• • •Teorie sociální anomie Merton: Sociální struktura a anomie (s. 132-177) Otázky k četbě: •Vysvětlete, co to jsou podle Mertona kulturně definované cíle. •Vysvětlete, co to jsou podle Mertona institucionalizované normy a způsoby chování? •Jak Merton popisuje stabilní společnosti? •Co podle Mertona vede k deviantnímu chování? • •Popište, jak Merton charakterizuje tzv. americký sen. •Co je hlavním cílem v rámci vize amerického snu? •Je americký sen dosažitelný pro všechny? •Jaké povinnosti americký sen lidem klade? •Jaké problémy z amerického snu vyplívají? • •V jakém kontextu Meton hovoří o tzv. individuálních typech adaptace? •Jaké typy individuální adaptace Merton popisuje? Vyjmenujte je. •Který typ adaptace je nejběžnější? •Který typ adaptace je nejméně běžný? •Vysvětlete tyto typy adaptace: konformita, inovace, ritualismus, únik, rebelie. •Uveďte reálné příklady náležející k těmto typům adaptace. • Anomie •z řečtiny – stav bezzákonosti • •užší pojetí: •Stav společnosti, kdy přestávají platit zákony jako jasné, přesné a adekvátně nastavené právní normy. V důsledku toho bývá společnost ohrožena chaosem a třeba i zvýšenou mírou kriminality. • •širší pojetí: •1. stav bezzákonnosti nejen v právním, ale hlavně v morálním slova smyslu; stav, kdy přestávají platit jakoby samozřejmá a obecně uznávaná pravidla soužití; •2. rozpad tradičních referenčních skupin, oslabení jejich soudržnosti, rozpad orientačních hodnotových a normativních systémů. • •→ rovina sociální a psychologická • •příčiny anomie •důsledky anomie E. Durkheim (Francie, 1858–1917) •zasloužil se o definitivní ustavení sociologie jako samostatné vědní disciplíny • •sociální fakta • •nastupující moderní doba – období změn, narušení sociální solidarity • •anomie = stav bezzákonosti, beznormovosti společnosti •při velkých společenských změnách → hrozba chaosu, egoismus… • •sebevražda (anomická, egoistická, altruistická, fatalistická) • •zločin • Výsledek obrázku pro Durkheim R. K. Merton (1910-2003, USA) •Proč některé spol. mají vyšší míru zločinu než jiné?? • •R. K. Merton (80. léta 20.st.) •deviace není výsledkem patologické osobnosti, ale je produktem struktury společnosti a její kultury • •mýtus amerického snu •kulturní cíle + institucionalizované způsoby jejich dosahování (normy) •chudoba (sama o sobě nevede k deviaci) Výsledek obrázku pro robert king merton „mýtus amerického snu“ • všichni mají stejnou možnost dosáhnout bohatství a úspěchu •pokud jej někteří nedosáhnou jde jen o zastávku na cestě k úspěchu •neúspěchem je slevit ze svých cílů • •→ při neúspěchu dochází k frustraci a potenciálně i k deviantnímu chování • •vliv médií • •kulturní cíle + institucionalizované způsoby jejich dosahování (normy) • •Konformita (++) •Inovace (+-) …“účel světí prostředky“ •Ritualismus (-+) … akutní statusová úzkost → snížení aspirací •Únik (--) … individuální způsob adaptace •Rebelie (--) … kolektivní způsob adaptace • •Socializace v rodině • • SOCIALIZACE SOCIALIZACE •= proces začleňování člověka do společnosti • •celoživotní proces • •PRIMÁRNÍ SOCIALIZACE •období dětství (do 3 let) •„významní druzí“ • •základní poznatky o světě •osvojování si všeobecných kulturních norem, hodnot, základních kulturních návyků •soc. role (gender, spol. status, věk…) •identita •mateřský jazyk •sebekontrola a prosociální chování • Genderová socializace •= osvojování si genderových rolí prostřednictvím sociálních faktorů (rodina, média, škola… společnost) • •(co je to gender??) • •Genderová role = komplex rozdílných očekávání kladených na příslušníky obou pohlaví • •= proces rozvíjení genderové identity • Dítě získává svůj gender už před narozením 985-kocarek-monodi-nr-6.jpg pfwrdrBXz01_s600x600.jpg 2.png 1.png 5.png Jiná výchova dívek a chlapců _vyr_2447ME075.png _vyr_16921558a.jpg •SEKUNDÁRNÍ SOCIALIZACE •následný proces, který uvádí jedince do nových oblastí objektivního světa společnosti •„zobecnělý druhý“ •zpřesňuje se pojetí světa •internalizace specializovaného vědění •rodina, škola, vrstevníci • •TERCIÁLNÍ SOCIALIZACE •adaptace člověka na nové životní okolnosti Činitelé procesu socializace • http://images.slideplayer.cz/11/3306089/slides/slide_15.jpg •A. I. Bláha: „sociální dědičnost“ • •nesocializované děti („vlčí děti“) – příklady extrémní izolace • 2) DÃvky se nikdy neusmály a jedinou emoci, kterou projevovaly byl strach z lidÃ. FÁZE SOCIALIZACE •fáze sociability •personalizace •profesionalizace •společenská angažovanost PORUCHY SOCIALIZACE 1.disociální chování 2.asociální chování 3.antisociální chování (kriminální ) • RESOCIALIZACE •= proces nápravy, změna vadné socializace, znovuzapojení člověka do společnosti •rozpad dosud přijímaných hodnot a vzorců chování, po němž následuje přijetí odlišných nových hodnot a vzorců chování • •součástí je REEDUKACE (převýchova) •= snaha pomocí pedagogických metod měnit a rozvíjet osobnost člověka společensky žádoucím směrem •Kým je utvářena sociální realita?? Sociální konstruktivisus: Peter Berger a Thomas Luckmann •1967 Sociální konstrukce reality • •Sociální konstrukce reality: čl. není jen interpretem soc. skutečnosti, ale také jeho tvůrcem •externalizace - objektivizace - internalizace • •zájem o každodenní život a jeho aktéry Související obrázek Výsledek obrázku pro Luckmann