Vývojová psychologie 2. seminář Osnova •Opakování z minulého semináře •Diskuze nad domácími úkoly •Teorie citové vazby •Jean Piaget • Imprinting (vtištění) Výsledek obrázku pro vtiÅ¡tÄ›nà imprinting „naprogramována“ k vytvoření emoční vazby k nejbližšímu sociálnímu objektu Harry Harlow •https://www.youtube.com/watch?v=_O60TYAIgC4 • Teorie citové vazby •Attachment/Teorie přilnutí/Teorie připoutání/Teorie rané citové vazby •Bowlby, Ainsworthová •Raná citová vazba= trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu •Dítě se rodí s vrozeným repertoárem chování a signálů (pláč, úsměv, broukání), který vyvolává vysoce pravděpodobnou reakci rodičů- že zareaguje na tento signál dítěte a odpoví na něj • •Citové pouto mezi pečující osobou a dítětem •Jak pečující osoba reaguje na potřeby dítěte (rychle, citlivě, pokaždé stejně) • • Výsledek obrázku pro attachment SouvisejÃcà obrázek Vývoj attachmentu •1.fáze (do 3.měsíců): nediskriminované reakce k lidem, dítě svým chováním zvyšuje pravděpodobnost udržení kontaktu s pečovateli (natahování ručiček, stiskání, držení, úsměv a pláč) •2.fáze (3.-6.m): rozlišuje známé tváře od neznámých (děti se smějí jen na známé lidi) •3.fáze (do 3 let): strach z cizího, separační úzkost •4.fáze Separační úzkost •Fáze protestu: snaží se svým křikem přivolat matku •Fáze zoufalství: s postupem času dítě ztrácí naději na přivolání matky (je apatické, křičí méně, odmítá navazovat kontakt s druhými lidmi) •Fáze odpoutání od matky: dítě postupně potlačuje své city k matce, je schopno se připoutat k jinému dospělému Strange situation test •https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU •https://www.youtube.com/watch?v=DRejV6f-Y3c • Typy attachmentu •Jistá (bezpečná) vazba •Nejistá vazba •Úzkostná •Vyhýbavá •Dezorganizovaná- absolutní se nespoléhání se na pečovatele • • • Výsledek obrázku pro attachment •Vztahová vazba u dospělých- test Vztahová vazba u dospělých- test •B = bezpečný O = odmítavý (vyhýbavý) Ú = úzkostný •* počítají se pouze souhlasné odpovědi pro každý typ, podstatné je to, co převažuje, důležité je, aby bylo aspoň nějaké B •Jisté připoutání: poměrně snadno se sbližuji s druhými lidmi, nevadí mi, když jsem na blízkých lidech závislý a oni na mně. Nebojím se, že by mě zavrhli nebo že by někdo usiloval o přehnaně blízký vztah se mnou. •Vyhýbavé (odmítavé) připoutání: Úzký kontakt s druhými je mi docela nepříjemný, příliš neumím druhým důvěřovat, neumím být na nich závislý. Chce-li někdo se mnou navázat blízký kontakt, jsem nervózní. Partneři zpravidla ode mě vyžadují více blízkosti a intimity, než jim chci nebo jsem ochotný poskytnout. •Nejisté/ambivalentní (úzkostné) připoutání: Mám pocit, že druzí ke mně nechtějí přistoupit tak blízko, jak bych si přál. Často se obávám, že mě partner nemá opravdu rád a nechce se mnou zůstat. Nejraději bych s blízkými lidmi bytostně splynul, jenže tato tendence je spíše odrazuje • Bartolomew, Horowitz •Kazuistiky O kom je řeč? •https://www.youtube.com/watch?v=7AuhaJYqXQ4 • •https://www.youtube.com/watch?v=PuP53BbIY0A •https://www.youtube.com/watch?v=9YWlfRTBhAQ •https://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I&t=135s (2 min. 40) • Jednotlivá stádia •https://www.youtube.com/watch?v=IhcgYgx7aAA&t=15s • Domácí úkol •Videa na TED. com: •https://www.ted.com/talks/wendy_troxel_why_school_should_start_later_for_teens#t-402418 •https://www.ted.com/talks/sarah_jayne_blakemore_the_mysterious_workings_of_the_adolescent_brain#t- 833928 •BONUS: https://www.ted.com/talks/sugata_mitra_build_a_school_in_the_cloud#t-778217 •