Ekonomie jaro 2019 Ekonomie – úvod do předmětu Ekonomika = reálné prostředí, v kterém probíhají ekonomické děje Ekonomie = věda, která zkoumá ekonomiku Mikroekonomie = ekonomická teorie zkoumající jednotlivce, domácnosti, podnik a jejich působení na trhu Makroekonomie = ekonomická teorie zkoumající jednotlivé trhy na agregované úrovni celé ekonomiky (trh produkce / trh práce / trh kapitálu) a roly vlády při působení na ekonomiku Normativní ekonomie = zkoumá ekonomiku a definuje jaká by měla být Pozitivní ekonomie = zkoumá ekonomiku tak jak je – „reálny stav“ Ekonomie Ekonomika a její subjekty Ekonomie Ekonomické předpoklady 1. Nedodržení předpokladu „ceteris paribus“ (při jinak nezměněných podmínkách) zkoumání ekonomických jevů, na které působí mnoho proměnných analyzujeme změnu jedné proměnné – ostatní předpokládáme beze změny 2. Post hoc – klam, Je to chybný předpoklad, že když jev A předchází jevu B, znamená to, že jev A vyvolává jev B chybné vyvození příčinné souvislosti z časové následnosti Ekonomie 3. Omyl kompozice nesprávné usuzování z části na celek a naopak to co platí a je dobré pro subjekt, nemusí být stejně dobré a nemusí platit pro celek 4. Neurčitost (nejistota) v ekonomickém životě - ekonomické zákony mají charakter pravděpodobnostních zákonů, platí jen jako průměr. 5. Subjektivnost 6. Ignorování sekundárních účinků často jsou významnější než primární účinky Ekonomické předpoklady Ekonomie Ekonomie Ekonomické myšlení Ekonomie Antika §zprávy o směně, obchodu, penězích, cenách »v Sumeru, Babylónu, Egyptě §antické Řecko § §Xenofón (430 – 355 př. n. l.) »spis Oikonomikos vIdeálem rodinné hospodářství produkující vše nezbytné pro uspokojování potřeb domácnosti. vnejprospěšnější zemědělství vodmítavý postoj ke směně. vVelmi negativní postoj byl k obchodu, jehož cílem by bylo dosažení zisku a zejména k půjčování peněz na úrok Ekonomie Středověk §Od 11. století rozvíjející se obchod §Impuls pro rozvoj ekonomického myšlení. §Tomáš Akvinský (1225 – 1274). »učení o spravedlivé ceně, vsměna nemá být zdrojem obohacení jedněch na úkor jiných §14. století – vznik Merkantilismu »Benátky, Portugalsko, Španělsko, v 16. století Holandsko »Stát je dominantní ve vztahu řízení hospodářství – snaha o zvýšení obejmu drahých kovů v zemi ovlivňováním zahraničního obchodu §na přelomu 17. a 18. století převládlo přesvědčení, že hospodářství je systém ovládaný vlastními zákonitostmi, které jsou schopny zabezpečit jeho fungování Ekonomie Vznik ekonomie jako vědy §Klasická škola politické ekonomie §Adam Smith (1723 – 1790) »"Pojednání o podstatě a původu bohatství národů" (1776) v„neviditelná ruka trhu“ vede jednotlivé tržní subjekty tak, že sledováním svého osobního zájmu a prospěchu jednají současně v zájmu trhu a společnosti. §Podle představitelů KPE je zdrojem bohatství práce »teorie pracovní hodnoty (D.Ricardo) §Alfred Marshall (1842 - 1924) »„Principles of Economics" (1890) vSouhrnná učebnice ekonomie - dosavadní poznání v oblasti ekonomie. vZavádí grafický přístup k prezentaci ekonomických principů • Ekonomie Období po druhé světové válce §Keynesiánství »John Maynard Keynes (1883 – 1946) »Důsledek Velké hospodářské krize v 30.letech »Obhajoba možnosti státních zásahů do hospodářství/ekonomiky § §Monetarismus »Důsledek ropných šoků Ekonomie Absolutní vs. Komparativní výhoda •Absolutní výhoda představuje v ekonomii schopnost strany (jednotlivce, firmy či státu) produkovat více zboží či služeb za použití stejného množství zdrojů jako strana konkurenční. Jde tedy o schopnost produkovat zboží či služby efektivněji. •Komparativní výhoda při výrobě určitého zboží znamená, že subjekt při výrobě tohoto zboží musí obětovat méně jiného zboží než druhý subjekt. • •Předpokládáme dvě země (X a Y), které mají stejné množství pracovníků (resp. výrobních zdrojů), ale různou úroveň produktivity (např. lepší technické vybavení nebo vzdělanější pracovníky). §Země X je schopná za měsíc vyrobit buď 24 kusů výrobku A, nebo 24 kusů výrobku B. §Země Y je schopná za měsíc vyrobit buď 12 kusů výrobku A, nebo 6 kusů výrobku B. • Ekonomie §Země X je tedy schopná vyrobit více množství obou výrobků než země Y, má absolutní výhodu jak u výrobku A, tak i u výrobku B. §Pro obě země bude výhodné, když se země X specializuje na výrobek B, protože její náklady obětovaných příležitostí (1 A) jsou nižší než náklady obětovaných příležitostí v zemi Y (2 A). A naopak: země Y se bude specializovat na výrobek A, neboť její alternativní náklady (1/2 B) jsou nižší než alternativní náklady země X (1 B). Absolutní vs. Komparativní výhoda Výrobek A Výrobek B Země X 24 kusů 24 kusů Země Y 12 kusů 6 kusů Ekonomie Teorie her Ekonomie Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!