Click to add Text Právo ve školství Školská soustava Rovný přístup ke vzdělání Školský systém nSoustava škol v českém vzdělávacím systému Obsah školského zákona nZákon o vysokých školách nVyhlášky, opatření ministra nMetodiky ČŠI Zakotvení práva na vzdělání nMezinárodní kontext: n - Úmluva o právech dítěte n - Všeobecná deklarace lidských práv n - Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech n - Listina základních práv EU n - Evropská úmluva o lidských právech a základních svobodách nprávo na vzdělání jako významné sociální právo Právo na vzdělání, čl. 33 LZPS (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. Zásada rovného zacházení nVytvoření soukromé, dle pohlaví oddělené třídy nebo školy jako porušení zákazu diskriminace? nLeden 2013: spolkový ústavní soud: taková škola není proti principu zákazu diskriminace v Grundgesetz nJe třeba zvládnout internalizaci Vzdělávací soustava nTzv. dětské skupiny, jesle nMateřské školy (ve školském zákoně) nZákladní školy: povinná školní docházka vs. porušení povinnosti rodiči nStřední školy, učiliště, gymnázia nVysoké školy, univerzity nŠkoly státní, církevní, soukromé nUmělecké školy a konzervatoře Dětské skupiny a další formy péče nfiremní školka, dětská skupina, lesní školka nMax. 24 dětí nFyzické osoby, firmy, jednotlivci, státní instituce nHygienické, prostorové předpoklady, pojištění, personál nPovolení MŠMT Základní školy nZřizovatelé: obce, často u speciálních škol kraje nZřizovatel určuje školské obvody, tj. spádové oblasti nEvidence škol ve školském rejstříku nPovinnost přednostního přijetí ve spádové škole, zákaz diskriminace nRámcový vzdělávací program pro ZV  školní vzdělávací program Povinná školní docházka n1774 Všeobecný školní řád nBezplatné základní vzdělávání – VDLP 1948, LZPS nDnes: školský zákon: 9 --10 let, i na cizince nad 90 dní, počátkem školního roku následujícího po 6. narozeninách + povinný poslední rok v MŠ nMožnost odkladu, max. dvakrát nDěti s hlubším postižením: základy vzdělávání nŽádost o individuální vzdělávání Povinná školní docházka n„ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že jej nepřihlásí k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o tuto docházku„ npřestupkový zákon – 3000,- nohrožování mravní výchovy mládeže nodebrání části rodičovského příspěvku (1. 1. 2012) n povinné MŠ? Přestupek podle § 31 odst. 1 PZ n„kdo ohrožuje výchovu a vzdělávání nezletilého zejména tím, že nepřihlásí dítě k povinné školní docházce nebo zanedbává péči o povinnou školní docházku“ n ! Zásada subsidiarity trestní represe Trestný čin ohrožování výchovy dítěte § 201 zákona č. 40/2009 Sb. nKdo, byť i z nedbalosti, ohrozí rozumový, citový nebo mravní vývoj dítěte tím, že na) svádí ho k zahálčivému nebo nemravnému životu, nb) umožní mu vést zahálčivý nebo nemravný život, nc) umožní mu opatřovat pro sebe nebo pro jiného prostředky trestnou činností nebo jiným zavrženíhodným způsobem, nebo nd) závažným způsobem poruší svou povinnost o ně pečovat nebo jinou svou důležitou povinnost vyplývající z rodičovské zodpovědnosti, nbude potrestán odnětím svobody až na dvě léta. n+ odst. 2: automaty Trestný čin ohrožování výchovy dítěte nOdnětím svobody na šest měsíců až pět let bude pachatel potrestán, na) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 nebo 2 ze zavrženíhodné pohnutky, nb) pokračuje-li v páchání takového činu po delší dobu, nc) spáchá-li takový čin opětovně, nebo nd) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch n - soudy chápou podle judikatury jako ohrožení také neposílání do školy Prevence záškoláctví nMetodický pokyn MŠMT nTým ve škole: třídní učitel, výchovný poradce, metodik prevence nNapomenutí – důtka – výchovná komise – (popř. stíhání skrze správní právo) – trestní zákon nPři 10 neomluvených hod vých. komise nPo 25 oznamovací povinnost OSPOD, OČTŘ Prevence záškoláctví nNeomluvené absence vs. vysoký počet omluvených absencí nPřestupkový zákon: přestupek na úseku školství a výchovy mládeže nOČTŘ zkoumá také dopad do vzdělávání nTČ ohrožování výchovy dítěte lze spáchat i z nedbalosti (nižší stupeň zavinění) nDošlo k ohrožení? + neprospívá ve škole? = kumulativní podmínky Když se chce dítě/žák bránit… nJaké má možnosti? nA) škola – kdo? nB) státní orgány – které? (co OČTŘ?) nC) linky bezpečí – 116111 nD) VOP. http://deti.ochrance.cz/ nE) školní ombudsman – kdo? úloha? Základní zásady poskytování vzdělání n§ 2 školského zákona: nRovný přístup ke vzdělání nZohlednění individuálních potřeb nNaplnění potenciálu žáka nÚcta k právům jednotlivce, tolerance nBezplatné základní a střední vzdělávání (xx školky…) Povinnosti rodičů nPosílat dítě do školy nV závažných případech jednat s ředitelem nInformovat o zdravotní způsobilosti dítěte a o dalších podstatných okolnostech nUvádět důvody absence Vzdělávací soustava v ČR nKteré školy zahrnuje? nJe povinná mateřská škola? nJde o poskytování vzdělávání, nebo hlídání? nJaké možnosti má žák po PŠD? nCo to je zájmové vzdělávání? /SVČ, ŠD, ŠK/ nCo zahrnuje terciární vzdělávání, je bezplatné? Systém vzdělávání v ČR nMateřské školy (i pro děti se SVP) nPřípravný ročník ZŠS, pro děti sociálně znevýhodněné nZákladní školy (pro děti se SVP), základní školy speciální nStřední vzdělávání, - s výučním listem, - maturitou, konzervatoře + nástavba nVOŠ (Dis.) nVŠ: Bc. Mgr.,// Mgr., MUDr..,// Ph. D., Th. D. Školská zařízení a školské služby nŠkola = školská právnická osoba (kde budete hledat seznam škol?) nŠkolské zařízení = zařízení pro DVPP, ubytovací a výchovná zařízení, zařízení pro zájmové vzdělávání, zařízení školního stravování, školská účelová zařízení (knihovnické služby, praktická činnost..) Systém vzdělávacích programů nRVP zakotven ve školském zákoně nRVP PV, RVP ZV, RVP ZV LMP, RVP ZŠS nŠkolní vzdělávací programy musí sledovat rámec a výstupy RVP nNaplnění RVP kontroluje ČŠI nZařazení do vzdělávacího programu § 49 odst. 2 školského zákona nhttp://rvp.cz/ Výuka náboženství nCírkve nebo náboženské společnosti, které k tomu mají povolení nNepovinný předmět na státních školách, min. 7 žáků nCírkevní školy nRozhodnutí Lautsi vs. Itálie (stěžovatelka: právo na výchovu dětí vs. kříže ve státních školách) Vysoké školy, zákon č. 111/1998 Sb. nVysoká škola: správní orgán x akademická samospráva nVnitřní předpisy: studijní řád, stipendijní řád nSprávní rozhodování –poplatky, uznávání zahraničního vzdělání, matrika nZákaz diskriminace v přístupu k vysokoškolskému studiu Česká školní inspekce nPodle tzv. kompetenčního zákona je podřízena MŠMT! nwww.csicr.cz nÚstředí (ústřední školní inspektor) + 14 krajských inspektorátů npodněty, tematické zprávy, naplňování RVP Česká školní inspekce nInspekční činnost: odborné otázky nStátní kontrola: dodržení zákona nVeřejnosprávní kontrola: finanční využití nKontroluje školy i školská zařízení – co mezi ně patří? nŠkolní inspektoři, kontrolní pracovníci, přizvané osoby Česká školní inspekce nKdy se lze stát školním inspektorem? nCo na školách Inspekce kontroluje? nZjištění pochybení: předání zřizovateli, ten ji musí informovat o dalším postupu nVyhláška č. 17/2005 Sb., o podrobnějších podmínkách organizace České školní inspekce nMožnost přizvání přizvaných osob Problematika speciálního školství n- postupy a diagnostika ŠPZ (kritika štrasburského soudu) n- sklony k elitářství některých ředitelů a škol (ředitel jako manažer privátní instituce nebo poskytovatel veřejné služby??----- PŠD!) n- příprava budoucích učitelů na pedagogických fakultách n- postavení speciálních škol n- názvy škol..! Další otázky diskriminace v přístupu ke vzdělání n§ 7 odst. 2 ADZ: nZa diskriminaci se nepovažují opatření, jejichž cílem je předejít nebo vyrovnat nevýhody vyplývající z příslušnosti osoby ke skupině osob vymezené některým z důvodů uvedených v § 2 odst. 3 a zajistit jí rovné zacházení a rovné příležitosti. Další otázky diskriminace v přístupu ke vzdělání nNáboženské symboly ve školách, požadavky na úpravu výuky: šátky – o jaká práva jde? Kdy je možné je omezit? nhttp://www.ochrance.cz/tiskove-zpravy/tiskove-zpravy-2014/skola-nemuze-zcela-zakazat-noseni-krizku -ani-muslimskeho-satku-nezahalujiciho-tvar-a/ nArgumenty obou stran… ? Další otázky diskriminace v přístupu ke vzdělání nNikáb, hidžáb, burka Nový případ navazující na D.H. a ostatní proti ČR nIII. ÚS 1136/13 ze dne 12. 8. 2015 nRom z Chebu žaloval zařazení do zvláštní školy nÚS: ne každý Rom byl nutně diskriminován! nJe sice Romem zařazeným do zvláštní školy, ale : nA) Hrály ony testy stěžejní roli při zařazení? + nB) Nebyla tam taková specifika, které pozměňují hodnocení? /zde ano, množství testů../ Další otázky: 1 As 46/2013-44 nMůže být reklama diskriminační? Podle zákona o regulaci reklamy nesmí být v rozporu s dobrými mravy, NSS zmínil D. H. a zvláštní ochranu Romů nKritika – nemohou se tak rozhodnout? Nevzdělaný kopáč je něco míň? ! „většina vyhlížela jako Romové“ nI. Pokud reklama obsahuje diskriminaci na základě rasy, pohlaví nebo národnosti, je třeba ji vždy považovat za rozpornou s dobrými mravy ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. nII. Při hodnocení rozporu reklamy s dobrými mravy (§ 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy) z důvodu diskriminace určitého etnika je nutné vzít v úvahu postavení tohoto etnika v české společnosti a existenci negativních stereotypů či předsudků o příslušnících tohoto etnika. nIII. Dobrovolnost účasti v reklamě nemá vliv na posouzení snížení lidské důstojnosti v důsledku této účasti (§ 2 odst. 3 zákona o regulaci reklamy).