Diagnostické domény pro žáky s TP - Pozornost, paměť Deskripce: schopnost soustředění, schopnost vybírat určité informace, zpracovávat informace, opomíjet jiné informace. Základní dělení: Neúmyslná (bezděčná, spontánní) Úmyslá (aktivní) Rozsah pozornosti (množství vnímaných podnětů) Intenzita (stupeň soustředění, odklonitelnost) Vytrvalost (délka pozornosti) Přesouvání pozornosti (přenést pozornost z jednoho podnětu na druhý, x ulpívání pozornosti) Rozdělení pozornosti (schopnost reagovat na dva nebo více podnětů ve stejnou dobu) Specifika pozornosti u TP: Pokles pozornosti – známka únavy Nápadné kolísaní pozornosti – bez zjevné příčiny Nesoustředěnost – vázanost na podněty Neschopnost zaměřit pozornost výběrově na podstatné podněty Perseverace – ulpívání Tendence k setrvávání u postupů, způsobů řešení Diagnostika: součást testových baterií a samostatné testy zaměřené na pozornost Deskripce domény – paměť: soubor schopností a procesů umožňující osvojení, uchování a vybavení informací. Paměťové procesy: vštípení (uložení do paměti) uchování (má vliv zkušenost, emotivita, intelekt, stav vědomí) vybavení (úmyslní, mimovolní), pohotovost se mění dle únavy, stavu vědomí, emoční vlivy Klasifikace paměti: Krátkodobá: operační, pracovní, několik sekund Střednědobá: zajišťuje převod informací z krátkodobé do dlouhodobé, minuty až hodiny Dlouhodobá: uchovává informace Specifika u TP – paměť Vštípené informace bývají ukládány chaoticky, bez souvislostí. Vybavování bývá závislé na aktuálním stavu. Paměť je ovlivněna poruchami pozornosti a zvýšenou unavitelností. Poruchy paměti zvláště u: EPI, tumorech mozku, ozařování, centrálních poškození. Diagnostika: součást testových baterií a samostatné testy zaměřené na paměť.