. V současné době se termín evaluace stal jedním z nejvíce frekventovaných jak v pedagogické teorii, tak i v dokumentech vzdělávací politiky a v pedagogické praxi. Co vlastně tento pojem vyjadřuje? Výraz evaluace je v češtině poměrně nový. Původ termínu je v latině, sloveso valere znamená být silný, mít platnost, závažnost. Z latiny se toto slovo přeneslo do angličtiny, kde anglický výraz pro evaluaci je evaluation a znamená obecně určení hodnoty, ocenění. Evaluace je proces systematického shromažďování a analýzy informací podle určitých kritérií za účelem dalšího rozhodování (Bennet a kol., 1994). Tato definice naznačuje, že evaluace by měla být: * systematická, tzn. explicitně vymezená oblast a její struktura; * provedena správně metodicky; * prováděna pravidelně; * řízena podle předem stanovených kritérií; * použitelná pro rozhodování a další plánování. Současně s pojmem evaluace se vyskytují i další pojmy: hodnocení, sebehodnocení a autoevaluace (sebe-evaluace). Pokusme se i tyto pojmy velmi stručně objasnit a uspořádat vztahy mezi nimi. Termín evaluace pokrývá širší, komplexní význam. Evaluace vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších vzdělávacích jevů. Hodnocení se častěji užívá v širších kontextech běžné školní praxe, např. hovoří se o hodnocení žáků, práce učitelů apod. (Průcha, 1995) Sebehodnocení je pojímáno jako neplánované a necílené nahodilé hodnocení každodenní praxe, které provádí každý jedinec bez dlouhodobější přípravy. Pod pojmem autoevaluace (sebe-evaluace) rozumíme systematicky připravené a plánovité hodnocení, směřující podle předem stanovených kritérií k předem stanoveným cílům. (Roupec, 1997) Autoevaluace je proces systematického sběru a analýzy informací za účelem vytvoření soudů o hodnotách založených na spolehlivých důkazech (Rogers a Badham, 1994). Tyto soudy se zaměřují na zjištění stavu dosažených konkrétních cílů. Měly by tedy vést rozhodování v oblasti rozvoje. Autoevaluace je často stavěna do kontextu cyklu monitorování, analýzy a revizí. (Tipple, 1989): * Monitorování je proces sběru a prezentování informací ve vztahu ke konkrétním cílům na systematickém základě. Vždy by mělo být vedeno s konkrétním úmyslem, toto úsilí by mělo být něčím zdůvodněno. * Autoevaluace přivádí tento proces o krok dále tím, že jsou informace analyzovány a vytvořeny soudy o hodnotách. * Revizí se rozumí reflexe postupu prostřednictvím dat z autoevaluace za účelem vytvoření rozhodnutí pro strategického plánování. Autoevaluace (sebe-evaluace) školy je systematickým hodnocením dosažených cílů dle předem stanovených kritérií, prováděným pracovníky školy. Je autoregulačním mechanismem vlastní pedagogické práce školy. Poskytuje zpětnou vazbu o kvalitě a úrovni dosažených cílů vzhledem k projektovaným cílům. Vzhledem k tomu, že v české pedagogické literatuře je využíváno pojmů sebe-evaluace a autoevaluace ve stejném významu, doporučujeme rovněž využívat těchto pojmů stejným způsobem. Schematicky lze tyto rozdíly mezi hodnocením a evaluací shrnout následujícím způsobem: HODNOCENÍ (neřízené hodnocení) EVALUACE (řízené hodnocení) Kritéria: * nejsou vymezena; * indikátory výkonu nejsou stanoveny explicitně; * nejsou sdílena mezi partnery. Kritéria: * jsou vymezena explicitně a odsouhlasena; * jsou stanoveny specifické oblasti priorit založené na vymezených cílech; * jsou formulovány indikátory výkonu. Evaluační plán: * není přesně stanoven; * není jasné, co kdo bude dělat; * není konzistentní s cíli; * není připravován záměrně, je použit v případě potřeby. Evaluační plán: * je strukturovaný; * je daná jasná odpovědnost; * jsou definovány explicitní vztahy s cíli; * vyžaduje detailní plánování. Metody: * nejsou předem stanoveny; * metody jsou nekonzistentní; * nepromyšlená analýza dat. Metody: * systematické; * přesně určené zdroje dat; * použit reprezentativní vzorek; * evaluační nástroje odpovídají metodám použitým pro sběr dat; * systematická analýza dat; * vypracování zprávy. Citace: [1] - BENNET, R ; GLATTER, R. ; LAVARIC, R.. London, 1994. [2] - NEZVALOVÁ, D. Kvalita a její řízení ve škole. Učitelské listy č. 2, roč. 9, s. 6 - 8. 2001. [3] - NEZVALOVÁ, D. Jak pojímáme kvalitu a řízení kvality ve vzdělávání. Referát na konferenci Řízení kvality ve vzdělávání, Olomouc. 2001. [4] - NEZVALOVÁ, D. Pedagogická evaluace ve škole. Učitelské listy č. 4, Příloha pro ředitele, s. I - IV. 2001. [5] - NEZVALOVÁ, D. Pedagogická evaluace ve škole. In: Eger, L.: Komunikace školy s veřejností, s. 52 - 65. Plzeň, 2001. [6] - PRŮCHA, J ; WALTEROVÁ, E. ; MAREŠ, J.. Pedagogický slovník. Praha, 1995. [7] - PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno, 1996. [8] - ROGERS, L ; BADHAM, L.. Evaluation in the management cycle. In: Bennett, N. (ed): Improving educational management through research and consultancy. London, 1994. [9] - ROUPEC, P. Vedení školy. Autoevaluace. Praha, 1997. [10] - RÝDL, K. et al. Sebehodnocení školy. Praha: Strom, 1998. [11] - TIPPLE, C. Measuring achievement. Education, 29. 1989. Přiřazené DUM: Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.