Požadavky ke zkoušce z předmětu XPPp03 Předškolní pedagogika Zkouška proběhne formou individuálního rozhovoru. Budou hodnoceny teoretické znalosti, porozumění obsahu předmětu, kritický přístup k daným tématům a aplikační schopnosti. Kritérii pro hodnocení jsou: - znalost jednotlivých tématických okruhů vyplývajících z obsahu předmětu předškolní pedagogika - zpracování seminární práce na zvolené téma formou komparace dvou odborných publikací (kniha a článek z odborného časopisu) - hodnocení praxe fakultními cvičnými učitelkami a reflexe praxí v seminářích Okruhy otázek k ústnímu zkoušení 1. Předškolní pedagogika jako vědní disciplína. 2. Humanizace školy, její funkce. 3. Cíle vzdělávání a jejich proměna v historickém kontextu. Výchova a vzdělávání. 4. Osobnost dítěte (změna pohledu na dítě, potřeby dětí, emoce). 5. Specifika vzdělávání dětí mladších tří let. 6. Prostředí a jeho vliv na vzdělávání dětí (podmínky vzdělávání). 7. Participace mateřské školy a rodiny na výchově dětí předškolního věku. 8. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami (např. sociálně znevýhodněné prostředí). 9. Osobnost předškolního pedagoga. 10. Interakce mezi učitelem a dětmi. 11. Evaluace předškolního vzdělávání. Studijní literatura: Povinná: Grůzová, L., & Syslová, Z. (2011). Dvouleté dítě v předškolním vzdělávání. Brno: MU. Horká, H., & Syslová, Z. (2011). Studie k předškolní pedagogice. Brno: Masarykova univerzita. Kopřiva, P., et al. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála. Opravilová, E. (2015). Předškolní pedagogika. Praha: Grada. Opravilová, E., & Uhlířová, J. (2017). Příběhy české mateřské školy: Vývoj a proměny předškolní výchovy (1. díl do roku 1948). Praha: Pedagogická fakulta UK. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2018). Praha: VÚP. Syslová, Z. (2012). Autoevaluace v mateřské škole. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál. Syslová, Z. (2013). Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada. Syslová, Z., Chaloupková, L. (2015). Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. Brno: MU. Doporučená: Brierley, J. (1996). 7 prvních let života rozhoduje. Praha: Portál. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál. Gardošová, J., & Dujková, L. (2003). Začít spolu. Praha: Portál. Havlínová. M., Vencálková, E. (Eds.). (2000). Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál. Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2011). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Mertin, V., Gillernová, I. (2003). Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál. Průcha, J. (2000). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha, J., & Koťátková, S. (2013). Předškolní pedagogika. Praha: Portál. Syslová, Z. (2017). Učitel v předškolním vzdělání a jeho příprava na profesi. Brno: MU. Svobodová, E. (2007). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. Svobodová, E. (Ed.). (2010). Vzdělávání v mateřské škole. Praha: Portál. Šlégl, J. (2012). Dějiny výchovy dětí předškolního věku. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně.