou spolku NARATIV.
http://narativ.cz/
http://otevrenedialogy.cz/
Závažné životní situace a intervence při nich
Závažné životní situace a intervence při nich
Přednáška se věnuje popisu krizových situací, se kterými se v životě mohou setkat klienti i samotní pracovníci (krize a rozpad rodiny, traumatická událost - ztráta blízkého člověka, úraz, týrání a zneužívání, odebrání dítěte, domácí násilí), dále zásadám poskytování krizové intervence a poradenskému procesu při práci s klienty v krizi. Součástí přednášky je přehled dovedností a osobnostních předpokladů, kterými by měl disponovat pracovník v pomáhajících profesích. Přednáška se dotkne také práce pod supervizí, využití intervize na pracovišti a prevence syndromu vyhoření. Součástí budou kazuistiky a zkušenosti z přímé práce s klienty.
Motivační rozhovory
jsou terapeutickým a komunikačním přístupem zaměřeným na podporu vnitřní motivace lidí při změně chování. Metoda má klinicky ověřenou účinnost a využívá se v oblasti sociální, zdravotnické, pedagogické, v soudnictví, ve firmách i jinde – např. v práci se závislými na drogách či alkoholu, s lidmi s poruchami příjmu potravy, při odvykání kouření, změně životosprávy, v probační službě, v práci s mladistvými nebo při změnách v organizacích.
Vychází z přístupu zaměřeného na klienta a zaměřuje se na zkoumání a řešení ambivalence, související s procesy změny a rozhodování. Motivace je vnímána jako proměnlivá charakteristika, významně ovlivnitelná pracovníkem jak v pozitivním, tak v negativním směru. Předpokladem k úspěšné práci s motivací je schopnost empatického naslouchání, porozumění vnitřním motivačním silám klienta, podpora jeho vlastních schopností a respekt k jeho autonomii zároveň s jasným zaměřením společné práce a vědomím cíle.
(Poznámka: v našem prostředí se lze také setkat s ekvivalenty „motivační terapie“, „motivační pohovory“, případně „motivační interview“.)
(cit. dle www.motivacnirozhovory.cz)
Literatura:
J. Soukup: Motivační rozhovory v praxi. Praha, Portál, 2014
W. R. Miller, S. Rollnick: Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov, Sdružení SCAN, 2003.
H. Papežová: Motivační terapie v léčbě poruch příjmu potravy. Česká a slovenská psychiatrie, 96, 8, 2000, 397–401.
H. Papežová, R. Uher: Motivační terapie u poruch příjmu potravy II. Klinické ukázky a nástroje. Česká a slovenská psychiatrie, 98, 1, 2002, s. 28–32.
Internetové zdroje:
www.motivacnirozhovory.cz