SZ6043 Teorie a praxe školy – seminární skupina F. Tůmy Email na vyučujícího: tuma@ped.muni.cz Jedná se o seminář k povinnému předmětu Školní pedagogika. Předběžný rozpis témat seminářů: 1) Úvod do školní pedagogiky – základní pojmy, vztah k profesní přípravě, role vzdělání a školy v současné společnosti. 2) Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, tematický plán, učebnice, ontodidaktická transformace. 3) Příprava učitele na výuku – cíle výuky, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. 4) Didaktické pohledy na výuku – výukové metody, organizační formy, didaktické prostředky a média, učebnice, kvalita výuky. 5) Výuka jako interaktivní proces – interakce učitele a žáka, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, práce s chybou, reflexe výuky. 6) Hodnocení žáků – typy a možnosti hodnocení žáků, role sebehodnocení, proces tvorby didaktického testu. K udělení zápočtu studující splní všechny následující podmínky: · budou se aktivně zapojovat do seminářů (povolena je jedna absence), · do seminářů budou přicházet řádně připraveni, · vypracují dle zadání úkol Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku. Úkol Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku 1) Vyberte si školu, jejíž ŠVP je dostupný z webových stránek školy. Ideálně se jedná o školu, kterou znáte. Prostudujte ŠVP dané školy. Odpovězte na otázky: Jaká je deklarovaná charakteristika školy? Kdo jsou žáci, kteří do školy chodí? Na jakých deklarovaných principech/strategiích staví daný ŠVP? Své odpovědi shrňte do jednoho odstavce. (studenti přinesou výstup tohoto kroku na seminář 2) 2) Zaměřte se na reprezentaci jednoho ze svých aprobačních předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jakým způsobem je vymezeno učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Na učivo jaké povahy se ŠVP v daném předmětu zaměřuje? Srovnejte s oddílem 4.2 a 4.3 u Veverkové (2002), s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998) a s různými uspořádáními na makro- a mezo-úrovni u Mareše (2013, s. 338). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců, odkazujte na uvedené texty. (studenti přinesou výstupu tohoto kroku na seminář 3) 3) Vyberte si jeden tematický celek v rámci vybraného aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP pokryt (například cizí jazyky: volný čas, zeměpis: vesmír, apod.) Proveďte didaktickou analýzu a připravte plán pro výuku daného tematického celku v několika vyučovacích jednotkách (cca 5 vyučovacích hodin, rozsáhlejší tematický celek zaměřte úžeji). Pokud jste na dané škole nějak působili, promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na specifika žáků, které jste poznali. Jinak se řiďte tím, co je uvedeno o škole a charakteristikách žáků v ŠVP, případně na webu školy. Postupujte následovně: a. Vymezte vybraný tematický celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. b. Proveďte mikrodidaktickou analýzu učiva (Veverková, 2002, s. 142), přičemž můžete použít nějakou z technik pro zviditelňování struktury učiva, které představuje Mareš (2013, oddíl 5.4). c. Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně daný tematický celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů pro daný tematický celek, a v souladu s tím navrhněte činnosti, které byste v dané hodině použili (tj. uveďte cíle a jeden odstavec popisu činností pro každou hodinu). 4) Výstupy z částí 1–3 přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, který opatřete titulní stranou nebo alespoň svým jménem a označením úkolu. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny nejpozději do 22. 4. 2019. Jako přijatý bude hodnocen takový úkol, který bude splňovat následující kritéria: - Jedná se o původní text studenta. - Rozsah a struktura odpovídají zadání (viz výše). - Úkol je odevzdaný v předepsaném termínu (nebo je s vyučujícím předem vyjednána výjimka). - Text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou. - Text je členěn na odstavce. Odstavec je jednotka textu a skládá se z vět, které tvoří logický celek. Výčty, odrážky, seznamy nebo nestrukturované poznámky nejsou odstavce. - Text je opatřen soupisem citované literatury a je upraven dle normy APA. Literatura Povinná: Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Další: Veverková, H. (2002). Učivo. In Z. Kalhous & O. Obst (Ed.), Školní didaktika (s. 121–148). Praha: Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. (kapitola 5) Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika (2. vyd.). Praha: Grada.