Hodnocení žáků ve výuce 21.3.2019 Legislativa Hodnocení v RVP ZV, ŠVP Rodiče a hodnocení Otázky, které si klademe: Proč ve škole hodnotíme? Jaké možnosti hodnocení školy mají a kdo rozhoduje, jak budou hodnotit? Chtějí být žáci hodnoceni? Hodnocení výsledků vzdělávání žáků se řídí § 51 až 53 školského zákona. Podrobnosti o hodnocení výsledků žáků a jeho náležitostech stanoví ministerstvo v § 11 vyhlášky č. 48/2005 sb., ve znění pozdějších předpisů. (RVP ZV) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků § 51 (1) Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; za první pololetí lze místo vysvědčení vydat žákovi výpis z vysvědčení. (2) Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem školské rady. 3) Škola převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka. Škola, která hodnotí slovně, převede pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání slovní hodnocení do klasifikace. (4) U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka. Výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně. Tendence ve vzdělávání, které navozuje a podporuje RVP ZV - prosadit změny v hodnocení žáků směrem k průběžné diagnostice, individuálnímu hodnocení jejich výkonů a širšímu využívání slovního hodnocení; Hodnocení žáků musí být postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů, na posuzování individuálních změn žáka a pozitivně laděných hodnotících soudech. Žákům musí být dána možnost zažívat úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní. (RVP ZV – 3.1. Pojetí základního vzdělávání) Podmínky vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (8.3. RVP ZV) Pro úspěšné vzdělávání těchto žáků je potřebné zabezpečit (případně umožnit): - Formativní hodnocení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami; Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV (RVP ZV, 10) Psychosociální podmínky - Přiměřenost vzdělávání věku a motivující hodnocení – respekt k individualitě žáků, hodnocení v souladu s jejich individuálními možnostmi a dosaženým pokrokem, dostatek zpětné vazby, tolerantnost k chybám; Podmínky spolupráce školy a zákonných zástupců žáků: · funkční a neustále aktualizovaný systém informací směrem k žákům, k učitelům, k vedení školy, k zákonným zástupcům žáků, partnerům školy a mezi jednotlivými aktéry vzdělávání navzájem; · setkávání se zákonnými zástupci žáků a jinou veřejností (např. školskou radou) – seznamování se záměry školy, s cíli, způsoby výuky, hodnocením žáků, s pravidly života školy, vzájemné hledání řešení problémů žáků týkajících se jejich výchovy a vzdělávání; · vzdělávací strategie otevřená vůči zákonným zástupcům žáků; · prostor pro vznik a fungování samosprávného orgánu zákonných zástupců žáků; · prostor pro setkávání učitelů se zákonnými zástupci žáků; · školní poradenství pro zákonné zástupce žáků ve výchovných otázkách, otázkách učení žáků, včetně problematiky podpůrných opatření; · informace o jednotlivých žácích potřebné pro individuální formy vzdělávání; · možnost účasti zákonných zástupců žáků ve výuce a na výchovných a vzdělávacích činnostech organizovaných školou; · vytváření společenských vztahů školy a veřejnosti Struktura ŠVP pro základní vzdělávání 6. část - hodnocení výsledků vzdělávání žáků Pravidla pro hodnocení žáků: · Způsoby hodnocení – klasifikací, slovně, kombinací obou způsobů · Kritéria hodnocení Cíle základního vzdělávání · umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení · podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů · vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci · rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých · připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti Faktory ovlivňující spolupráci s rodiči Rodič jako problém – za vše může rodina, pokud se nezmění, nezmění se nic – problém – učitelé předpokládají, že speciální pedagog bude řešit i rodinu – nedorozumění Rodič jako klient – vyžaduje řešení všech problémů po škole, chce rozhodovat o IVP, přeřazení… - vše bez aktivní spoluúčasti rodiče Partner – cílový a ideální stav (odpovědnost obou stran, ochota a schopnost spolupráce) SPECIFIKA KOMUNIKACE S RODIČI ŽÁKŮ SE SVP · rodiče se vyrovnávají s odlišností dítěte · rodiče jsou více konfrontováni s neúspěchem dítěte (relativita – co je neúspěch?) · využití jejich znalostí a zkušeností · učitel konstatuje rozvoj obtíží – popis, jak to vidí rodiče, silné stránky dítěte, společné hledání řešení (případně PLPP) · vyjasnit možná odlišná očekávání z hlediska nároků na dítě · vyjasnit přístup k hodnocení dítěte · vyjasnit očekávání ohledně toho, co realizuje učitel sám, co po dohodě s rodiči a co rodiče CHYBY V KOMUNIKACI s rodiČI · nedostatek času, nevhodné místo, doba, forma · pedagog není na rozhovor náležitě připraven · způsob komunikace vytváří již od počátku v rodičích pocity viny, ponížení · používáme výrazy, které nemusí být pro rodiče srozumitelné · používáme prvky pasivní agrese · s rodiči komunikujeme, jako by to byli naši (malí) žáci, případně používáme familiární a zdrobnělé výrazy a symboly · manipulujeme s rodiči (vyvolávání pocitů viny) · příliš zasahujeme do soukromí rodin