2.část Varovné signály SPU na počátku školní docházky (příklady) (Specifické poruchy učení Krejčová, Bodnárová, 2018) Čtení: - zaměňuje písmena - nerozlišuje délky - vkládá do slov další samohlásky (vlk – vlak) - přehazuje písmena (hrad – drah), slabiky, komolí slova, vynechává hlásky (plotny – ploty), domýšlí koncovky - čte velmi pomalu nebo překotně rychle, ale textu nerozumí - špatně se orientuje v textu - nepamatuje si, co četl Psaní: • drží špatně tužku • píše pomalu, přesto je písmo nečitelné, písmena se nevejdou na řádek, nedotahuje písmena • nelogicky kombinuje psaní velkých a malých písmen • nevybavuje si psací tvary tiskacího písma • zaměňuje podobná písmena nebo číslice (6 a 9, psací r – z) • písmo roztřesené, velké, každé písmeno jinak nakloněné… Pravopis: • vynechává písmena, slabiky, slova • zapomíná psát háčky, čárky (nebo je umisťuje jinam) • nerozlišuje hranice slov v textu • chybuje při psaní di - dy, ti – ty, ni - ny Matematika: • má problémy vyjmenovat řadu čísel dopředu i pozpátku • neumí správně čísla přečíst • zaměňuje při počítání sčítání – odčítání, později násobení – dělení • nechápe přechod přes desítku nebo stovku, neorientuje se na číselné ose • selhává ve slovních úlohách • rýsování je velmi nepřesné (chybná orientace na ploše) • problémy s manipulací s pravítkem Ostatní: • dítě má problém soustředit se na práci • nestíhá práci s textem • potřebuje na práci delší čas Reedukace = převýchova, znovuobnovená výchova = soubor speciálněpedagogických postupů (metod) zaměřených na rozvoj porušených nebo nevyvinutých funkcí. Kvalitní a komplexní diagnostika Možnosti podpůrných opatření pro žáky se SPU Zásady nápravy SPU (Pokorná, 1997) 1. Zaměření na specifiku jednotlivého případu 2. Psychologická analýza celkové situace dítěte 3. Co nejpřesnější diagnostika obtíží dítěte 4. Stanovení obtížnosti jednotlivých úkolů 5. Dítě má zažít úspěch již při první nápravné hodině 6. Dítě má zažít úspěch již při první nápravné hodině 7. Postupujeme po malých krůčcích 8. Pravidelná, nejlépe každodenní práce 9. Dítě má cvičení provádět s porozuměním 10. Dítě se musí soustředit 11. Dlouhodobý nácvik 12. Rozvíjenou schopnost je nutné zautomatizovat 13. Využití přirozených technik a metod 14. Vše co má dítě pochopit, má mít strukturu SPU zasahují do života dítěte nejen v oblasti učení, ale ovlivňují jeho vlastní sebepojetí, sebevědomí, promítají se i do vztahů k okolí Chyby při reedukaci