Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování Didaktika praktického vyučování 1. Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole. 2. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce. 3. Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva. 4. Psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování. 5. Systémy výuky v praktickém vyučování. 6. Výukové metody ve výuce praktického vyučování a odborného výcviku, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. 7. Instruktáž, její druhy a průběh ve výuce praktického vyučování. 8. Druhy výukových prací. 9. Možnosti využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. 10. Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy. 11. Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. 12. Využití individuální a skupinové výuky v praktickém vyučování. 13. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 14. Práce s učebnicí, učebními texty, odbornou literaturou a technickou dokumentací ve výuce praktického vyučování. 15. Možnosti využití didaktické techniky ve výuce praktického vyučování. 16. Procvičování a upevňování učiva praktického vyučování. 17. Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška. 18. Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování. 19. Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí. 20. Odborná praxe žáků. 21. Osobnosti učitele praktického vyučování. 22. Hospitace ve výuce odborného výcviku. 23. Rekvalifikace, nástavbové studium a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou. 24. Modernizace a racionalizace výuky praktického vyučování. Vedení výuky praktického vyučování. 25. Fiktivní firma. Základní literatura: * ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1081-9. * ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. * STEJSKALOVÁ, P.,ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování II. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. Doporučená literatura: * FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy. 1.vyd. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-527-6. * MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. 2.přeprac. vyd. Praha: ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-X. * VINTR,J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. 1.vyd. České Budějovice: JU, 1998. ISBN 80-7040- 292-X. Ukončení předmětu · Vypracovat a odprezentovat ve dvojicích (trojici) 4(5) okruhy ke státní závěrečné zkoušce z didaktiky praktického vyučování včetně zakomponované aplikace na váš obor · Po výstupu bude následovat diskuze. · Výstup, prosím, nemějte delší než 30 minut – zaměřte se na hlavní body okruhů a vzájemné propojení okruhů. · Zpracované okruhy odevzdejte do odevzdávárny. 1. Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole. 9.3. Holková, Hoklová 2. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce. 3. Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva. 4. Psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování. 5. Systémy výuky v praktickém vyučování. 9.3. Nečas, Pruger 6. Výukové metody ve výuce praktického vyučování a odborného výcviku, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. 7. Instruktáž, její druhy a průběh ve výuce praktického vyučování. 8. Druhy výukových prací. 9. Možnosti využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. 9.3. Dlapová, Hakl 10. Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy. 11. Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. 12. Využití individuální a skupinové výuky v praktickém vyučování. 13. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 9.3. Machová, Doležal 14. Práce s učebnicí, učebními texty, odbornou literaturou a technickou dokumentací ve výuce praktického vyučování. 15. Možnosti využití didaktické techniky ve výuce praktického vyučování. 16. Procvičování a upevňování učiva praktického vyučování. 17. Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška. 23.3. Veselý, Brtnický 18. Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování. 19. Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí. 20. Odborná praxe žáků. 21. Osobnosti učitele praktického vyučování. 23.3. Kobza, Fazor,Buš 22. Hospitace ve výuce odborného výcviku. 23. Rekvalifikace, nástavbové studium a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou. 24. Modernizace a racionalizace výuky praktického vyučování. Vedení výuky praktického vyučování. 25. Fiktivní firma. 26.