Diagnostické domény pro žáky s TP - sociokulturní schéma Deskripce domény: socializace a sociální učení probíhá prostřednictvím: imitace (nápodoba), identifikace (ztotožnění), sociálního posilování (odměna a trest), výchovy (řízený proces), probíhá současně s tělesným a duševním vývojem Čím je ovlivněn vývoj sociability? Vztahem k členům vlastní rodiny (míra akceptace dítěte) Vztahem k širšímu prostředí (vztahy ve škole, vrstevníci, kamarádi) Mírou potřeby sociálních kontaktů Vztahem k sobě Hodnotovou orientací dítěte a ochotou dodržovat normy Vzájemným vztahem a tolerancí ze strany většinové společnosti Odolnosti k zátěži Tendence k agresivitě Rodina jako socializační a edukační prostředí Dítě získává základní zkušenosti Rodina poskytuje modely k napodobování a identifikaci Předává model sociální interakce a komunikace Začleňuje dítě do určitého způsobu života Předává hodnotové systémy, požadavky a normy Přijetí těchto systému podporuje odměnou a trestem Specifika domény u TP Reakce na informaci o postižení: šok, zoufalství a beznaděj, únikové nebo útočné reakce = popření, hledání viny a viníka, hledání řešení, reorganizace, přijetí. Nevhodné výchovné postoje: výchova úzkostná, rozmazlující, přepjatá snaha po dokonalosti (perfekcionismus), výchova protekční, výchova zavrhující (spíše skryté formy, rodiče se dítěte vyhýbají – nemocnice, lázně, ozdravovny,…) Diagnostika rodinného prostředí: zaměřená na posouzení zázemí a kvality vztahů Metody: pozorování, rozhovor, dotazníky, projektivní metody Projektivní techniky: metody verbální: testy nedokončených vět, Test rodinných vztahů; metody grafické: Kresba rodiny, Kresba začarované rodiny; manipulační: metody volby Třída jako vrstevnická skupina: Ovlivňující činitelé: věk žáků, věkově heterogenní třídy, pohlavní rozdíly (chlapci jsou výrazně integrovanější), velikost třídy (počty žáků), inkluzivní třídy, sociokulturní úroveň. Specifika domény: Předškolní věk Dítě s TP nebo nemocí je lépe akceptováno Děti nejsou zatížené předsudky Školní věk Málo sociálních zkušeností Obtíže v navazování vztahů Odlišné reakce spolužáků na postižení (odpor, posměch, soucit, bezradnost,..) Odmítání kolektivem, posměch x nadměrná tolerance, ochraňování Metodologická pravidla diagnostiky Úroveň technických podmínek: pracovní místo, pracovní plocha,..) Pedagogická podpora: zajištění speciálněpedagogických potřeb Informovanost kmenové třídy inkludovaného žáka