TEORIE A PRAXE KURIKULA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Zora Syslová, Hana Sedláčková OBSAH 1.Teorie kurikula. Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, vyhláška o předškolním vzdělávání, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…). ŠVP a koncepce pedagogické práce školy. (1.3. dr. Sedláčková) 2.Formulování cílů a propojení s obsahem vzdělávání. (22.2.) 3.Projektová výuka, integrovaná tematická výuka. (8.3.) 4.Proces projektování (východiska, základní stavební kameny projektu, konzistentnost projektu). (15.3.) 5.Vzdělávací strategie, dynamika skupiny. Hodnotící aktivity. Školní a třídní dokumentace. (22.3.) 6.Prezentace projektu (29.3.) 7.Praxe kurikula (12. a 26.4.) POŽADAVKY NA ZAKONČENÍ ¢Vytvoření krátkodobého projektu/plánu třídního vzdělávacího programu ¢Prezentace videonahrávky (realizace projektu) ¢Hodnocení proběhne ve dvou fázích: ¢Prezentace projektu na semináři 29.3. ¢Kritéria pro hodnocení projektu: ¢Propojení obsahu (tématu, námětu) se vzdělávacími cíli ¢Provázanost cílových kategorií (kompetence = dílčí cíle = očekávané výstupy) ¢Operacionalizace dílčích cílů (Bloomova taxonomie) a konkretizace očekávaných výstupů vzhledem k obsahu vzdělávání ¢Promyšlenost částečně řízených činností (zastoupení všech typů inteligencí, vhodnost zadání pro děti, naplnění všech zásad = samostatnost, tvořivost a spolupráce dětí) ¢Kritická reflexe vlastního výstupu na základě kritérií ¢Formulář ¢ ¢ ¢ ¢Power-pointová prezentace ¢ ¢ ¢ ¢Poster ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRAXE KURIKULA PV ¢Propojení s kolokviem Teorie kurikula PV: ¢Realizace vlastních výstupů ve fakultní mateřské škole a pořízení videozáznamu. ¢Zpracování videozáznamu do 5minutové prezentace pro kolokvium. ¢Zpracování sebereflexe podle oblasti Procesy učení a Prostředí pro učení z nástroje Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. ¢Zaslání písemné reflexe týden před kolokviem na syslova@ped.muni.cz. ¢HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole (aktualizovaný program). Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7376-061-5 ¢HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie z předškolní pedagogiky. Brno : PdF MU, 2011. ¢KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž: Spirála, 1995. ISBN 8-901873 ¢KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: TAVA Graphical, 2006. ISBN 80-210-4142-0. ¢PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4 ¢SYSLOVÁ, Z., ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Projektování v mateřské škole. Brno: MU, 2017. ISBN 978-80-210-8856-6. Dostupné z https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8856-2017 ¢