‹#› 1 Evaluace a hodnocení •Evaluace •Autoevaluace © ‹#› 2 EVALUACE/Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších jevů. Jedná se o déledtrvající proces, v němž se zobrazují celé soubory samostatných hodnotících aktů. ‹#› 3 EVALUACE/Autoevaluace PROČ a JAK ji VNÍMAT: Ø POVINNOST ZE ZÁKONA Ø ZODPOVĚDNOST ZA KVALITU ŠKOLY (FCENKCE SUMATIVNÍ I FORMATIVNÍ) Ø ZÍSKÁVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY (FUNKCE SUMATIVNÍ) Ø PLÁNOVÁNÍ (FUNKCE FORMATIVNÍ) Ø MARKETINGOVÝ TAH - MUSÍME - NESEME ZODPOVĚDNOST - CHCEME A POTŘEBUJEME - CHCEME A POTŘEBUJEME - CHCEME ‹#› 4 EVALUACE/Autoevaluace EVALUACE /AUTOEVALUACE A -VNĚJŠÍ B – VNITŘNÍ (AUTOEVALUACE) A1 - Legislativní rámec řízení provozu vzdělávací instituce A2 – Legislativní rámec VVP B1 – ŘÍZENÍ B1.1 – Implementace legislativního rámce B1.2 – Strategie a plánování B1.3 – Řízení lidských zdrojů B1.4 – Řízení procesů výchovy a vzdělávání B2 – VÝCHOVNÝ A VZDĚLÁVCÍ PROCES B2.1. - VSTUPY B2.2 - PRŮBĚH B2.3 - VÝSTUPY ‹#› 5 EVALUACE/Autoevaluace KDO MUSÍ, MŮŽE, CHCE? ZÁJEM , POTŘEBA, POVINNOST CO a KOMU PŘINESE ? POVINNOST MOŽNOST ŠKOLA (Š) MUSÍ MÍT ZPĚTNOU VAZBU, MUSÍ – VYUŽITÍ PRO P.R. ZE ZÁKONA Česká školní inspekce MUSÍ MÍT REFLEXI PRO MUSÍ – (ČŠI) ŠKOLU, R, ŠR, Z ZE ZÁKONA RODIČE (R) MOHOU MÍT MŮŽE MÍT --- PŘÍNOS ŠKOLSKÁ RADA (ŠR) MŮŽE MÍT MŮŽE MÍT MŮŽE PŘÍNOS VYŽADOVAT ZŘIZOVATEL (Z) MŮŽE MÍT MŮŽE MÍT MŮŽE PŘÍNOS VYŽADOVAT JINÉ SUBJEKTY (JS) - MOHOU MÍT MŮŽE MÍT --- Úřady práce, firmy,…) PŘÍNOS ‹#› 6 Evaluace/AUTOEVALUACE Roviny AUTOEVALUACE: Ø INDIVIDUÁLNÍ – děti/žáci, učitelé, rodiče Ø MANAGEMENTu ŠKOLY – ředitel, zástupce, vých.poradce, školní psycholog,… Ø INSTITUCIONÁLNÍ – konečné výstupy výchovného a vzdělávacího procesu na úrovni školy jako systému - modelu vzdělávacího programu AUTOEVALUACE jako systematická činnost- proces ü PLÁNOVANÁ ü PRAVIDELNÁ ü PODLE PŘEDEM STANOVENÝCH KRITÉRIÍ ü SBĚR INFORMACÍ JE CÍLENÝ ü VYUŽÍVÁ VÝZKUM. METOD A NÁSTROJŮ PRO ZPRACOVÁNÍ DAT ü JE RELATIVNĚ OBJEKTIVNÍ Příklad: sebetázání celého PS pro potřeby dalšího rozvoje a podpory ‹#› 7 Evaluace/AUTOEVALUACE AUTOEVALUACE jako AUTOREGULAČNÍ MECHANIZMUS vlastní pedagogické práce školy zaměřený vyhodnocování a vyhodnocení: ☺ PROCESU edukace a jeho výsledků v rámci školy ☺ PODMÍNEK edukace ☺ OBSAHU edukace ☺ dosažených CÍLŮ Prostřednictvím systematického shromažďování informací, jejich analýz, vyhodnocování a porovnávání s kritérii (RVP a svými v ŠVP) ZÍSKÁVAT cílově a cíleně ZPĚTNOU VAZBU. ‹#› 8 Evaluace/AUTOEVALUACE AUTOEVALUACE jako proces SEBEREFLEXE se stává VÝCHODISKEM pro Ø PLÁNOVÁNÍ a DALŠÍ ROZVOJ a také Ø MOTIVACI ZABÝVAT SE ZLEPŠOVÁNÍM KVALITY ‹#› 9 Evaluace/AUTOEVALUACE •AUTOEVALUACE umožňuje: ☼ tvořit nástroje vedoucí k jejímu vývoji a vývoji ☼ vyjasňovat a usnadňovat rozhodovací procesy ☼ posilovat vzájemnou důvěru všech jejích aktérů ☼ utvářet a rozvíjet pozitivní pracovní kulturu ☼ stát se otevřenou a respektovanou výchovně vzdělávací institucí s jasnými představami o smyslu své existence ‹#› 10 Evaluace/AUTOEVALUACE •PŘEDPOKLADY pro úspěšnost AUTOEVALUACE: AUTOEVALUACI CHTÍT VYTVOŘIT pro ni ve škole KONSTRUKTIVNÍ ATMOSFÉRU ‹#› 11 EVALUACE/autoevaluace – Průcha, J., Pedagogická evaluace •CÍLEM EVALUACE je poskytovat hodnotící informace o celé pedagogické realitě, tzn. •EVALUACI ü VZDĚLÁVACÍCH POTŘEB ü VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ ü VZDĚLÁVACÍCH INSTITUCÍ (škol vč. alternativních) ü EDUKAČNÍHO PROSTŘEDÍ ü VÝUKY ( VVP) ü VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU - na základě indikátorů ü PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMU ü VZDĚLÁVACÍCH VÝSLEDKŮ ü VZDĚLÁVACÍCH EFEKTŮ