SPp207 Intervence 3P žáků s ADHD/ADD Jan – 2.třída (8 let) Rodinná anamnéza Jan žije s matkou a mladším bratrem (5 let). Rodiče se rozvedli, když bylo Janovi 5 let. Matka má práci na směny a o děti jí pomáhá starat se babička. Vztah má matka k dětem hezký, ale nevěnuje velkou pozornost Janovým školním výkonům. Na domácí přípravu nemá moc času. Zdravotní anamnéza Porod Jana byl dříve o 3 týdny, komplikovaný. Již během těhotenství matka prodělala 2krát zánět ledviny a musela brát ATB. Po porodu matka neuvádí žádné potíže. Matka trpí depresivní poruchou, je medikována. Otec dětí byl alkoholik. Jan byla hospitalizován kvůli otřesu mozku, když ve 3 letech spadl ze židle. Osobní anamnéza Jan je temperamentní, živý. Již jako malý nechtěla spát, velmi brzy se ráno budil. V kolektivu vrstevníků neoblíbený – častěji se s někým „pošťuchoval“, nechtěl si s dětmi moc hrát. Spíše se uzavíral do sebe. Když se narodil mladší bratr, tak na něj hodně žárlil. Ve volném čase nemá Jan žádné kroužky. Baví ho hrát hry na PC, kreslit komiksy a parkour. Školní anamnéza Do MŠ nastoupil ve 4 letech. V MŠ nebyl Jan moc oblíbený. Byl hodně upovídaný, hlučný, když si s někým chtěl jít hrát, tak to udělal nevybíravým způsobem (okřikl děti, vzal jim hračku apod). Poslední rok v MŠ býval výrazně neklidný, u úkolových činností dlouho nevydržel. Při nástupu do ZŠ to zpočátku bylo bez větších obtíží. Velmi rychle si však paní učitelka všimla, že musí Jana častěji kontrolovat, jestli pracuje. Někdy se stalo, že za celou hodinu udělal o polovinu méně práce než ostatní žáci. V družině byl velmi živá, chtěl všem ostatním ukazovat, jak umí hrát divadlo (vyráběl si sám loutky z papíru). Ve škole ho baví matematika a tělocvik. Za některé své projevy v chování svaloval vinu na ostatní. Často měl problém s pravidly chování, porušoval řád. Ve třídě přestával pracovat a věnoval se svým činnostem (maloval komiksy). Nosil domů často poznámky, dostával úkoly navíc jako tresty. Ve třídě byl stále méně oblíbený. Začínal se projevovat agresivně, což se vystupňovalo ve 2. třídě, kdy se popral se spolužákem a rodiče spolužáka si na něj stěžovali. Matka byla upozorněna na problematické chování syna, ale situaci neřešila a odmítala spolupracovat. Bylo jí navrženo vyšetření v PPP, ale odmítla. Později svolila, aby se setkala se školní psycholožkou. Na základě rozpravy souhlasila také s vyšetřením v PPP, kde byly diagnostikovány specifické poruchy učení (dyslexie, dysortografie). Zároveň bylo doporučeno neurologické vyšetření, které skončilo závěrem: sy ADHD. Úkoly: 1. Vypište základní projevy v chování u Jana. Zkuste pro Jana sestavit Plán pedagogické podpory. Zaměřte se na oddíly Metody výuky, Organizace výuky a Hodnocení. Nezapomeňte stanovit cíl a podpůrná opatření v rámci rodiny. 2. Popište 1 hru, aktivitu, činnost, kterou by mohla vyučující doporučit rodičům na podporu chlapce (např. relaxační techniky, hry pro podporu pozornosti apod.). Jestliže se budete inspirovat v literatuře, uveďte citaci. Mělo by však jít o Váš nápad. Zároveň napište, jakou síť podpory by mohla rodina využít ve své situaci, co by jim ve škole nebo v PPP mohli doporučit (neziskovky, odborné instituce apod.) - (rozsah 1 -2 strany) UKONČENÍ PŘEDMĚTU 2 možnosti: A. Zpracování úkolu 1 a 2 ke kazuistice Zpracování eseje na jednu z knih, která je uvedena v prezentaci ve studijních materiálech (Literatura k ADHD) – 1-2 strany B. Zpracování úkolu 1, NEBO 2 ke kazuistice Zpracování eseje na jednu z knih, která je uvedena v prezentaci ve studijních materiálech (Literatura k ADHD) – 2-3 strany