OKRUHY KE ZKOUŠCE SPk506 PORADENSTVÍ, DIAGNOSTIKA A INTERVENCE U JEDINCŮ S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ 1 1. Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. 2. Komunikace, význam komunikace v životě jedince. Charakteristika verbální, nonverbální komunikace. Jazyk a řeč. Narušená komunikační schopnost, vymezení narušené komunikační schopnosti, klasifikace narušené komunikační schopnosti. 3. Anatomické systémy a fyziologické děje ve vztahu k řečovým funkcím. Hlavové nervy. Anatomie a fyziologie dechového ústrojí. Anatomie a fyziologie fonačního ústrojí. Anatomie artikulačních a rezonančních orgánů. Fyziologie procesu artikulace. 4. Fonetika, předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika – základní prvky mluvené řeči, rozdělení hlásek. Hlásky v českém jazyce, fyziologické tvoření samohlásek a souhlásek. 5. Teorie vývoje jazykových schopností. Současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností, faktory ovlivňující vývoj řeči a jazykových schopností. Jazykové roviny v ontogenezi řeči. 6. Raná logopedická intervence – východiska a vymezení rané logopedické intervence. 7. Vymezení okruhu dětí rané logopedické intervence – děti s identifikovatelným rizikem a děti s potenciálně identifikovatelným rizikem. 8. Včasná diagnostika u dětí s identifikovatelným a potenciálně identifikovatelným rizikem ve vývoji řeči a jazykových schopností. 9. Narušený vývoj řeči, kategorie narušeného vývoje řeči. 10. Opožděný vývoj řeči, etiologie opožděného vývoje řeči. Logopedická intervence u dětí s OVŘ, možnosti stimulace vývoje řeči a jazykových schopností. 11. Specificky narušený vývoj řeči – charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. 12. Specifika vývoje řeči dětí s mentálním postižením. Vliv stupně, formy a typu mentálního postižení na vývoj řeči a jazykových schopností. 13. Rehabilitační a fyzioterapeutické metody a koncepty využívané v logopedické intervenci (Orofaciální regulační terapie, Vojtova metodika reflexní lokomoce, Synergetická reflexní terapie, Myofunkční terapie, Bobath koncept, Petöho terapie…). 14. Dyslalie – současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence. 15. Poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie. 16. Orofaciální rozštěpy - etiologie, charakteristika. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy.