Diagnostické domény pro žáky s TP - pracovní dovednosti a sebeobsluha Deskripce: uvědomělá činnost, je prostředkem k vytváření hmotných a nehmotných hodnot Význam práce: existenční a materiální (odměna, mzda,..) rozvojové a tvořivé (tělesné a duševní schopnosti) kooperační a socializační (spolupráce, komunikace,..) estetické a kulturní (umělecká tvorba) relaxační (odvedení od jednostranné zátěže) Specifika domény u TP Nutná sociální rehabilitace: samostatnost, nezávislost, rozvoj specifických dovedností, posilování návyků, nácvik úkonů pro samostatný život, u dětí velmi důležitá hra Diagnostika: zaměřená na manuální schopnost a zručnost Metody: pozorování, analýza dokumentů, rozhovor s rodiči, dotazníky, didaktické testy, analýzy výsledků činností Vycházíme z: lékařských zpráv, zpráv a doporučení třídního učitele, rozhovoru s klientem, psychologického vyšetření Deskripce domény – sebeobsluha Široká oblast činností vztahující se k fungování v každodenním životě. Pořadí důležitosti je u každého jedince různé. Roli hraje druh a stupeň postižení, psychický a fyzický stav, motivace. Sebeobsluha je pevnou součástí funkční gramotnosti osob s postižením. Specifika domény: příjem potravy a stolování, používání toalety,hygienické návyky,oblékání Diagnostika: pozorování, rozhovor, testy, záznamové archy, vývojové škály Metodologická pravidla diagnostiky Etiologické hledisko: hledat příčiny obtíží (RA, OA, dotazníky, analýza lékařských zpráv,..) Komplexní hledisko: více pozorovatelů, výměna informací, spolupráce s rodinou, lékaři, učiteli,… Dlouhodobé sledování: jednorázová vyšetření nebývají objektivní, optimální jsou přirozené podmínky Individuální přístup: respektovat věk, stupeň a rozsah postižení