Mýty o nadaných Najděte, které z uvedených výroků jsou pravdivé a které jsou mýty a předsudky o nadaných a nadání. (Laznibatová, Vondráková, Havigerová) (1) Nadaní dostali všechno bez námahy, zadarmo. (2) Nadaní se dokážou uplatnit sami, bez pomoci a podpory okolí. (3) Nadaní jsou od přírody samotáři, kteří nepotřebují ostatní, vystačí si sami. (4) Nadaní vždy dokážou své schopnosti, vysoké nadání bez problémů ukázat a projevit. (5) Nadaní musí být stejně dobří ve všech oblastech, například ve všech předmětech ve škole, současně také ve sportu apod. (6) Nadaní jsou úspěšní ve všem, pokud ne, nejsou nadaní. (7) Musí být přísněji hodnoceni než ostatní. (8) Vzhledem k svému nadání musí být zodpovědnější než jejich vrstevníci a zodpovídat i za ně. (9) Je to pro ně velmi příjemný pocit, když jsou ostatním dáváni za vzor. (10) Nejdůležitější je pro ně vysoké nadání. (11) Pouze nadaní rodiče mohou mít nadané dítě. (12) Nadané děti jsou výtvorem ambiciózních rodičů. (13) Z nadaných dětí se automaticky stávají géniové. (14) Nadaní nemohou mít žádné problémy. (15) Nadaní jsou schopní a úspěšní v praktickém životě. (16) Nadaní se rádi učí a rádi chodí do školy. (17) Nadaní mají výborný prospěch a jsou úspěšní v soutěžích. (18) Nadaným není potřeba pomáhat, už tak dostali do vínku víc než ostatní. (19) Nadaní dávají okázale najevo, že jsou lepší než ostatní. (20) Pokud se budeme nadaným věnovat, budou ještě více domýšliví. (21) Nadaní jsou sociálně nepřizpůsobiví. (22) Nadaní jsou poslušní, spořádaní a „umějí se chovat“. (23) Nadaní jsou u učitelů oblíbení a rádi s nimi pracují. (24) Učitelé sami dokážou identifikovat nadané. (25) Soustřeďování nadaných do speciálních škol/tříd vede k elitářství. (26) Nebudou-li nadaní žáci integrováni v běžné třídě/škole, nenaučí se základním sociálním dovednostem. (27) Jedině v běžné třídě mohou nadané děti získat cit pro sociální rozdíly, hendikepy a naučí se pomáhat druhým. (28) Nadaní se v běžné třídě rozvíjí tím, že dělají pomocníka učiteli. (29) Není vhodné dávat nadaným zvláštní úkoly během vyučování, oni si sami něco najdou ve volném čase, sami se rozvinou a prosadí.