PaedDr. Jan Šťáva, CSc. PdF MU Brno Co rozumíme pojmem „školské právo“? 563/2004 Sb. 561/2004 Sb. 109/2002 Sb. 306/1999 Sb. 179/2006 Sb. Nařízení vlády a vyhlášky MŠMT Pokyny, směrnice, opatření MŠMT „Resortní“ zákony §561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání §563/2004 Sb. Zákon o pedagogických pracovnících §306/1999 Sb. Zákon o poskytování dotací soukromým školám §109/2002 Sb. Zákon o zařízeních ústavní výchovy, ochranné výchovy a zařízeních výchovně preventivní péče §179/2006 Sb. Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů § Nařízení vlády §Nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání v platném znění 4 Vyhlášky, které by se nám mohly hodit §Vyhláška č. 671/2004 Sb. v platném znění – přijímací řízení §Vyhláška č. 13/2005 Sb. v platném znění – o středním vzdělávání §Vyhláška č. 16/2005 Sb. v platném znění o organizaci školního roku §Vyhláška č. 47/2005 Sb. v platném znění o ukončování vzdělávání ve SŠ záv. zkouškou §Vyhláška č. 48/2005 Sb. v platném znění o zákl. vzdělávání § § 5 Vyhlášky §Vyhláška č. 64/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 57/2010 o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů §Vyhláška č. 73/2005 Sb. v platném znění o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných §Vyhláška č. 177/2009 Sb. v platném znění o ukončování zdělávání ve středních školách MZ §a další 6 Ostatní dokumenty a předpisy §Směrnice, opatření, příkazy, pokyny, např. úMet. pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování č.j. 24246/2008-6, věstník 1/2009 úMet. pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č.j. 10 194/2002-14, věstník 3/2002 úMet. pokyn MŠMT k zajištění BOZ dětí, žáků, studentů ve školách a ŠZ zřizovaných MŠMT č.j. 37014/2005-25, věstník 2/2006 úMet. pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně patologických jevů u dělí, žáků a studentů č.j. 20006/2007-51 věstník 1/2007 7 Ostatní dokumenty §Rámcově vzdělávací programy §Pokusná ověřování a rozvojové programy ve vzdělávání úPilot G, pilot GP, pilot S úPokusné ověřování nové formy a organizace ukončování středního vzdělávání závěrečnou zkouškou a maturitní zkouškou,… §Informace a doporučení 8 Kde vše nalezneme? §www.gov.cz §www.msmt.cz §Stránky www.msmt.cz - legislativa - předpisy a dokumenty §Seznam platných předpisů v resortu MŠMT k 1.6.2010 §www.skolskeodbory.cz §www.mpsv.cz §www.jmskoly.cz §a další 9 Nejdůležitější zásady poskytování vzdělávání §Rovnost přístupu každého občana ČR nebo jiného členského státu EU bez jakékoliv diskriminace §Zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce §Bezplatné základní a střední vzdělávání ve veřejnoprávních školách §Svobodné šíření poznatků vyplývajících z výsledků soudobého stavu poznání §Vzdělávání podle soudobého stavu výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji účinnými ped. přístupy a metodami §Možnost každého vzdělávat se po dobu celého života 10 Základní pojmy ve školském zákoně §Děti, žáci, studenti – předškolní, základní, střední a vyšší odborné vzdělávání §Vzdělávání – myslí se vzdělávání + výchova §Školské služby – služby a vzdělávání ve školských zařízeních – doplňují anebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči) § ředitel a jeho starosti s odpovědností §Které jsou „TOP“ starosti? úZa co může být trestně odpovědný? úKdy mu hrozí odpovědnost za způsobenou škodu? úKdy mu hrozí odpovědnost za úraz? úZa co všechno nese osobní odpovědnost? úCo pro něho znamená odpovědnost za majetek a zdraví lidí? úZa co může být odvolán(a)? ú ú2 nejpodstatnější oblasti: úfinancování + bezpečnost a ochrana zdraví BOZ ve školách a ŠZ §Povinnost školy - §29 ŠZ: úPřihlížet k zákl. fyziologickým potřebám žáků úVytvářet podmínky pro zdravý vývoj a pro předcházení soc. patologických jevů úPoskytovat nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví §Právní opora – vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů,.. v platném znění § 13 Bezpečnost dětí, žáků a studentů §ŠZ – školní řád - § 30: úPovinnost stanovit podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí qŠZ - vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami - § 16 qje třeba zajistit jejich právo na obsah, metody a formy vzdělávání, které odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem a na vytvoření nezbytných podmínek, které toto vzdělávání umožní q Odpovědnost za škodu §Rovina trestněprávní: úJak byl zabezpečen dohled, kdo byl pověřen na dítě dohlížet a co pro to udělal úMíru dohledu je vždy nutno posuzovat s ohledem na věk a osobu dítěte §Rovina občanskoprávní: úUpravuje občanský zákoník úŠkoda je způsobena škole – o odpovědnost se dělí dítě a dohlížející úŠkoda je způsobena třetí osobě – o odpovědnost se dělí dítě a škola Odpovědnost za škodu §Občanský zákoník - § 422: §(1) Nezletilý nebo ten, kdo je stižen duševní poruchou, odpovídá za škodu jím způsobenou, je-li schopen ovládnout své jednání a posoudit jeho následky; společně a nerozdílně s ním odpovídá, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled. Není-li ten, kdo způsobí škodu, pro nezletilost nebo pro duševní poruchu schopen ovládnout své jednání nebo posoudit jeho následky, odpovídá za škodu ten, kdo je povinen vykonávat nad ním dohled. §(2) Kdo je povinen vykonávat dohled, zprostí se odpovědnosti, jestliže prokáže, že náležitý dohled nezanedbal. §(3) Vykonává-li dohled právnická osoba, její pracovníci dohledem pověření sami za škodu takto vzniklou podle tohoto zákona neodpovídají; jejich odpovědnost podle pracovněprávních předpisů není tím dotčena. § Bezpečnost a ochrana zdraví ve vyhláškách §Vyhláška o předškolním vzdělávání - § 5 Péče o zdraví a bezpečnost dětí: úDohled od doby, kdy pracovník dítě převezme, až do doby, kdy je předá (pověřené osobě jen na základě písemného pověření podepsaného ZZ) úStanovují se nejvyšší počty dětí na 1 pracovníka § Bezpečnost a ochrana zdraví ve vyhláškách §Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky : úBOZ zajišťuje škola svými zaměstnanci, vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem ú25 žáků na 1 pracovníka při pobytu mimo školu (ředitel může udělit výjimku s ohledem na náročnost zajištění BOZ) úPokud je sraz žáků jinde – dozor je zajištěn 15 min před, po skončení podle předem stanoveného místa a času (ZZ oznámeno nejméně jeden den předem) § Bezpečnostní předpisy na ZŠ §Akce mimo místo vzdělávání úZajišťuje škola svými zaměstnanci, vždy nejméně 1 PP úZaměstnanec, který není PP musí být zletilý a způsobilý k právním úkonům úNa 1 osobu zajišťující BOZ nesmí být více než 25 žáků (výjimku může povolit ve výjimečných případech ŘŠ) úBOZ se zajišťuje na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění; po ukončení akce končí na předem určeném místě a v předem určeném čase úMísto, čas shromáždění a skončení akce škola prokazatelně oznámí 1 den předem zákonným zástupcům 19 Bezpečnostní předpisy na SŠ §Speciální předpis bezpečnostní předpisy tak jak na ZŠ neřeší § §Praktické vyučování a odborný výcvik úNařízení vlády o soustavě oborů Nařízení o soustavě oborů 211_2010.pdf 20 Bezpečnost a ochrana zdraví ve vyhláškách §Vyhláška o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů: úV knize úrazů se zapisuje každý úraz úZáznam se vyhotovuje, když má úraz za následek nepřítomnost (výklad – nepřítomnost následující den) §Vyhláška o základním uměleckém vzdělávání: úBOZ zajišťuje škola svými zaměstnanci, vždy nejméně jedním pedagogickým pracovníkem úPočet žáků na 1 pracovníka a pravidla pro akce mimo školu – totéž jako u ZŠ § Bezpečnost a ochrana zdraví ve vyhláškách §Vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných – vyhláška č. 73/2005 Sb, §11: úPři koupání a plaveckém výcviku nejvýše 4 žáci na 1 pedagoga úPři lyžařském výcviku nejvýše 8 žáků na 1 pedagoga, u slabozrakých a s tělesným postižením 6, u nevidomých 1 na 1 § Vyhláška č. 64/2005 Sb. v platném znění §Kniha úrazů úEvidují se všechny úrazy dětí, žáků, studentů, ke kterým došlo při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech úZápis se provádí nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví §Záznam o úrazu úVyhotovuje se, jde-li o úraz, jehož následkem byla nepřítomnost žáka nebo studenta ve škole nebo smrtelný úraz úProhlášení, záznam o úrazu.doc 23 Kam se záznam odesílá, úraz hlásí? §Bezodkladně informovat zákonného zástupce §Byl-li spáchán v souvislosti s úrazem trestný čin nebo přestupek nebo se jedná o smrtelný úraz – bezodkladně nahlásit Policii ČR §Nahlášení pojišťovně, příslušnému inspektorátu bezpečnosti práce §Záznam o úrazu odeslat úZřizovateli úZdravotní pojišťovně žáka úInspektorátu ČŠI úPolicii ČR jedná-li se o smrtelný úraz § 24 Jak zmírnit rizika §Proškolování a sepsání záznamu (případně tyto služby zajistit od profesionálů) §Účinný dohled nad dětmi §Zvyšování právního vědomí pracovníků školy §Informování rodičů a jejich informovaný souhlas, podepsaný! – návrat ze školy či akce, činnosti ve škole i mimo ni apod. §Dobré pojištění odpovědnosti za škodu §Kurzy první pomoci §Dobrý školní řád (vnitřní řád) §Respektovat Metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví (nepovinný, ale účelný a podporující, pomůže při řešení soudních sporů) §JKMPBOZzakudoPV.pdf § § § Financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu § §Zásada č. 1: § Veškeré prostředky ze státního rozpočtu mají své účelové určení, tj. jak je lze použít, je vymezeno v zákonu – je třeba důsledně hlídat, aby nebyly použity jinak, než je v zákonu dovoleno (platí zde zásada, že vše, co není zákonem povoleno, je zakázáno). § Financování ve školském zákonu (§160-163) §K jakým účelům se finanční prostředky přidělují: §Mzdy a platy a náklady s nimi a s pracovně právními vztahy souvisejícími (odvody, pracovní oděvy…) §Výdaje na zvýšené potřeby zdravotně postižených §Učebnice a učební pomůcky, případně školní potřeby (pokud jsou podle tohoto zákona poskytovány bezplatně) §Další vzdělávání pedagogických pracovníků §Na činnosti, které přímo souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání ú Financování ve školském zákonu (§160-163) §U církevních škol a škol zřizovaných ministerstvem navíc: úNa další nezbytné neinvestiční výdaje spojené s provozem škol §U soukromých škol jsou finanční prostředky poskytovány podle zvláštního zákona § Financování ve školském zákonu (§160-163) §§160 dále stanoví, jak se tyto prostředky poskytují: úPodle skutečného počtu dětí, žáků, studentů (normativní financování) úNejvýše do povolené kapacity ú § Financování ve školském zákonu (§160-163) §§ 161 specifikuje financování obecních a krajských škol: § úMŠMT stanoví republikové normativy pro příslušnou věkovou kategorii (předškolní, základní, střední a vyšší odborné vzdělávání úKÚ stanoví krajské normativy na jednotku výkonu (žák, student, stravovaný, lůžko…), je zde také uvedeno, z čeho musí KÚ vycházet: Dlouhodobého záměru RVP Úvazků pedagogů Naplněnosti tříd úJe zde zmocnění k vyhlášce, kterou MŠMT stanoví podrobnosti pro konstrukci krajských normativů úDále se zde stanovují podrobnosti pro rozpis finančních prostředků z úrovně kraje na školy , povinnosti obcí s rozšířenou působností apod. § Financování ve školském zákonu (§160-163) §§ 162 řeší poskytování finančních prostředků církevním a soukromým školám §§ 163 umožňuje kromě předešlého MŠMT financovat ještě pokusná ověřování, vypisovat rozvojové programy a financovat náklady na konání závěrečných a maturitních zkoušek a absolutorií v konzervatoři §Obecně platí, že školám zřizovaným MŠMT a církvemi přiděluje MŠMT prostředky přímo, ostatním školám prostřednictvím KÚ. § Přestupky ve školském zákonu §Týká se to § 182a a jde o dva typy přestupků: úPorušení povinnosti mlčenlivosti o informacích veřejně nepřístupných podle § 80b (jakákoli část zadání společné části maturitní zkoušky) – až do výše 500 000 Kč úPro osoby odpovědné za přijetí nebo splnění opatření k odstranění nedostatků zjištěných ČŠI – jestliže tato opatření nepřijme nebo nesplní ve stanovené lhůtě – až do výše 50 000 Kč § Zásady vzdělávání v ČR, obecná ustanovení školského zákona, vzdělávací systém §ŠZ upravuje poměry v tzv. „regionálním školství“ §Podoba zákona se hledala několik let – v roce 2004 byl schválen většinou 1 hlasu! §Zákon o školách nebo zákon o vzdělávání? §Zásadní novinky: úKurikulární reforma úStátní maturita úSebehodnocení škol, povinnost zřídit školské rady, výstupní hodnocení žáků, správní řízení, školské právnické osoby… § 2 – zásady a cíle vzdělávání §Mohou být tyto obecné formulace důležité pro vedoucího pracovníka školy? § úLimity pro svobodu učitele ú úLimity pro požadavky a představy rodičů, případně zřizovatelů škol – je zde formulováno ideové a filozofické zadání státu ú § 3 – § 6 Vzdělávací programy §zavádí se systém dvouúrovňového kurikula, §pro stát povinnost vydat národní program vzdělávání (tu stát dosud nesplnil) §vydat RVP pro každý obor (téměř splněno) a pro školy vydat ŠVP (splněno tam, kde vydány RVP). §Je možné mít v jedné škole více vzdělávacích programů? § §§ 5, odst. 3: ŠVP je veřejně přístupným dokumentem! Jak je to s RVP a ŠVP, VOŠ? §Kdo a pro koho vydává RVP? úMŠMT vydává RVP pro: každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání §Pro které druhy vzdělávání a školské služby nejsou RVP vydávány, ale vzdělávání je poskytováno podle ŠVP? úStředisko volného času,školní klub,DM,,.. úKonkrétní cíle,délku, formy, obsah,čas. plán,podmínky přijímání, průběh a ukončování, označení dokladu o absolvování a účasti, mater. person. a ekonom. podmínky,BOZP §RVP x ŠVP §Jak je to s vyššími odbornými školami? § 36 RVP x ŠVP – na co nezapomenout? §ŠVP vydává ředitel školy – musí být opatřen č.j. §Kontakt na zřizovatele §ŠVP musí být zveřejněno na přístupném místě ve škole nebo ŠZ §ŠVP musí být v plném souladu s RVP §Rozpracování postupu vzdělávání u žáků se spec. vzdělávacími potřebami, zdr. a soc. znevýhodněnými, mimořádně nadanými,.. 37 Připravovaná novelizace §Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání zpracovává škola v souladu s obsahem vybraných vzdělávacích oblastí, které vydá ministerstvo a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup. § Vzdělávací soustava – školy a školská zařízení (§ 7 - § 8) §dělení na školy a školská zařízení §druhy škol: mateřská, základní, střední (gymnázium, střední odborná, střední odborné učiliště), konzervatoř, vyšší odborná, základní umělecká, jazyková + MŠMT stanoví prováděcím předpisem typy škol (např. vyhláška o středním vzdělávání – střední průmyslová, zemědělská…) §druhy školských zařízení: ŠZ pro DVPP, školská poradenská zařízení, ŠZ pro zájmové a další vzdělávání, školská účelová zařízení, výchovná a ubytovací zařízení, zařízení školního stravování, školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči § Vzdělávací soustava – školy a školská zařízení (§ 7 - § 8) §§ 7, odst. 7 – „Ve školách a školských zařízeních zajišťují vzdělávání pedagogičtí pracovníci.“ §Zřizovateli mohou být: úKraj, obec, svazek obcí – zřizuje je jako školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace úMŠMT – zřizuje jako školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace úMO, MV, MS – zřizují jako organizační složky státu nebo jejich součásti úMZV – zřizuje školy při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu úRegistrované církve, náboženské společnosti, ostatní právnické nebo fyzické osoby – zřizují jako školské právnické osoby nebo jako právnické osoby podle zvláštních předpisů (obchodní zákoník) § § 8a Název právnické osoby §Musí vždy obsahovat: úOznačení příslušného druhu nebo typu školy nebo školského zařízení §Může dále obsahovat označení všech druhů nebo typů školských zařízení §Součástí názvu může být upřesňující přívlastek nebo čestný název (Soukromá základní Škola Hrou“, Fakultní základní škola udržitelného rozvoje…) §K podrobnostem názvů existuje právní výklad MŠMT § §9-§10 Dlouhodobé záměry a výroční zprávy §dlouhodobé záměry zpracovává MŠMT a krajský úřad §2 letá periodicita byla změněna na 4 letou, takže poslední DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR je 2011 (schvaluje vláda, Parlament projednává, na to se můžeme těšit na jaře) §V návaznosti na to zpracovává KÚ DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v kraji (MŠMT se vyjadřuje, tu část, která se týká škol a školských zařízení zřizovaných krajem, schvaluje krajské zastupitelstvo § §9-§10 Dlouhodobé záměry a výroční zprávy §Výroční zprávy – zpracovává MŠMT, KÚ, ředitel základní, střední a vyšší odborné školy §Schvaluje školská rada §Zasílají se zřizovateli (ale ten neschvaluje) §MŠMT stanoví prováděcím předpisem podrobnosti: úVyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy (pozor – novelizována vyhl. 225/2009!) § §12 Hodnocení škol a školských zařízení §Vlastní hodnocení - východisko pro zpracování výroční zprávy a jeden z podkladů pro hodnocení ČŠI – prováděcí předpis stanoví podrobnosti: úVyhláška č. 15/2005, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy ú (pozor – novelizována vyhl. 225/2009! – tam se posunuje frekvence na 3 roky) §Hodnocení ČŠI §Může provádět také zřizovatel podle vlastních kritérií, která musí předem zveřejnit § §12 Hodnocení vzdělávací soustavy §MŠMT: úzpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy ČR §ČŠI: úvýroční zpráva §Krajský úřad: úzpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji § § 13 Vyučovací jazyk §Vyučovacím jazykem je jazyk český (výjimkou jsou VOŠ) §MŠMT může povolit výuku některých předmětů v cizím jazyce §Metoda CLIL umožňuje částečně vyučovat v cizím jazyce, resp. prolínání jiného předmětu s cizím jazykem §15 Výuka náboženství §Mohou vyučovat registrované církve a náboženské společnosti – musí to být kvalifikovaný pedagogický pracovník, v pracovněprávním poměru ke škole §Nepovinný předmět §Pokud se přihlásí aspoň 7 žáků (lze i spojovat z více ročníků i z více škol) § §16-§19 Speciální vzdělávací potřeby a mimořádné nadání §Zdravotně postižení – mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování §Zdravotně znevýhodnění – zdravotně oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění §Sociálně znevýhodnění: úrodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, únařízená ústavní výchova nebo uložená ochranná výchova, nebo úpostavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území České republiky podle zákona č. 325/1999 Sb., o azylu a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o azylu). § Vzdělávání nadaných §Povinnost vytvářet podmínky pro rozvoj nadání §Lze realizovat rozšířenou výuku některých předmětů §Žák může být přeřazen do vyššího ročníku (musí být žádost ZZ, vyjádření poradenského zařízení i praktického lékaře), pokud vykoná zkoušky z učiva ročníku, který přeskakuje § § 20 Vzdělávání cizinců §Rozsáhlá novelizace 2007 §Všichni občané EU mají stejný přístup ke vzdělání a školským službám a stejné podmínky jako občané ČR. §Osoby mimo EU mají za stejných podmínek přístup k: úZákladnímu vzdělávání úŠkolnímu stravování úZájmovému vzdělávání úStřednímu vzdělávání a VOV, ale pokud prokážou oprávněnost pobytu úPředškolnímu vzdělávání, základnímu uměleckému, jazykovému a školským službám, pokud pobývají oprávněně a mají právo pobytu na více než 90 dnů, (nebo výzkum, azylanti a některá další specifika) § Práva žáků, studentů a zákonných zástupců - § 21 §Na vzdělávání a školské služby §Na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání §Volit a být voleni do školské rady (zletilí) §Zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a studentů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy – ten je povinen se stanovisky a vyjádřeními zabývat Práva žáků, studentů a zákonných zástupců § 21 §Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje §Na informace a poradenskou pomoc školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání podle tohoto zákona Jak je to v případě zletilých žáků s právem na informace? §§ 21, odst. 3: § úNa informace o průběhu a výsledcích vzdělávání mají v případě zletilých žáků a studentů právo také jejich rodiče, případně osoby, které vůči nim plní vyživovací povinnost Povinnosti žáků a studentů - § 22 §Řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat §Dodržovat školní řád a předpisy a pokyny školy §Plnit pokyny pedagogických pracovníků (vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem Povinnosti zákonných zástupců - § 22 §Zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení §Na vyzvání ředitele se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka §Informovat školu a školské zařízení o… §Dokládat důvody nepřítomnosti ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem §Oznamovat škole a školskému zařízení údaje… Organizace škol - § 23 §Členění na třídy, studijní skupiny, oddělení, kursy §Zmocnění k vydání vyhlášky, kde jsou uvedeny nejnižší a nejvyšší počty dětí, žáků, studentů §Zřizovatel může povolit výjimky – u nejnižšího počtu jakkoli, pokud uhradí zvýšené náklady (ve vyhlášce je počet, na který dostanou peníze od státu), u nejvyššího počtu ve třídě max. 4 (tj. např. v ZŠ je tím maximum žáků ve třídě 34) Školní rok - §24 §Školní rok = období školního vyučování + období školních prázdnin §Možnost až 5 „ředitelských“ dnů (závažné důvody, zejména organizační a technické) §MŠMT může v jednotlivých případech hodných zvláštního zřetele stanovit odlišnosti §Prováděcí předpis: úVyhláška 16/2005 Sb. o organizaci školního roku – týká se pouze základních a středních škol Vyhláška 16/2005 Sb. o organizaci školního roku §Konkrétní odlišnosti, např.: úPřipadne-li 1.září na pátek… úPřipadne-li 30.červen na pondělí… úJednotlivé prázdniny trvají od…do… ú„ředitelské dny se vyhlašují (nejde-li o nepředvítalné situace) po projednání s žáky a zřizovatelem úTermíny vydávání vysvědčení (v pololetí se může vydat jen výpis) úPříloha – termíny jarních prázdnin Vyučovací hodina - § 26 §Délka je striktně 45 minut, ale: úV odůvodněných případech lze hodiny dělit či spojovat! §Délka na VOŠ, OV, odborná praxe 60 minut §Maximální počty povinných hodin v jednotlivých ročnících stanovuje ŠZ §Nejnižší počty stanovuje RVP §RVP může stanovit i kratší délku vyuč. hodiny u žáků se spec. vzdělávacími potřebami § Praktické vyučování – odborný výcvik §Vyhl. č.13/2005 Sb., o SŠ úV 1. ročníku nesmí být více než 6 vyuč. hodin úDopolední vyučování začíná nejdříve v 7 hodin úOdpolední vyučování končí nejpozději ve 20 hodin úV odůvodněných případech ŘŠ může u 2. a vyšších roč. – začátek nejdříve v 6:00; konec 22:00 úZpravidla po 2. hodině přestávka 15 – 25 minut ú ú Učebnice, učební texty, školní potřeby - §27 §Doložky MŠMT k učebnicím a učebním textům §Možnost použít i jiné texty – odpovídá ředitel §Bezplatné poskytování podle seznamu doložek (vázáno na povinnou školní docházku nebo zdravotně postižené) §Bezplatné poskytování školních potřeb – 1.ročník, přípravné třídy, žáci se zdravotním postižením, žáci v zahraničí (vyhláška 48/2005 Sb. stanovuje rozsah – 200 Kč/žáka 1.třídy, 100 Kč/žáka s postižením) § Povinná dokumentace - § 28 §Je možné vést v elektronické podobě a (?) na konci roku vytisknout §Vyjmenovány údaje o dětech, žácích a studentech, které je možné shromažďovat! §Pro vedení a zpracování dokumentace je důležitý zákon 101/2000 o ochraně osobních údajů §Kdo může do dokumentace nahlížet? §Vyhláška 364/2005 Sb. o vedení dokumentace škola školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace a ze školní matriky Školní řád, vnitřní řád - §30 §Povinný obsah školního řádu – co musí a může obsahovat §Obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání §Školní řád: úZveřejní ředitel na přístupném místě (nestačí na webu) úProkazatelným způsobem s ním seznámí zaměstnance, žáky a studenty úInformuje zákonné zástupce Školní řád, vnitřní řád - §30 §Školní řád a vnitřní řád upravuje §podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků, studentů a jejich zákonných zástupců ve škole nebo školském zařízení a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky, §provoz a vnitřní režim školy nebo školského zařízení, §podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků nebo studentů a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí, §podmínky zacházení s majetkem školy nebo školského zařízení ze strany dětí, žáků a studentů. § Školní řád, vnitřní řád - §30 §Nesmí být v rozporu s právními předpisy, nemůže ukládat další povinnosti, které v nich nemají oporu (příklad – „reprezentace školy na veřejnosti“, chování mimo školu) §Je zbytečné opakovat to, co je již v právních předpisech §Na tvorbě by se měli podílet pedagogičtí pracovníci, přiměřeně žáci a rodiče §Schvaluje školská rada § § Výchovná opatření §Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření §Kázeňská opatření: úPodmínečné vyloučení nebo vyloučení ú… a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka: qNapomenutí, důtky… (podle prováděcích předpisů) qŠkola může používat vlastní systém trestů a odměn (v souladu s právními předpisy), uplatňovaný před udělením formálních opatření Výchovná opatření §Sankce lze použít v případě úmyslného porušení právního předpisu nebo školního řádu §Musí jít o jednání, které proběhlo při poskytování vzdělávání nebo školské služby, nebo při činnostech přímo souvisejících stava@kerio.ped.muni.cz