REEDUKACE DYSKALKULIE · Dyskalkulie: Specifická porucha matematických schopností. · Multifaktoriálně podmíněná, při vzájemné kombinaci příčin organických, psychických, sociálních a didaktických. · Typy (6) - KOŠČ: Praktognostická. Verbální. Lexická. Grafická. Operační. Ideognostická. 1. Předčíselné představy Jejich osvojení a rozvoj probíhá již v předškolním věku. Úkoly: · klasifikace, třídění (třídění předmětu podle jednoho nebo více znaků), · párové přiřazování (2 hrnky k sobě), · používání pojmů více-méně, stejně, nejvíce-nejméně, největší-nejmenší · seriace - pokračování v řazení prvků (– o x…), · rozlišení části a celku, doplnění části do celku. 2. Číselné představy Pojem číslo je základem provádění číselných operací. Při reedukace je nutné věnovat pojmu číslo dostatek času a využívat názorné pomůcky, aby nedošlo k pouhému mechanickému osvojení čísel. A. Utváření pojmu číslo Číselné představy vytváříme do 5, pak 10, 20, 100, 1000, dále v oboru kladných a záporných čísel, zlomků, desetinných čísel. Postup: · Manipulace s předměty spolu s verbalizací (dítě bere předměty po jednom do ruky a počítá). · Počítání s názornými pomůckami bez manipulace pouze se zrakovou kontrolou. · Počítání zpaměti. Cvičení: · vyhledávání čísel k danému množství prvků a naopak, · globální zvládnutí množství bez počítání po jedné (např. s použitím hrací kostky), · doplňování čísel v číselné řadě (12, 13, -, 15), · orientace na číselné ose (ukaž číslo, ukaž číslo před číslem…, ukaž číslo o dvě větší), · porovnávání čísel (<, >, =), · rozklad čísel pomocí názorného materiálu i zpaměti, · zaokrouhlování čísel, · grafické znázornění čísel do mřížky 10x10 čtverců, · grafické znázornění zlomků. B. Zápis čísel · zápis čísel po přečtení z karet, · zápis z diktátu (!), · rozklad čísel na jednotky a desítky (402 = 400+2), · znázorňování čísel na řadovém počítadle nebo na tabulce, kde jsou ve sloupcích vyznačeny stovky, desítky, jednotky, · tabulky s čísly, · čtverečkový papír pro zápis desetinných čísel. 3. Základní matematické operace A. Chápání operací Dítě se učí pomocí názorného materiálu, přičemž počítání do 10 je základem úspěchu. Cvičení: · urči, který znak použiješ (v jedné ruce mám 3 bonbóny, v druhé ruce mám 2 bonbóny, kolik jich mám dohromady), · vymysli slovní příklad, kde použiješ +. B. Provádění operací Nejprve volíme snadná čísla, aby se dítě soustředilo na postup. Cvičení: · doplňování chybějícího znaménka (10 2=8), · doplňování chybějícího čísla (12: =4), · tvoření čtyř typů příkladů z daných čísel(3,4,7: 3+4, 4+3, 7-4, 7-3), · matematické operace prováděné ústně (např. počítání s přechodem přes 10), · matematické operace prováděné písemně, · řešení rovnic. 4. Slovní úlohy I dítě s dyskalkulií může zvládat slovní úlohy. Doporučuje se vycházet z běžných situací. Možnosti: · žák s dyskalkulií může řešit stejné slovní úlohy, ale s menšími čísly, · využití herních situací k tvoření příkladů (příklady se zvířátky), · tvoření slovních úloh k danému příkladu (4x8=32), · řešení numericky velmi snadných úloh, aby dítě pochopilo princip matematizace běžných situací (10 minut píši úkol z českého jazyka a 10 minut z matematiky, jak dlouho píši úkol), · řešení slovních úloh pomocí manipulace. Postup: 1. přečtení úlohy, vyčlenění důležitých údajů a otázky; porozumění je východiskem počítání -doplnit grafickým znázorněním 2. určení, zda-li jsou známy všechny údaje nutné k vyřešení 3. numerický záznam úlohy rovnicí či soustavou rovnic 4. výpočet (lze použít kalkulačku) 5. odpověď, kontrola řešení a potvrzení správnosti nebo oprava řešení 5. Geometrie Předpokladem je GM, PLO, PO, modelování. 6. Převody jednotek Náročné, vyžaduje intenzivní a opakované procvičování s využitím názornosti. 7. Odhady výsledků Hlavně tam, kde žáci používají kalkulačku. 8. Další oblasti související s matematikou Orientace v čase a prostoru · jmenování dnů v týdnu, měsíců, ročních období, charakteristických činností v daném období, · jmenování časových údajů bez návazného pořadí, · určování hodin, · skládání dějových obrázků podle časové posloupnosti (denní činnosti) · vyhledávání údajů v jízdních řádech, · převody, · praktické řešení úloh souvisejících s časem. Bankovky, mince, další · znalost bankovek, jejich měnění, · cena potravin, · odhad životních nákladů, · vyplnění poštovní poukázky, · míry pro oděvy a obuv, · čtení údajů z teploměru, · využití jednotek vah: vaření, nákupy. Použitá a doporučená literatura: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3613-3. BLAŽKOVÁ, R. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: MU, 2009. 107 s. ISBN 978-80-2105047-1. BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000. 94 s. ISBN 80-85-931893. POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998. SIMON, H. Dyskalkulie: Jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 166 s. ISBN 80-7367-1042. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. 10., zcela přepracované a rozšířené vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-8000-7. VYUŽITÍ PC U ŽÁKŮ SE SPU · klasické metody edukace či reedukace žáků se SPU selhávají – možnost využít alternativní metody – např. počítač · největší počet tvoří výukové programy pro český jazyk a matematiku · žáci bez SPU je mohou využívat pro procvičování, oživení výuky · využití programů pro: výklad nového učiva, procvičování, testování · programy jsou určené pro: školy, poradenská zařízení, jednotlivce. · práce s PC má být doprovázena hlasitou výslovností. · pastavení velikosti písma a obtížnosti úkolů provádí dospělý. · pontrolu úkolů provádí dospělý. · Dys-centrum Praha vydává každoročně katalog pomůcek, kde jsou uvedeny programy pro reedukaci SPU (www.dyscentrum.org). · kritériem výběru je kvalita a praktická užitečnost, nikoli cena. Kladné stránky výukových programů ® práce na PC je pro žáky atraktivnější než běžný způsob „tužka-papír“ ® cvičení formou hry ® zároveň se rozvíjí zrakové a sluchové vnímání, paměť, jemná motorika, postřeh, prostorová orientace ® okamžitá motivace formou výhry, vyhodnocení ® rozvoj slovní zásoby Záporné stránky výukových programů ® brání v rozvoji verbální komunikace ® nedává prostor k tvorbě sociálních vazeb mezi účastníky výuky – tlumen rozvoj sociálního cítění a chování ® ne všechny výukové programy jsou opravdu vhodné pro danou skupinu žáků – nutno posoudit kvalitu a praktičnost Využití PC u žáků se SPU http://www.alter.cz (nakladatelství) http://www.empe.cz (výukový software) http://www.terasoft.cz (výukový software) http://www.matik.cz (výukové programy z M a Čj) http://www.gemis.cz (výukové programy GeMiS) http://www.pachner.cz (vzdělávací software) http://www.kajoko.cz (program Dyslektik) http://www.jablko.cz (vývoj a tvorba programů) http://www.cfc.cz (české výukové encyklopedie a hry) http://www.alik.cz http://www.silcom-multimedia.cz (alík) http://www.dyskalkulie.webgarden.cz http://www.skolacek.tym.cz LATERALITA · přednostní užívání jednoho z párových orgánů (hybných, smyslových), · významný etiologický faktor SPU · tvarová, funkční, · praváctví, leváctví, ambidextrie, · souhlasná, zkřížená, · genotyp laterality, · fenotyp laterality, · levá hemisféra = verbální, abstraktní, racionální, obsahová, řečová stránka textu, melodie. · pravá hemisféra = neverbální, konkrétní, intuitivní, percepčně prostorová stránka textu, přírodní zvuky, izolované hlásky, rytmus. · BAKKER: pravohemisférová dyslexie, levohemisférová dyslexie. · BROCK (Brocovo motorické centrum řeči). · WERNICK (Wernickovo centrum porozumění řeči).