Diagnostické domény pro žáky s PAS DD: Mezilidské vztahy a jednání, sociální a emoční dovednosti Komunikační a řečové dovednosti Kognitivní schopnosti a proces učení Smyslová integrace Problémové chování Volný čas Aktivity každodenního života Motorické funkce Diagnózy: Dětský autismus Aspergerův syndrom Dezintegrační porucha Rettův syndrom Hyperaktivní porucha sdružená s MR a stereotypními pohyby Jiné pervazivní vývojové poruchy Hraniční symptomatika autismu (autistické rysy) Mezilidské jednání a vztahy: (sociální a emoční dovednosti) Respekt a vřelost ve vztazích, ocenění ve vztazích Základní a složitá mezilidská jednání, zvláštní mezilidské vztahy Kvalita sociální hry Emoční postoje k sociální interakci Specifika (zvláštnosti v chování): Osamělý typ vyhýbající se kontaktu Pasivní, sociálně inhibované chování, chybí spontánní rozvíjení interakce Aktivní, nepřiměřené extrovertní chování bez přiměřeného odstupu Formální typ chápající pravidla sociální interakce příliš rigidně Diagnostické nástroje: ADOS (spolehlivý, standardizovaný, od 3 let do dospělosti) ADI-R (pro předškolní věk, nevýhoda-dlouhá administrace) CARS (určený pro screening, ukazuje stupeň závažnosti, rychlá administrace) DACH (Dětské autistické chování), česká screeningová metoda (Thorová 2003) Edukačně hodnotící profil dítěte s PAS (do 7 let, 8-15 let), Čadilová, Žampachová Komunikační a řečové dovednosti: přijímání, vytváření komunikace, konverzace, používání komunikačních pomůcek, řečové funkce Specifika: typy vývoje Dítě mluvilo první slova, vývoj ustal, regrese a přestalo mluvit Dítě mluvilo a mluví, ale pouze s malým progresem Řeč se nikdy neobjevila Řeč se objevila, ale přestala se vyvíjet Řečový vývoj i napřed, ale silně vázne sociální stránka komunikace AAK: VOKS Diagnostické nástroje: vývojové škály, Verbální subtesty inteligenčních testů, Test pragmatického jazyka ad. Kognitivní schopnosti a proces učení: intelekt, schopnost nápodoby a učení nápodobou, motivace a soustředění, adaptabilita na vzdělávací proces, profesní život Specifika: vysoce nadané děti s AS; Přidružená postižení: MP, smyslové vady, motorika. Speciální motivační systém, způsob odměňování. Těžko zvládají změny a nové situace, adaptabilita se v průběhu života může měnit Smyslová integrace: funkce zraku, sluchu, vestibulárního vnímání, dotykové funkce, funkce chuti, čichu, funkce propriocepce (uvědomění si vlastního těla) Specifika: Nízká x zvýšená citlivost na smyslové podněty Některé sluchové podněty mohou působit i bolestivě Zraková pozornost může být krátkodobá Hypersenzitivní autista (zářivky, blikající světla, ostré sluneční záření,..) Hypersenzitivní vnímání pohybu (nemá rád houpání, točení, klouzání, nadměrně opatrný) Hyposenzitivní k dotyku: nevšímá si ušpiněného obličej, rukou, snížená reakce na bolest (potlučení, poškrábání), sebepoškozování, obtížně drží a používá předměty Hypersenzitivní k dotyku: reaguje zlostně i na lehký dotyk, umazané ruce, upnuté oblečení, nerad si stříhá vlasy, nehty, čistí zuby a myje, strava hladká bez hrudek a kousků ad. Problémové chování: Aktivita a schopnost spolupráce Omezující chování k sobě a okolí Emoční a neurotické poruchy Sebepoškozování Progresivní chování s rizikem zranění druhé osoby či ničení věcí Nevhodné sexuální chování Specifika: 2/3 dětí s PAS problémové chování, Afektivní poruchy, Tikové poruchy, Záchvaty vzteku, Sebezraňující tendence Volný čas: rekreace, zájmové kroužky, tábory, návštěva kulturních akcí, individuální zájmy, společenský život Specifika: míra zaujetí, obtížná odklonitelnost, ulpívavost, četnost opakování, činnosti nefunkční, stereotypní, repetetivní. Souvisí s rozvojem sociálních dovedností a zájmy Aktivity každodenního života: Péče o sebe – mytí, péče o tělo, používání WC, oblékání, stravování a stolování Život v domácnosti – nakupování, příprava jídla, domácí práce, pomoc ostatním Výchova a vzdělávání – rodina a instituce Specifika: jsou dána opožděným a nerovnoměrným vývojem, deficity ze základní diagnózy, rigidně setrvávají na nižší úrovni (obtížně zvládají přechod např. krmení z láhve na lžičku, nočník x WC apod.) Důvody deficitu: problém s organizací, neví, co se od něj očekává, obtížně přijímá změny, myšlení málo flexibilní, rigidní, potíže s porozuměním, navazováním sociálních vztahů, nerozumí pocitům vlastního těla, problémy s taktilními vjemy Motorické funkce: hrubá motorika, jemná motorika, grafomotorika Specifika: Vývoj často opožděný, nerovnoměrný 50-70 % osob s PAS: dyspraxie Obtížně imitují motorické vzory Motorické zvláštnosti: točení dokolečka, zaujímání zvláštních pozic, chůze po špičkách, intenční třes Kresba: stereotypní témata, grafomanické projevy (tabulky, seznamy,..), nechuť ke kresbě – hyperrealistické uvažování (kresba neodpovídá skutečnosti) V průběhu vývoje může docházet k výraznému zhoršení v kreslení i psaní x projevy nadprůměrných schopností