Asistent pedagoga Legislativa npracovní náplň pedagogických asistentů a požadavky na jejich vzdělání, stejně jako pedagogické kompetence vymezuje zákon č. 563/2004 Sb. a příslušné vyhlášky a metodické pokyny MŠMT. Novela tohoto zákona: 198/2012 Sb. npodle vyhlášky 73/2005 Sb. jsou hlavními činnostmi asistenta pedagoga pomoc žákům při přizpůsobování se školnímu prostředí, pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, v komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žáci pocházejí. n npodle zákona 563/2004 Sb., § 2 je pedagogický asistent zařazen mezi pracovníky, kteří vykonávají přímou vyučovací, výchovnou, speciálněpedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného npedagogický asistent musí podle § 3 výše uvedeného zákona prokázat: n- plnou způsobilost k právním úkonům, n- odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává, n- bezúhonost, n- zdravotní způsobilost, n- znalost českého jazyka n n Kvalifikační předpoklady nPodle zákona 563/2004 Sb. § 20 může kvalifikaci získat několika způsoby: n- vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd, n- vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu VOŠ v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů nebo sociální pedagogiku, n- středním vzděláním s maturitní zkouškou získanou ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů, n- středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a studiem pedagogiky nzákladním vzděláním a absolvováním akreditovaného vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga uskutečňovaného zařízením DVPP. n Asistent pedagoga npomocník pedagoga, který se může významnou měrou podílet na vzdělávacím procesu nejen ve škole, ale i v oblasti mimoškolní výchovy npodílí se na podpůrném vzdělávání a integraci žáka se sociálním nebo s kulturním znevýhodněním, žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a také žáka mimořádně nadaného. n Dle školského zákona… nje to pedagogický pracovník njeho pracovní náplní je poskytování pomoci žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází njeho pozici upravují tedy zákony Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Jeho hlavní pracovní náplní je: npomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází, npodpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí npomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku, nnezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání. n Praktické využití npraktické využití ve vzdělávacím procesu je široké a smysluplně využívané na různých stupních vzdělávacího procesu ndiferencuje se podle profilace dané školy nmodel financování - v současné době požadavky jednotlivých škol na mzdu asistenta shromažďují krajské úřady, které na základě rozvojového programu MŠMT poskytnou potřebné finanční prostředky. npřesné vymezení pracovních povinností se liší podle místních podmínek v jednotlivých školách, náplň práce stanovuje ředitel školy Praktické využití nvedení školy obvykle vychází z doporučení SPC a z konkrétních potřeb žáka npopis náplně práce je doplněn o dodatek, že v případě nepřítomnosti žáka ve škole určuje asistentovi práci ředitel školy (např. kopírování materiálů, administrativní činnost, příprava pomůcek pro žáka). Praktické využití nMůže působit například v přípravné třídě: –práce asistentů v těchto třídách spočívá nejen v edukačním procesu, ale i v práci v terénu, v práci s rodinami. Asistent obvykle zná velmi dobře prostředí z něhož děti pochází a může být nepostradatelným pomocníkem ve výchovně-vzdělávací práci učitele a také nezbytným socializačním mediátorem mezi vyučujícím a rodiči Praktické využití nAsistent pedagoga a žák se speciálně vzdělávacími potřebami: –asistent pedagoga se výrazně uplatňuje ve školách a třídách s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří se neobejdou bez odborné pomoci asistenta –zprostředkovává učivo podle individuálního vzdělávacího plánu s ohledem na druh a stupeň jejich postižení –pomáhá jim zapojit se do sociálního dění ve třídě nebo zprostředkovává komunikaci. Spolu s učitelem se podílí na tvorbě IVP, navrhuje užití pomůcek, výukových metod – •individuální práce se studentem podle instrukcí učitele (ve formě dohledu, verbální podpory, dodatečného vysvětlování, vizuální podpory) •pomoc při adaptaci studenta ( pomoc při rozvoji sociálních dovedností, pomoc při orientaci v prostoru a čase, pomoc při řešení konfliktů se spolužáky, zprostředkování komunikace mezi rodinou a školou, pomoc v komunikaci a navazování sociálních vztahů, podílí se na vytváření hygienických a pracovních návyků, zajišťujebezpečnost studenta při akcích mimo školu, při tělesné výchově, zajišťuje dohled o přestávkách, zajišťuje relaxaci) •pomoc při přípravě pomůcek a materiálů pro studenta –spolupráce při tvorbě IVP (pozoruje chování studenta a vede si o něm záznamy, sleduje studijní výsledky studenta, výsledky pozorování si zaznamenává a konzultuje s učiteli, výchovným poradcem, speciálním pedagogem) Zdroje: nPRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. 1. Praha : Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2. nPRŮCHA, Jan; WALTEROVÁ, Eliška; MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8. nZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) nVyhláška č. 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n n Děkuji za pozornost