Úvod do vývojové psychologie Přednáška – Vývojová psychologie pro sociální pedagogy Témata úvodu: }1. Vývojová psychologie jako obor }II. Základní pojmy a zdroje oboru }III. Cíle oboru }IV. Metody }IV. Vývojové teorie }V. Pojmy k zopakování I. Vývojová psychologie }Teoretický obor, který má vztah k: }Poradenské psychologii }Psychodiagnostice }Pedagogické psychologii }Klinické psychologii }Psychoterapii }A další nepsychologické obory: Pedagogika… } }Psychika dětí, psychika z pohledu ontogneze: laické teorie vývoje a faktorů, které vývoj ovlivňují }PRO PROFESIONÁLY: Nutnost výzkumných východisek, nutnost porozumění zákonitostem (vznik teorií) a korekce laického pohledu. II. Základní pojmy a zdroje vývojově psychologické myšlení }VÝVOJ znamená: }1. Fylogeneze }2. Antropogeneze }3. Ontogeneze – typicky těžiště zájmu vývojové psychologie }4. Aktuální geneze – nějakého psychického jevu (vznik emoce, průběh učení) } }Antropogeneze – jak se člověk stávala člověkem: }https://www.youtube.com/watch?v=Kueo99LlWDg II. Základní pojmy a východiska }Člověk ve vleku životních změn. }Které změny jsou zákonité a které náhodné nebo dané zvenku, konkrétním spouštěčem? (Kdy čekat a kdy řešit?) } Evoluční změny – zákonitý (ne pouze nahodilý), jednorázový (neopakovatelný) postup řady změn ze sebe navzájem vycházející, které lze hodnotit jako přechod od méně dokonalého k dokonalejšímu (složitějšímu) a které jsou zaměřeny k uskutečnění určitého cíle (přežít, předat geny)/nvoluční změny – snížení fyziologických funkcí, schopností, tempa… } }KRIZE: tranzitorní x dispoziční }Krize – klade na člověka vyšší nároky, má v sobě vývojový potenciál, jde o reakci na nestandardní situaci, nejedná se o patologický jev }Vývoj x Zrání } Ad II) Základní pojmy: Co ovlivňuje vývoj: Biologičtí x Sociální činitelé }Má větší vliv prostředí nebo dědičnost? }Genotyp (veškerá zděděná genetická charakteristika jedince zaznamenaná v DNA) nastavuje práh schopností, které nelze překročit }Reakční norma (Woltereck, 1909 - vlivy prostředí dokážou schopnosti v intervalu reakční normy ovlivnit). Prostředí rozhoduje o tom, jaká bude konkrétní hodnota fenotypu uvnitř tohoto rozmezí reakční normy. }Fenotyp (soubor všech vlastností a znaků organismu, výsledek interakce určitého genotypu s prostředím) }Zkoumání vlivu prostředí a genetiky: }výzkumy na dvojčatech = ty, kdy jsou děti vychovávány odděleně }výzkumník kontroluje vrozené proměnné, což není jinde možné: genotyp je stejný (u jednovaječných), výzkumník pak pozoruje, jak se genotyp projevil v různém prostředí }Výzkum: unikátní Minnesotský výzkum dvojčat vychovávaných odděleně, probíhal v letech 1979 až 2000– nelze zopakovat, protože dvojčata se již nerozdělují Nature x nurture }Jedna ze základních otázek psychologie a pedagogiky. }Čím je formována (ovlivněna) psychika jedince? }Velký aplikační dopad v oblasti vzdělávání a výchovy. }Hereditarismus - přesvědčení, že většina rozdílů v (nejen) kognitivních schopnostech mezi lidmi či různými skupinami lidí je dána dědičností Snaha o rozvoj toho mála, co je možné výchovou a vzděláváním ovlivnit je na celospolečenské úrovni neefektivní a neekonomická a prostě existují skupiny lidí (obvykle etnicky či sociálně vymezené) s vrozeně nižšími schopnostmi }Environmentalismus - přesvědčení, že většina rozdílů v kognitivních schopnostech mezi lidmi či různými skupinami lidí je dána vlivem prostředí, v němž lidé vyrůstají a žijí }Řešení: v teorii úkolem vývojové psychologie x v praxi sociální pedagogiky! Ad. II. Zdroje vývojově psychologického uvažování – odkazy k fylogenezi }Evoluce - evoluční biologie/evoluční psychologie }Počátek tohoto směru uvažování Ch.Darwin (1859) : evoluční vývoj je organizován podle dvouzákladních kritérií: }- Přežití }- Reprodukce }Důraz se klade na adaptaci } }Evoluce – argumenty – proč ano proč NE }https://www.youtube.com/watch?v=sSVItLek53Q }Evoluce - vývoj, klíčová jména, vztah k vývojové psychologii Ad II. Zdroje vývojově psychologického uvažování }odkazy k fylogenezi (etologie) } studium zvířecího chování se zvláštním zřetelem k chování v přirozeném prostředí (včetně primátů av rámci primátů i lidí). (Lorenz, 1935, 1963,Tinbergen, 1953, 1973) }https://www.youtube.com/watch?v=eqZmW7uIPW4 } Zdůraznění biologických faktorů v chování živočichů a dále hledání paralel mezi chováním zvířat a lidí – fenomén ATTACHMENT } } Mnoho z chování je předem „naprogramováno“, protože chrání (reakce na ohrožení „boj nebo únik“), facilitují reprodukci, maximalizují chování,které vede k přežití mladých jedinců (stavba hnízda, ukrytí mláďat v případě ohrožení): Fixed action patterns (EAPs) - speciální podněty, evokují a uvádějí do pohybu určitý sled činností, které zabezpečují přežití ad II. Antropogeneze – změny kontextu života člověka a společnosti }1 milion let žil člověk jako lovec a sběrač } 400 tisíc let umí rozdělat a udržovat oheň } 100 tisíc let vyrábí a používá nástroje } 10 tisíc let se věnuje zemědělství } 1 tisíc let žije ve městech } asi 20 let používá na PdF počítače } }Co z toho vyplývá pro život moderního člověka? }Jaká rizika? III. Základní cíle oboru }(dle Langmeiera a Krejčířové, 1998) }A) Popsat vývojové změny (už popis ale bývá organizovaný, ovlivněný teorií) } }B) Odvodit určité obecné zákonitosti (vývoj každého jedince ale může být natolik individuální, že nomotetický přístup nemusí postačovat – ukázka „původ HS“) } }C) Vytvořit co možno jednotnou teorii, umožnit předvídání/predikci (Žádná současná teorie nevysvětluje vývoj v úplnosti. Je nutné brát v úvahu interindividuální/intraindividuální rozdíly) Ad III) Obtíže vývojové psychologie z hlediska cílů oboru: }psychický vývoj se děje velmi pomalu, je těžké vysledovat jeho změny } }proto poznáváme pomocí srovnávání, kdy sledujeme výchozí stav – před změnou a výsledný stav – po změně } }hlavní postup je tedy komparace stavů duševního vývoje } } čím jemnější změny chceme zachytit, tím kratší časové úseky musíme zvolit IV. Metody vývojové psychologie }A) Klinické a testové metody: anamnéza, pozorování, rozhovor, analýza produktů a činnosti; vývojové škály, testy schopností, dotazníky }B) Výzkum z hlediska času, existují studie: a)longitudinální b)průřezové c)smíšené studie (semilongitudinální) d) }C) Z hlediska postupu: anamnestický a katamnestický } }D) Z hlediska těžiště a témat výzkumu: vliv nature x nurture : }Srovnávací studie jednovaječných dvojčat (s ohledem na vliv dědičnosti a prostředí) } Osoby v extrémních vývojových podmínkách (tzv. „vlčí děti“) } Ad.II. Metody výzkumu: Longitudinální výzkum }„královská metoda“ vývojové psychologie: jedinci sledováni v určitém časovém rozmezí a výzkumník zachycuje změny v psychických funkcích }jsou sledování ve standardizovaných situacích, sledujeme více proměnných (IQ, paměť, zručnost, řeč,…), obvykle se určí REPREZENTATIVNÍ vzorek dětí narozených v určitém roce (děti pocházejí z různých prostředí, různé vzdělání rodičů apod..) }podle délky dělíme: krátkodobé (do 2 let trvání) střednědobé (do 10 let) souvislost mezi sexuálním zneužitím a interrupcí v mladím věku dlouhodobé (více než 10 let): Matějček, výzkum nechtěných dětí }Předpoklad dobré predikce, ale nevýhody časové náročnosti: }finanční náklady, }„úmrtnost“ probandů (odstěhování, úmrtí, osobní důvody) v průběhu výzkumu se mohou změnit teoretické koncepc }opatrné generalizování výsledků: nevyváženost historických období (20. léta x 60. léta x 90. léta) – změnil se jedinec nebo za změnu může změna ve společnosti? }změna koncepce a potřeb výzkumu ??? } Ad. IV: Otázky a zamyšlení k výzkumným metodám: }1. Jaké jsou výhody a nevýhody ostatních dvou typů výzkumu z hlediska času? }Pojem: nepravá vývojová změna } }II. Jaká jsou rizika výzkumu katamnestického a anamnestického: }Výzkum: Bowlbyho 1946 a 1956: vliv separace od rodičů na delikvenci } }III. Rizika výzkumu dvojčat? }Teze: „Odlišný“ fenotyp se začne projevovat hned, jak se vajíčko zahnízdí v děloze. I u dvojčat je to pokaždé jinde. Ad V. VÝVOJOVÉ TEORIE: Význam periodizace a „stadiálních teorií“ vývoje }I. Snaha popsat zmíněné zákonitosti vývoje ohraničení jednotlivých stádií vývoje se zřetelem k základním aspektům periodizace: }vývojový stupeň trvá delší dobu, během níž nedochází k podstatným změnám mezi jednotlivými etapami jsou kratší přechodové fáze sekvence jednotlivých etap jsou neměnné a univerzální pro všechny (?) } související fenomény: tranzitorní krize, kritická a senzitivní období… } }II. Společné charakteristiky stadiálních teorií: }1.Pořadí sekvencí je neměnné a pro všechny stejné }2. Každé stadium je kvalitativně (nebo strukturálně) jedinečné a odlišné od ostatních }3. Stadia představují logický pokrok ve vývoji, kdy se integruje to, co bylo dříve dosaženo }4. Takto se integruje každá dřívější zkušenost. Např. dítě, které se učí psát, integruje dříve nabytou dovednost kreslení a manipulaci s věcmi. Podobně vývoj intimity. } V. Vývojové teorie: poskytují „nezbytný pojmový nástroj, který pomáhá pochopit vztah mezi příčinami (vnitřními faktory, podmínkami uvnitř organismu a vnějšími podmínkami, vlivy prostředí) a následky v průběhu ontogeneze (vývoj schopností, emocí, morálních postojů).“ } } využití v mnoha humanitních disciplínách – nejen v psychologii (vedení terapie, popř. poradenského rozhovoru se zřetelem k etapě vývoje, ve které se klient nachází, specifika psychodiagnostiky dětí), ale i v profesích nepsychologických (lékaři, učitelé, výchovní poradci, sociální pracovníci) Ad V. Různé důrazy vývojových teorií: }A) Důraz na periodizaci, celoživotní vývoj v nejširším pojetí x Důraz na některé aspekty vývoje (kognitivní, emoční, psychosociální…) } }B) Důraz na popis stádií x Důraz na „logiku“ vývoje a změn } }C) „nature“ x „nurture“ } } }( pojetí se mohou doplňovat a mohou být i konkurenční) Ad V. Periodizace psychického vývoje: }Vývoj… }…celoživotní („life-span“, biodromální), např.: }Eklektická periodizace }Eriksonova psychosociální vývojová teorie } }…určitého úseku v životě (zpravidla považovaného za významný až určující – nejčastěji dětství) }Např. Freudova psychosexuální teorie } } …určité funkce, systému, vlastnosti… aspektu života (emoční vývoj, kognitivní vývoj, morální vývoj, profesní vývoj) }Např. Teorie kognitivního vývoje Jeana Piageta Ad V. Eklektická „life-span“ periodizace (dle Vágnerové, 2005, 2007) }Období : }Prenatální }Novorozenecké (zhruba první měsíc života) }Kojenecké (do 1 roku) }Batolecí (1 – 3 roky) }Předškolní období (3 – 6 let) }Školní věk – mladší, střední, starší }Dospívání – adolescence }Dospělost – mladší (20-40), střední 40-50, starší (50-60) }Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) VI. Pojmy k zopakování/zapamatování: }Antropogeneze, fylogeneze, ontogeneze, aktuální geneze }Nature x nurture }Evoluce a evoluční psychologie, etologie }Genotyp x fenotyp }Longitudinální výzkum }Průřezový (kohorotový) }Semilongitudinální }Klinické metody, Anamnéza }Výzkum dvojčat x vlčích dětí