SZ6043 Teorie a praxe školy – seminární skupina J. Létalové Přehled základních témat jednotlivých seminářů: 1. Úvod do problematiky – teorie a praxe školy v kontextu školní pedagogiky, základní pojmy, role vzdělání a školy v minulosti a dnes. 2. Práce učitele s kurikulem – vzdělávací standardy, RVP, ŠVP, tematické plány, učebnice, ontodidaktická transformace. 3. Příprava učitele na výuku – cíle výuky, motivace žáků, Bloomova taxonomie, učební úlohy, psychodidaktická transformace. 4. Realizace výuky – výukové metody, organizační formy výuky, didaktické prostředky a média, kvalita výuky. 5. Výuka jako interaktivní proces – interakce mezi učitelem a žáky/žákem, interakce mezi žáky, kognitivní transformace, podpůrné učební klima, reflexe výuky, alterace. 6. Hodnocení žáků – funkce hodnocení, typy a možnosti hodnocení žáků, úskalí hodnocení, význam sebehodnocení Požadavky pro udělení zápočtu: · aktivní účast na seminářích (povolena je jedna absence), · samostatné studium a příprava na semináře, · vypracování seminárního/portfoliového úkolu dle zadání (viz níže). Seminární/portfoliový úkol: Analýza školního vzdělávacího programu (ŠVP) a učiva vybraného tematického celku Postup pro vypracování seminárního/portfoliového úkolu: 1. Vyberte si školu, jejíž ŠVP je dostupný na webových stránkách školy. Ideálně se jedná o školu, kterou znáte. Prostudujte ŠVP zvolené školy a odpovězte na otázky: Jaká ke deklarovaná charakteristika školy? Jací žáci do školy chodí? Na jakých deklarovaných principech/strategiích daný ŠVP staví? Svoje odpovědi shrňte do jednoho odstavce. (výstup tohoto kroku přineste na seminář 2) 2. Zaměřte se na reprezentaci jednoho ze svých aprobačních předmětů v daném ŠVP. Odpovězte na otázky: Jakým způsobem je vymezeno učivo a výstupy pro daný vyučovací předmět? Na učivo jaké povahy se ŠVP v daném předmětu zaměřuje? Srovnejte s filozofiemi vzdělávání u Pasche et al. (1998) a s různými uspořádáními na makro- a mezo-úrovni u Mareše (2013, s. 338). Odpovědi shrňte do 1–2 odstavců. (výstup tohoto kroku přineste na seminář 3) 3. Vyberte si jeden tematický celek v rámci vybraného aprobačního předmětu a jednoho ročníku, který je v daném ŠVP pokryt (například cizí jazyky: volný čas, zeměpis: vesmír, matematika: zlomky, apod.). Proveďte didaktickou analýzu a připravte plán pro výuku daného tematického celku v několika vyučovacích jednotkách (cca 5 vyučovacích hodin, rozsáhlejší tematický celek zaměřte úžeji). Pokud jste na dané škole nějak působili, promýšlejte svůj tematický plán s ohledem na specifika žáků, které jste poznali. Jinak se řiďte tím, co je uvedeno o škole a charakteristikách žáků v ŠVP, případně na webu školy. Postupujte následovně: a) Vymezte vybraný tematický celek a zmapujte jeho pozici v ŠVP dané školy. b) Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). c) Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. Následně daný tematický celek rozvrhněte do několika vyučovacích hodin, z nichž pro každou formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů pro daný tematický celek, a v souladu s tím navrhněte činnosti, které byste v dané hodině použili (tj. uveďte cíle a jeden odstavec popisu činností pro každou hodinu). 4. Výstupy z částí 1 – 3 přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, který opatřete titulní stranou nebo alespoň svým jménem a označením úkolu. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny nejpozději do 30. 4. 2019. Jako přijatý bude hodnocen úkol, který bude splňovat následující kritéria: · jedná se o původní text studenta, · rozsah 2 strany textu, · struktura odpovídající zadání, · text je psaný v souladu se spisovnou jazykovou normou, · text je členěn na odstavce, · text je opatřen soupisem citované literatury a je upraven dle normy APA. Povinná literatura: Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Doporučená literatura: Veverková, H. (2002). Učivo. In Z. Kalhous & O. Obst (Ed.), Školní didaktika (s. 121–148). Portál. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál. (kapitola 5)