Tipy na aktivity – KREATIVNÍ PSANÍ Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. Název Popis činnosti Poznámka Akrostich K písmenům (např. svého jména) napsat substantiva / adjektiva / celé věty. Seznamovací aktivita Příběh svého jména Ke křestnímu jménu vymyslet etymologický výklad – smyšlený, podle vlastních rysů/charakteru. Seznamovací aktivita Abecedář Ke každému písmenu abecedy se píší a) hesla – adjektiva/substantiva b) věty bez souvislosti, nebo c) věty tvořící text. Vhodné ve dvojicích. Warm-up Aliterace Text tvořený ze slov na dané písmeno. Sie soll schon schlafen. Sie singen sehr schön. Warm-up Automatické psaní Psaní bez přestávky (jednotlivě, nebo ve dvojicích). Warm-up Asociogram Psaní spontánních asociací k danému pojmu (lze zadat 2 skupinám stejný pojem, jedné v NJ a v ČJ, např. Glück/štěstí, Café/kavárna atp.) Warm-up Cluster/Mind Map Oproti asociogramu je cluster/mind map strukturovaná, postup je analytický. Téma se člení na podtémata a dále. Warm-up Čínský text Napsat krátký text (např. SMS) ve sloupcích. Warm-up Text bez mezer Text napsaný bez mezer, velkých písmen a diakritiky – správně ho přepsat. Warm-up Trojice náhodných slov Je dána trojice slov (výběr záměrný nebo náhodný, event. brainstormingem), napsat text různých žánrů, kde budou slova figurovat (sms, zpráva do novin, projev prezidenta). Slovní zásoba 1947 – Marie – kůň Každý napíše libovolný letopočet, jméno a zvíře. V malé skupině se píše příběh, ve kterém se objeví všechna slova. Slovní zásoba Předměty mluví Promluvte za některý předmět: Jsem kámen v poli / růže na hrobě / višeň v rumu / pneumatika v cíli / mandle v čokoládě / cihla v domě na vesnici… Slovní zásoba Odposlech Zapisovat si útržky vět, které zaslechneme v MHD, v kavárně, ve výtahu, pak je zasadit do krátkého příběhu. Slovní zásoba A jak to bylo dál / A jak to začalo? Vyučující zadá začátek příběhu a studenti ho dopíší. Nebo naopak, je dán závěr, studenti vymýšlejí začátek. Slovní zásoba Inzeráty Reagovat na inzeráty, napsat podobné nebo absurdní. Slovní zásoba - zkratky Absurdní formulář Vymyslet co nejabsurdnější formulář (např. Evidence pantoflí v domácnosti). Slovní zásoba - administrativní styl Obměny lidových rčení Hra s metaforami, např. Morgenstunde hat Gold im Munde - Abendstunde hat Silber im Bauch. Frazeologie Nejmilejší kout Popsat místo, kde se cítíte nejlépe, např. Herbstbilder der Stadt Brünn. Slovní zásoba Psaní všemi smysly Vybrat místo (nádraží, čekárna u lékaře, zastávka busu), popsat co nejdetailněji, co vnímáme všemi smysly v jednom okamžiku. Slovní zásoba Psaní jedním smyslem Soustředit se pouze na vybraný smyslový kanál a co v nás vnímání vyvolává (poslech – zvuky/hudba, chuť, čich, hmat, pohled na obraz/fotografii/situaci na ulici). Slovní zásoba Kódovaná řeč Vytvořit si vlastní systém kódování, pak v kódech napsat tajnou zprávu. Pouze ten, kterému zpráva patří, obdrží kód k vyluštění (vhodné pro psaní osobních vzkazů). Slovní zásoba Žánrové variace Pohádku „Hrnečku vař“ přepsat jako tiskovou zprávu, inzerát, černou kroniku, esej na téma bulimie, přísloví, recept… Stylistika Haiku Báseň 5-7-5 slabik / 3. řádek řešení situace, jeden údaj o ročním období, bez rýmů, titulu Poezie Elfchen Báseň, která má v prvním řádku 1 slovo, ve druhém 2, ve třetím 3, ve čtvrtém 4, v pátém 1 (nebo počty slabik) Poezie Konkrétní poezie Minimalistické psaní, optický tvar básně. Vice na: www.google.de – Konkrete Poesie – Bilder Poezie Negace Text převést na text s opačným účinkem. Gramatika – zápor Gramatické variace Text (z učebnice) převést do minulého času / kondicionálu, vybrat věty, které lze převést do imperativu apod. Gramatika – slovesa Detektivní práce Sestavte koláž z obrázků na téma „Můj víkend“. Úkolem vašich kolegů (detektivů) bude zrekonstruovat a napsat, co jste dělali. Gramatika – minulý čas Postava z minulosti a její diář Zvolit si známou osobnost z historie a vytvořit zápisky v diáři (jeden týden/jeden den podrobněji). Lze pokračovat vytvořením zprávy/ protokolu vs. záznamu v deníku. Vhodné pro identifikaci se známou osobností (předchozí rešerše informací o známé osobnosti) Gramatika – časy sloves, slovní zásoba, stylistika Literatura: FAISTAUER, R. Wir müssen zusammen schreiben! Kooperatives Schreiben im fremdsprachlichen Deutschunterricht. Innsbruck : Studienverlag, 1997. ISBN 3-7065-1192-4. FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0. KAST, B. Fertigkeit Schreiben. Fernstudieneinheit. München : Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49666-4. RICO, G. L. Garantiert schreiben lernen. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschen-buch Verlag, 2004. ISBN 3499616858. SCHREITER, I. Schreibversuche: kreatives Schreiben bei Lernern des Deutschen als Fremdsprache. München : Iudicium, 2002. ISBN 3-89129-734-3. WERDER, L. v. Lehrbuch des kreativen Schreibens. Berlin : Schribri Verlag, 1996. ISBN 3-928878-05-0. WOLFRUM, J. Kreativ schreiben. Gezielte Schreibförderung für jugendliche und erwachsene Deutschlernende (DaF/DaZ). Hueber, 2015/2016. Více na: https://shop.hueber.de/de/kreativ-schreiben.html ZAJÍCOVÁ, P. K systematické integraci tvořivého psaní do vyučování. In Tvůrčí psaní – klíčová kompetence na vysoké škole: Sborník příspěvků z mezinárodní konference uskutečněné ve dnech 21.–23. října 2005 na Filozofické fakultě MU v Brně. Brno: Doplněk, 2005, s. 75–82. Publikace k tématu kreativního psaní P. Marečkové jsou dostupné v ISu: http://is.muni.cz/osoba/15352#publikace