Reedukace dyslexie Vyšetření čtení. Kroky pro osvojování čtení. 1. Zrakové rozlišení tvaru. 2. Poznání hlásky sluchem. 3. Spojení hláska – písmeno. 4. Sluchová analýza a syntéza slabiky. 5. Čtení slabiky. 6. Čtení nového písmena ve slově. 7. Automatizace čtení slov s porozuměním. Zásady pro výuku čtení a jeho reedukaci · Udržet rozvahu, klid, pohodu, víru v nápravu; · umět pochválit i drobný pokrok dítěte; · začít vždy ve fázi, kterou žák dobře ovládá; · pokračujeme úrovní, kterou je třeba procvičit, zdokonalit; · cíl práce → čtení s porozuměním a bez chyb; · texty odpovídající žákovi obsahem, obtížností, velikostí písma a délkou; · časté opakování téhož textu je neefektivní – naučení zpaměti; · namáhavá aktivita → není nutné číst text vcelku, přiměřená doba čtení; · ke čtení vedeme dítě přes záliby (např. koníčky…); · náprava je efektivní, pokud spolupracuje žák, rodič, učitel a někdy i poradenský pracovník. Reedukace dyslexie I. Technika čtení, dekódování 1. zrakoprostorová identifikace písmen 2. spojení hláska – písmeno · záměny písmen tvarově podobných · rozlišování b – d – p · záměny písmen zvukově podobných 3. spojování písmen do slabik · tzv. dvojí čtení 4. čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby 5. čtení vět, souvislého textu II. Porozumění čtenému textu Neuropsychologický přístup k dyslexii a její nápravě Pravá hemisféra zachycuje percepčně-prostorové charakteristiky textu. Levá hemisféra zpracovává obsahovou, řečovou stránku čtení. → v počáteční fázi čtení se zapojuje více pravá hemisféra, postupně však převládá aktivace levé hemisféry. 1. typ: “pravohemisférová dyslexie“ 2. typ: „levohemisférová dyslexie“ 3. typ: „počáteční dyslexie“ Metody a techniky používané při reedukaci dyslexie Metoda obtahování · počáteční stádia reedukace u těžkých případů dyslexie a dysgrafie, cizí jazyk (angličtina) · zapojuje hmat a pohyb, psychoterapeutický efekt Metoda barevných kostek · představy hmatové, pohybové, zrakové · písmena nalepená na kostkách, dítě je řadí k sobě a čte (později i píše) vzniklé slabiky, slova Metoda Fernaldové · náprava čtení u pomalých čtenářů (mají dobrou strategii) · podtrhávání „nesnadných slov“ v textu Čtení s okénkem (záložkou) · cvičí správné pohyby oka po řádku, odstraňuje tzv. dvojí čtení · text postupně __________________(zabraňujeme „hádání“) · text postupně __________________(zvýšení plynulosti a rychlosti) Zásady práce s okénkem: ü velikost okénka musí odpovídat textu; ü okénkem posunuje terapeut, rodič; ü přizpůsobíme se dítěti – pomalé, ale plynulé čtení; ü nevyžadujeme čtení s přednesem; ü nepřipouštíme dvojí čtení, „vyrážení“ slabik; ü okénko posuneme těsně před tím, než dítě slabiku vysloví (strategie čtení); ü nutný odpočinek!!!! Metoda postřehování · při potížích ve spojení písmeno – slabika – slovo, při výskytu inverzí · čtenářské okénko · otevřené slabiky → zavírání otevřené slabiky → slabiky o třech písmenech → celá slova Metoda globálního čtení · u dětí, které setrvávají na sledování jednotlivých písmen a nejsou schopny postřehovat jejich shluky (pomalé čtení) · čtení celého textu → text s vynechanými písmeny → text s vynechanými slovy Čtení v duetu · Společné čtení s dítětem. Metoda dublovaného čtení · u žáků, kteří čtou nepřesně, domýšlejí koncovky, často chybují · žák čte daný text o slovo zpět za hlasitým čtením pedagoga (rodiče) Přípravné čtení · vychází z nutnosti motivovat dítě před vlastní samostatnou hlasitou četbou textu · nácvičná slova z textu // rozhovor o textu // čtení textu terapeutem // dítě čte samo Poslouchání textu předčítaného dítětem · dítě čte nahlas předem domluvený úsek textu · rodič u něj sedí, aktivně poslouchá a opravuje společně s dítětem špatně přečtená slova Objasňování neznámých slov · učitel/ rodič vypíší před vlastním čtením obtížná/ neznámá slova (po prvním čtení to může udělat i žák) → izolované procvičování těchto slov · založení „kartotéky“ (kartičky k nácviku) Čtení s kontrolou diktafonu · dítě čte nahlas, následně slyší totéž z přehrávače · kontrola čtení i porozumění (nutný zácvik) Motorické čtení · metoda v počátku čtení, při zahájení reedukace · cvičení spolupráce L a P hemisféry, plynulost očních pohybů, druhotně intermodalita a serialita Jak mohou pomoci rodiče? * Číst v době, kdy je D i R v dobrém rozpoložení; * výběr knihy konzultovat s učitelem, dbát na vhodnost obsahu, písma, obrázky v knize; * vhodné místo ke čtení – pohodlí, světlo (nejlépe u stolu); * dopředu si o knize popovídat, nemotivovat ke čtení; * využití záložky, ukazovátka; * je dobré se s dítětem ve čtení střídat; * lze využít čtení v duetu; * zpočátku stačí 5 minut, později 10, max. 15 minut četby – každý den!; * chybu neovlivňující smysl textu není nutné opravovat; * oprava chyby: „Počkej, to nedávalo smysl, nebo ano?“ apod.; * při přerušení čtení nechat dítě číst od začátku věty; * nechat dítě číst monotónně, časem se to upraví; * na konci čtení si s dítětem popovídat o přečteném; * zdržet se negativních poznámek, chválit či ocenit úspěch; * je dobré dítěti číst – motivace, radost z literatury; * starším dětem lze číst knihy, které nezvládnou číst samy (kompenzace nedostatku informací); * hrát různé hry spojené se slovy, slovní zásobou, čtením.