Výsledek obrázku pro adhd Související obrázek ADHD Výsledek obrázku pro adhd Výsledek obrázku pro adhd –A kční –D ávka –H ororu –D enně –A ndělské –D obrosrdečné –H ravé –D ětské https://addadvocate.com/wp-content/uploads/2016/06/ADHD-Spelled-Out-800x600px.png Problémy spojené s ADHD –Ve škole: –- nekázeň –- chyby z nepozornosti –- zbrklost –- konflikty – –Doma: –- tresty na neprospěch –- tresty za zlobení –- narušení vztahů –Dnes mají děti ve škole volnou hodinu. Každý si může dělat, co chce. Pavel si čte, Martina maluje. Katka něco povídá Janě a poslouchá je Míša. Tereza s Danou si hrají pexeso. V poslední lavici se dětí smějí. Marek, Lenka a Eva si povídají, co dělali o víkendu. Přidá se k nim ještě Honza. ADHD –„Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Přeloženo do češtiny jde o hyperaktivitu s poruchou pozornosti. V českém odborném tisku se setkáme s názvem hyperkinetická porucha. Jedná se o neurovývojovou poruchu charakteristickou především poruchou pozornosti, impulzivitou a hyperaktivitou. Všechny tyto příznaky se projevují už od raného dětství.“ –(MKN -10, již je MKN-11 od 2022 v ČR, DSM – V(2013)) MKN x DSM –MKN –Hyperkinetická porucha – - porucha pozornosti s – hyperaktivitou – - hyperkinetická poruchy – chování (s PCH) –DSM –Attention Deficit Hyperactivity Disorder – - hyperkativně- impulzivní – - s poruchou pozornosti – - smíšený typ http://www.prolekare.cz/dbpic/jp_35776_t_1-x1000_1600 Tab. 1. Diagnostická kritéria hyperkinetické poruchy podle MKN-10. http://www.prolekare.cz/dbpic/jp_35776_t_2-x1000_1600 Tab. 2. Diagnostická kritéria pro ADHD podle DSM-IV. Výskyt ADHD v populaci –Názory nejsou jednotné – Pravděpodobnost výskytu ADHD se v současné dětské populaci pohybuje mezi 3 (5) -10 % dětí školního věku (6-8%) –U chlapců se vyskytuje více (x rozdílnost projevů), – – SouvisejÃcà obrázek Teorie lovců a zemědělců –Thom Hartman – lovci a sběrači x zemědělci – –Děti s ADHD jako „ostražité“, „reakce schopné“, „schopné přežít v extrémních podmínkách“, „rychlá orientace v prostoru“, „nadměrně aktivní“, „schopné rychle zaútočit, utéct“ – –Požadavky na povolání jedinců s ADHD Vznik? Neurovývojová porucha –Nejčastěji bývá zmiňováno drobné difúzní poškození mozkové tkáně způsobené nedostatečným přívodem kyslíku (hypoxie) či drobného krvácení (které také často vzniká dlouhodobějším nedostatkem přívodu kyslíku). Poškození vznikají negativním působením různých vlivů v období prenatálním, perinatálním a postnatálním. –Řadou výzkumů byl potvrzen dědičný přenos poruchy –strukturální abnormality mozku, byla potvrzena odlišnost určitých mozkových struktur (systémy zodpovědné za zahájení a vykonání uvědomělého pohybu, inhibici chování, udržení pozornosti, plánování činnosti a dalších funkcí (např. striatum, corpus callosum) –odlišná produkce některých neurotransmiterů (biochemických přenašečů informace mezi neurony) ovlivňujících pozornost, chování a správnou koordinaci pohybu (dopamin), proces spánku a bdění, učení a paměti (noradrenalin). – SouvisejÃcà obrázek Neurotransmitery a jejich dysfce –Dopamin –Kontrola aktivity, koordinace, reakce na nové podněty, chování související s pocitem odměny –Noradrenalin –Regulace exekutivních fcí, řešení problémů, cílené chování, motivace, kontrola afektů, selektivní pozornost Prognóza –- dozrání CNS –- 1/3 se upraví, 1/3 se naučí kompenzovat, 1/3 přetrvává (Tyl,Tylová, 2003) –- dopady v dospělosti? – Jak se ADHD projevuje –- klíčové symptomy – - hyperaktivita – - impulzivita – - nesoustředěnost – –- musí se vyskytovat v dostatečném stupni a ve významném počtu a také v rozsahu překračující normu pro jedince daného věku a vývojového stadia –- intenzita projevů kolísá, děti jsou často nepředvídatelné Děti s ADHD jsou hyperaktivní –„nevydrží v klidu“, „když jde, tak běží“, „stále si s něčím hraje“ –Záznamy již o tom, že tyto děti byly aktivní již v děloze –Jako malé tyto děti hodně pláčou, špatně spí –Sklon k neustálému povídání, vykřikování, skáčou do řeči, roztržité, zapomínají a ztrácí věci –Chování je nepřiměřené a nevhodné vzhledem k situaci Děti s ADHD jsou impulzivní –„potíže zamezit reakci na impulz“ –Russell Barkley – jedinci s ADHD mají potíže ovládnout své reakce na signály z okolí –Velké nároky na rodiče – „uhlídat“dítě (např. nehody) –Možné potíže v sociální oblasti – nevydrží, skáčou do řeči – potíže najít si kamaráda –V danou chvíli se věnují tomu, co je nejpřitažlivější Děti s ADHD mají problémy se soustředit – Potíže věnovat pozornost nejen úkolům ve škole, ale také soustředit se na praktické dovednosti – potřeba dopomoct udržet pozornost dostatečně dlouho –„vypadá, že vůbec neposlouchá“, „zajímá se o všechno kolem, jen ne o to, co má právě dělat“ , „nepracuje, pokud na něj nedohlížím“ Příznaky nepozornosti: Příznaky hyperaktivity/impulzivity: často není schopen věnovat pozornost detailům nebo z nedbalosti dělá chyby ve školních úlohách, v práci nebo při jiných činnostech, si často hraje s rukama nebo s nohama, nebo se vrtí na sedadle, má potíže s udržením pozornosti během plnění úkolů nebo při hře, často odchází z místa ve třídě nebo za jiných okolností, při kterých se očekává sezení, působí, jako by neposlouchal, přestože mluvíte přímo na něj, nadměrně běhá nebo leze do výšek bez ohledu na situaci (u dospívajících nebo dospělých to může být omezeno na subjektivní pocity neklidu, roztěkanosti), Příznaky nepozornosti: Příznaky hyperaktivity/impulzivity: často nedodržuje pokyny a nedokáže dokončit školní úlohy, domácí práce nebo úkoly na pracovišti (nikoliv však díky úmyslnému odporu nebo neschopnosti porozumět pokynům), má zpravidla potíže hrát si nebo se potichu zabývat volnočasovými aktivitami, má zpravidla potíže s organizováním úkolů a činností, je jakoby v neustále pohybu nebo „poháněn motorem“, se často straní, nebo se zdráhá zabývat úkoly, které vyžadují dlouhodobé duševní úsilí, často nadměrně mluví, ztrácí věci, které jsou nezbytné pro úkoly nebo činnosti (např. hračky, zadání školních úloh, tužky, knihy nebo nástroje), vyhrkává odpovědi ještě před dokončením dotazu, ztrácí snadno pozornost kvůli působení vnějších vlivů, mívá potíže s čekáním, během denních činností často zapomíná. často přerušuje nebo vyrušuje druhé. Můj postoj –Přijatelné chování –Nepřijatelné chování Výsledek obrázku pro dobré chování Výsledek obrázku pro přijatelné chování ADHD –upovídané X pohotově mluví –neklidné X živého temperamentu –hyperaktivní X plné energie –bolestínské a lítostivé X citlivé a vnímavé –vymýšlí si a bájí X má skvělou fantazii –impulzivní X spontánní –roztěkané X schopné dělat více věcí najednou –nepořádné X nezdržuje se maličkostmi –neposedné X hravé –nepředvídatelné X nikdy nenudí –obtížně usíná X potřebuje méně spánku –u ničeho nevydrží X stále se zajímá o nové věci11 – TYL, J.; TYLOVÁ, V. Lehké mozkové dysfunkce – nové metody nápravy. Praha : Biofeedback institut, 2003, s. 22. Rozdíly a sebevnímání dítěte –https://www.youtube.com/watch?v=-IO6zqIm88s&t=11s Přidružené potíže – - porucha opozičního vzdoru –- enuréza –- emoční poruchy –- poruchy motorické fce (dříve Sy neobratného dítěte) a specifické poruchy učení –- koktání –- tiky –- poruchy chování –- zneužívání látek http://www.prolekare.cz/dbpic/jp_35776_t_3-x1000_1600 http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/porucha-pozornosti-s-hyperaktivitou-attention- deficit-hyperactivity-disorder-adhd-35776?confirm_rules=1 S čím lze diagnózu zaměnit –Epilepsie –Postižení zraku a sluchu –Velmi nadané dítě –Dítě s podprůměrnou inteligencí –Následky poranění hlavy –Akutní nebo chronické somatické onemocnění –Posttraumatická stresová porucha –Vedlejší účinky léků a drog –Zanedbávané/zneužívané/nevhodně výchovně vedené dítě –Další?? Co s tím? –http://www.pprch.cz/d/doc_file_188_5f7183c04e241e504784b73ba95673e2___pdf/Modelova-kazuistika.pdf - kazuistika Zdroje –Munden A., Arcelus, J., Poruchy pozornosti a hyperaktivita. –Goetz,M., Uhlíková, P., ADHD, porucha pozornosti s hyperaktivitou. –Mertin, V., ADHD – pohled psychologa. –