Podmínky vzdělávání žáků se SPU Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělání • Vymezuje • Klíčové kompetence (6) • Vzdělávací oblasti (9) • Průřezová témata (6) • ŠVP je upraveno dle potřeb žáků se ZP/ZV • Možnost zřízení speciálních vyučovacích hodin • Předměty speciálně-pedagogické péče • Současně je uvedeno, jaké kompenzační pomůcky, speciální učebnice, apod. budou použity • Vyšší časové dotace • Úprava očekávaných výstupů – reálné a splnitelné • Možnost využití asistenta pedagoga Úprava obsahu vzdělávání • Obsah vzdělávání žáků s SPU se nijak výrazně neliší od obsahů majority • Nezbytný kvalifikovaný personál, vhodné podmínky vzdělávání, spolupráce s poradenským centrem • Nutnost posilování dovedností čtení a psaní, schopnosti porozumět textu, práce s učebnici, didaktickým materiálem • Kompetence k učení a řešení problémů ovlivněny • Podporovat koncentraci, „potlačovat“ hyperaktivitu, impulzivitu • Komunikace = obtíže při písemné komunikaci • Záležitost nápravy čtení, psaní a pravopisu • SPU = podávané výkony neodpovídají rozumové úrovni • Hyperaktivita, nesoustředěnost, impulzivita, zhoršená koordinace Formy vzdělávání a podpory žáků se SPU Bartoňová (2012) • Podpora v rámci vyučování učitelem kmenové třídy • U žáků s mírnějšími poruchami • Integrace žáka s SPU v běžné třídě • Těžší stupeň poruchy • Individuální podpora učitelem • Podpora speciálního pedagoga/školního psychologa formou dyslektických kroužků, reedukační péče • Skupiny individuální podpory při základních školách • Nejefektivnější • Často se jedná o integrované žáky kmenové třídy – odcházejí na vybrané předměty do třídy speciálního pedagoga • Speciální třídy pro žáky se specifickými poruchami učení • V. č. 27/2016 Sb.; § 16 z. č. 561/2004 Sb. • Třídy se zřizují při ZŠ pro žáky, u nichž jsou diagnostikovány SPU a preferují individuální přístup společně s reedukační péčí • Základní škola pro žáky se specifickými poruchami učení • Reedukační přístup v celém vyučovacím procesu • Třídy při dětských psychiatrických léčebnách • Žáci s těžkými stupni SPU společně s kombinací poruchy pozornosti • Terapeutická a medicínská podpora • Individuální a skupinová podpory v pedagogicko-psychologické poradně (PPP) • Reedukace v rámci edukativních a stimulačních skupin • Popř. individuální náprava Formy vzdělávání a podpory žáků se SPU Bartoňová (2012) Současnost • Mertin, Kucharská, 2007 (IPPP) – Třístupňový model péče • Individualizovaná pomoc učitele – 1. stupeň péče • Okamžitou intervenci poskytuje učitel (oblast čtení, psaní, počítání) + spolupráce s rodinou • Délka optimálně 6 měsíců – snaha o eliminaci obtíží • Plán pedagogické podpory – 2. stupeň péče • Intervence poskytovaná učitelem je konzultovaná s pracovníkem školního poradenského zařízení či s PPP • Vypracování Plánu pedagogické podpory • 3 – 6 měsíců • Specializovaná intervence na odborném pracovišti – IVP – 3. stupeň podpory • Komplexní diagnostika žáka – návrh intervence a vhodných postupů Individuální vzdělávací plán • Vyhláška č. 27/2016 Sb. O vzdělávání žáků s SVP a žáků nadaných • Umožňuje upravit vzdělávání pro žáky s SPU tak, aby bylo dosahováno souladu mezi vzdělávacími požadavky a skutečnými možnostmi • Povoluje ředitel školy s písemným doporučením školského poradenského zařízení na žádost jeho zákonného zástupce • IVP vychází z učebních dokumentů školy • Musí být vypracován nejlépe před nástupem žáka do školy, nejpozději 1 měsíc po nástupu • V průběhu celého školního roku může být upravován podle potřeb • Za vypracování odpovídá ředitel • Podílí se učitelé daných předmětů pro něž je IVP vypracováváno, rodiče i žák samotný • Školské poradenské zařízení poskytuje podporu a vyhodnocuje dodržování stanovených postupů a opatření Strategie práce s žáky s SPU • Vztahy • Žáci s SPU se musí cítit emocionálně přijati • Nutnost posilování sebevědomí • Mluvit s žákem o příčinách selhávání • Podpora tvořivosti • Konzultace s rodiči • Rodiče často mívají pocit viny • Nutno objasnit emocionální stav dítěte – selhání, snížené sebehodnocení, neschopnost vyjádřit pocity • Nezbytná vzájemná spolupráce • Výkonnost • Chyby nesmí být brány jako negativní prvek, ale nutná součást učebního procesu • Analýzy silných stránek dítěte a jejich využití Strategie přístupů k vzrůstající pozornosti • Pozornost zaměřena k nesprávnému podnětu • Zahájení pozornosti • Pohotovost, připravenost a motivace k výuce • Zaměření pozornosti • Bdělost a dostatek energie • Studenti s ADHD si musí osvojit správné strategie pozornosti (jak zaměřit), rozvažovat, být pohotoví, umět vyslechnout otázku ještě před samotnou odpovědí • Udržení pozornosti • Vyžaduje koncentraci po dostatečně dlouhou dobu • Schopnost udržení je nutná pro získání důležitých informací Strategie přístupu k zvládání impulzivity a hyperaktivity • Uzpůsobení kurikula • Aktivní činnosti udrží jejich pozornost + zvýší motivaci • Schopnost čekat • Poskytovat verbální a motorické odpovědi, zatímco čekají • Stručné přesné informace při řešení jednoduchých úkolů • Jasná časová organizace • Krátké požadavky, redukovat množství činností • Střídání pohybových úkolů s úkoly statickým • Možnost pohybu při vyučování • Zařazování pauz mezi činnostmi Obecné zásady podpory ve třídě • Posadit žáka blízko k učiteli, vedle klidného dítěte (?) • Vysvětlovat novou látku srozumitelně, v jednoduchých větách • Dávat jasnou zpětnou vazbu • Domluvit se na úkolech – krátké termíny, známkování • Vyhnout se únavě, rychlému rytmu • Pomoci žákovi najít jeho správné tempo práce • Nechat jej odpovídat na otázky i mimo stanovené pořadí • Nenavazovat po sobě těžké aktivity • Pomoct žákovi v počátku plnění úkolu • Být trpělivý s jeho pomalostí • Nechat žáka objevovat své schopnosti a využívat je také při skupinových aktivitách ve třídách • Je nutné rozvíjet poznatky o poruchách učení (kompetence učitele) • Volit vhodné strategie učení (dle typu žáka) • Rozvoj strategií vědoucích ke zlepšení organizace vlastního času • Rozvoj metakognice – vhodné způsoby myšlení, zhodnocení vlastních dovedností/slabostí, poučení se z vlastních chyb • Sociální a emocionální strategie • Prostředí, v němž je žák podporován a cítí se bezpečně Obecné zásady podpory ve třídě Komunikace žáků se SPU Komunikace studentů se SPU • Žáci s SPU často používají k získání pozornosti nevhodné způsoby • Úroveň reakcí v komunikace je nižší, než odpovídá věku • Pokud žáci s SPU žádají o pomoc/podporu, mohou selhávat ve schopnosti vyjádřit, co přesně potřebují • Menší tendence ptát se pro získání dalších informací • Problematické ukotvení komunikačních návyků – pozdrav • Při vyprávění se může projevit snížený zájem, nejistota, malá pozornost a zájem věnovaný sdělení • Selhávání v pojmenování předmětů • Více pozornosti věnují vulgarismům • Neshody s kamarády řeší často neverbálně – strkáním, bitím Specifický logopedický nález • Poruchy řeči a jejího vývoje – symptom LMD! • Z. Žlab – 52 % dětí ve věku 6 – 14 let s LMD přítomna NKS (N=700) • Specifický logopedický nález zahrnuje: • Artikulační neobratnost • Žák umí tvořit hlásky/slova, artikulace je však namáhavá, těžkopádná, neobratná a často méně srozumitelná • Specifické asimilace • Postihují sykavky (cvrci, čvrtci namísto cvrčci) • Tvrdé a měkké hlásky (prázniny namísto prázdniny; nyný namísto nyní) • Problém se správnou výslovností hlásek ve slově, byť samostatně je vyslovit umí (šešity, susenky, šušenky) Specifický logopedický nález • U žáků 2. stupně ZŠ a SŠ • Problémy při vyslovování pojmu př: mnohoúhelník, meteorologický, polyvinylchlorid, etc. • Žák může působit, že si dělá legraci, není však schopen obtíž překonat • Systematická podpora rozvoje řečových dovedností, slovní zásoby, artikulace = logopedická péče • Nález se promítá do psaní – Specifické dysortografické chyby Faktory ovlivňující edukaci žáka se SPU Hodnocení Hodnocení žáka s SPU • Z. č. 561/2004 Školský zákon • Hodnocení: Klasifikace / Slovní hodnocení / Kombinace způsobů • Hodnocení poskytuje zpětnou vazbu, která by měla žáka motivovat ke zlepšení – zároveň však také ocenit snahu žáka • Zásady hodnocení u žáků s SPU: • Hodnocení by mělo být pozitivně motivační a objektivní • Reflektuje, co žák zvládnul • Jak žák dovede zpracovat a požít již osvojené strategie a postupy řešení • Hodnocení postupu a zlepšení • Vymezení chybovosti • Slovní hodnocení • Umožňuje postihnout celkový vývoj dovedností žáka • Lze naznačit směr vývoje žáka Deficity sociálních dovedností  Obtíže výrazně znevýhodňující žáka s SPU  1/3 žáků s SPU má deficity v sociálních dovednostech  Mohou být přítomny jako primární obtíže, či vznikat jako důsledek dlouhodobého neúspěchu  Sociální dovednosti a komunikační interakce se rozvíjí zejména ve školním období – klíčové pro udržování mezilidských vztahů  Znevýhodnění žáků s SPU  Ne vždy jsou tyto obtíže zohledňovány při vzdělávání žáků s SPU Emociální obtíže žáků se SPU • Nízké sebehodnocení • Trvalý neúspěch a neschopnost dosáhnout rozvoje kompetencí vede k celkovému negativnímu sebehodnocení • Akademické nedostatky a neúspěch v sociální interakci vedou k frustraci, zklamání a pocitu vlastní neschopnosti • Dojem učitele, že „žák by to zvládnul, kdyby se více snažil“ přispívá k celkově negativnímu sebehodnocení • Úzkost • Žáci s SPU vykazují větší úzkost než jejich vrstevníci • Nároky a tlak školního prostředí indikují úzkost až paniku • Žáci se často cítí bezradní – tendence záškoláctví, agresivního jednání, apod. • Úroveň resilience • Někteří z žáků s SPU jsou dostatečně odolní vůči stresu a jsou schopni si vybudovat zdravé sebehodnocení a přiměřené sebevědomí • K získání pozitivního pocitu sebehodnocení je třeba podpora ze strany učitelů, rodičů a vrstevníků, kteří jsou seznámeni s obtížemi žáků Výchovný styl rodiny • Rodina • Primární sociální skupina • Hlavní výchovný činitel, dominantní pro socializaci dítěte • Funkce: Biologická, výchovná, emocionální, ekonomická • Výchovné styly • Výchova zavrhující • Existence dítěte připomíná zklamání, nezdar • Výchova rozmazlující • Přílišné citové lpění na dítěti • Tendence předcházet obtížím a podřizovat se přáním dítěte • Perfekcionalistická výchova • Vysoká očekávání – přílišný stres • Výchova úzkostná • Přemíra pozornosti a nadměrná starostlivost – vzdor/podřízení • Autoritářská výchova • Akceptace dítěte a jeho rozvoje dle individuálních možností Styly učení ve školním prostředí • Učební styly • Vznikají na genetickém podkladě • Ovlivňuje je charakter učiva, věk i vzdělávací cíl • Auditivní typ • Obsah učiva je osvojován sluchovou cestou • Poslech výkladu, kladení otázek, komunikace s učitelem • Vizuální typ • Učení zrakovou cestou • Využití učebnic, zápisů, výpisků (diagramů), přehledů, apod. • Haptický typ • Osvojování učiva zejména skrze názorné pomůcky • Pokusy, manipulace s předměty (modely, aj.) • Motorický typ • Převažuje učení pohybem • Při osvojování učiva mění polohu, pomůckou je rytmizace Výuka cizích jazyků u žáků se SPU Výuka cizího jazyka u žáků s SPU • V učebních plánech je zařazen cizí jazyk od 3./4. třídy • Školy dále zařazují druhý cizí jazyk od 7./8. třídy • Ne vždy má žák s SPU obtíže při osvojování cizího jazyka • Výběr jazyka je individuální • Němčina problematické členy podstatných jmen, složená slova • V angličtině zvuková a grafická stránka jazyka • Při rozhodování je důležitý: • Typ dyslexie • Zájem o výuku (práce na PC – hry – pozitivně ovlivňují zájem) • Osobnost učitele (metodická zdatnost, přístup k výuce) • Bydliště (příhraniční oblasti – němčina) • Negativní transfer (je vhodné volit výrazně rozdílné jazyky: ne Rj a Čj) • Využití znalostí rodičů (nemusí být vždy přínosné) Projevy obtíží při osvojování cizího jazyka • Čtení • Záměny písmen: the – hte; der – red • Domýšlení textu, dvojité čtení = problematické dekódování • Psaní • Přesmykování (from – form), vynechávání písmen (mother – moth) • Vynechávání krátkých slov, fonetické psaní (train – trejn) • Řeč • Nedostatky v osvojení Čj ovlivňují osvojování cizího jazyka • Nedostatečně rozvinuté složky řeči brzdí osvojování – gramatika, slovní zásoba, jazykový cit • Porozumění mluvené řeči • Zejména ve vyšších ročnících – snížená orientace v pokynech, úkolech • Problémy s orientací = negativní vliv na motivaci = zhoršení známek • Artikulace • Nesprávná artikulace v mateřském jazyce ovlivní jazyk cizí • Jazykový cit a gramatická pravidla • Pracovní paměť • Problém při vykonávání více úkolů současně • Oslabení dlouhodobé paměti vede k nutnosti opakovaně se učit dny v týdnu, číslovky, apod. • Automatizace • Projevuje se velmi intenzivně zejména v cizích jazycích • Učitel má dojem, že vše mnohokrát opakuje, v jedné hodině je vazba zvládnuta, v následující je nutné ji znovu naučit. • Motorika a prostorová orientace • Potíže při orientaci v textu, na stránce, zápisu slovíček Principy vyučování cizího jazyka • Multisenzoriální vyučování • Propojení zraku, sluchu, hmat a kinestetické vnímání • Soustavné kombinování řeči a konkrétních úkolů s obrázky, pohybovými úkoly • Komunikativní přístup • Podporování dovedností vnímat mluvčího, rozumět sdělení, vyjádření vlastních pocitů, potřeb, myšlenek • Strukturovaný postup • Sekvenční postup • Postup od již osvojeného k novému učivu malými krůčky • Kumulativní princip • Zařazování nových poznatků k již osvojeným vědomostem • Respektování individuality dítěte • Respektování stylů učení • Mateřská metoda • Vnímání jazyka smysly, nejdříve sluchem