SPp202 Didaktiky předmětů 1. stupně základní školy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami 3 Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Po absolvování disciplíny je student schopen zvládat intervence a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu inkluzivní didaktiky. Organizace: Organizační záležitosti – řešit s Mgr. Markétou Olbertovou (olbertova@ped.muni.cz) Zakončení předmětu – test Literatura a odkazy: VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 279 s. ISBN 978-80-210-6678-6. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. Brno: MSD, 2005. 416 s. MSD. ISBN 80-86633-37-3. KUCHARSKÁ,A., MRÁZKOVÁ,J., WOLFOVÁ,R., TOMICKÁ,V. Školní speciální pedagog. Portál, 2013 CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ČAPEK, R. Líný učitel. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2017 ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015 GORDON, T. Škola bez poražených. Malvern, 2015 KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996 SITNÁ,D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013 http://www.inkluzevpraxi.cz/co-je-inkluze Vzdělávání učitelů k inkluzi PROFIL INKLUZIVNÍHO UČITELE (Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2012) https://rvp.cz/filtr-SUF-DC-1 1.část 1) Co je inkluzivní vzdělávání, co je třeba zabezpečit, rizika 2) Personální podpora ve škole, školní poradenské pracoviště, asistent pedagoga ve třídě 3) Atmosféra x klima 4) Vnitřní a vnější motivace žáků, hodnocení žáků 5) Spolupráce s rodiči 6) Učitel v heterogenní třídě – plánování, motivace žáků, efektivní učení Pedagogická intervence x speciálně pedagogická péče Školní poradenské pracoviště tvoří: Cíl základního vzdělávání: Atmosféra x klima třídy Atmosféra Klima Důvody „zlobení“ žáků Vnitřní motivace x vnější motivace žáků Pochvalu změňte v ocenění se zpětnou vazbou. a) Žák napíše v písance dva řádky úhledně a bez chyby. „Jsi šikulka.“ b) Žák zvládne bezchybně kotoul vpřed. Minulý měsíc mu to vůbec nešlo. „Ty půjdeš brzy na olympiádu. Dělat kotouly tě baví!“ Cíl hodnocení žáků Diferenciace a individualizace: na úrovni učiva …………………………………………………………………………….. zjišťování výsledků učení…………………………………………………………………. hodnocení……………………………………………………………………………………