SPp219 Specializace: Edukace žáků s problémy/s poruchami chování 1 Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. Konzultace: v konzultačních hodinách, via e-mail (osobní domluva) Anotace kurzu Cílem předmětu rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy ke vzdělávání dětí a žáků v riziku/s problémy/s poruchami chování se zaměřením na poradenství ve školním prostředí. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro diagnostiku a záznamů případové práce pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Osnova kurzu · Edukační potřeby cílové skupiny jako zdroj intervenční práce speciálního pedagoga. · Poradenství pro intervenci 3P v prostředí školní třídy · Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci · Diagnostika speciálního pedagoga · Vedení případu · Komunikace s rodiči Literatura JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, s.r.o 2010. ISBN: 978-80-7367-590-5. Kauffman, J. M., & Brigham, F. , J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. PACNEROVÁ, H., & MYŠKOVÁ, L. (Eds.). (2016). Kvalita péče o děti v ústavní výchově [Online]. Praha: NUV. Retrieved from http://www.nuv.cz/t/publikace-ustavka/kvalita-pece-o-deti-v-ustavni-vychove-sbornik-z-konference Recknagel, Marion. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů / Marion Recknagel. -- 1. vyd. -- Praha : Grada Publishing, 2012 ISBN 978-80-247-4022-5 (brož.) VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 VOJTOVÁ, V. Poradenství v rámci školy. In: VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003. s.176 – 182. ISBN 80-86633-23-3 VOJTOVÁ, V., FUČÍK, P. (2012) Předcházení problémům v chování žáků. Dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání VOJTOVÁ, V., ČERVENKA, K. et al. (2012) Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Brno: Masarykova univerzita. OECD (2012), Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools, OECD Publishing./ ROVNOST A KVALITA VE VZDĚLÁVÁNÍ: PODPORA ZNEVÝHODNĚNÝCH ŽÁKŮ A ŠKOL Daniel, Brigid, Wassell, Sally. (2002); Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children Výstupy kurzu jsou: 1. Záznam pozorovaného chování – realizace v rámci praxe dle škál z portfolia předmětu 2. Studium odborných publikací dle zadání v osnově předmětu 3. Zpracování studie případové studie žáka s mentálním postižením v riziku problémů poruchy chování v kontextu reality dnešní školy – rozsah 3-5 stran. S oporou v textu „Daniel, Brigid, Wassell, Sally. (2002); Assessing and Promoting Resilience in Vulnerable Children“ se zaměřte na resilinetní zdroje pro podporu. 4. Zkouška Písemnou seminární práci odevzdejte do odevzdávárny předmětu před termínem zkoušky nejpozději do konce června 2019