PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA Zora Syslová, Lucie Grůzová Předškolní pedagogika jako vědní disciplína 1.Termín Pedagogika pochází z antického Řecka, kde byl slovem paidagógos označován otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Tento výraz se přesunul do antické latiny - jakožto paedagogus s posunutým významem otrok → učitel, vychovatel. 2. 2.Pedagogika je chápána jako věda s širokým spektrem zájmů a obrovským polem působnosti (propojení teorie a praxe). 3. 3.Věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života a společnosti. Předškolní pedagogika jako součást vědy PEDAGOGIKA 1)Podle obsahu zkoumání: obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, pedagogická teleologie, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání. 2)Podle věku: předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika (výchova a vzdělávání dospělých v ekonomicky produktivním věku), gerontagogika (výchova a vzdělávání seniorů / dospělých v ekonomicky neproduktivním věku). 3)Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika. 4)Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie / tyflopedie, etopedie. 5)Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika. Pedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. Jako věda zahrnuje teorii i praxi. Má charakter normativní, explorativní a explanativní. • normativní charakter - pedagogika stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci • explorativní charakter - pedagogika zkoumá, je založena na poznatcích získaných z výzkumu • explanativní charakter - pedagogika zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality Pedagogika má svůj předmět bádání, význam a úkoly, obsahovou strukturu , účel a poslání, výzkum a jeho metody. Má-li být vědou, musí se opírat o výzkum. Pedagogika plní tři úkoly •Analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu •Verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky • Prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle. Obsah: ´Historický exkurz - vznik předškolních institucí (jejich vývoj, teoretická východiska vzdělávání) ´Výzkumy předškolního vzdělávání ´Vývoj vědní disciplíny „Předškolní pedagogika“ Historický exkurz ´Individuální výchova dětí předškolního věku (podle společenské vrstvy) ´Vznik prvních předškolních institucí v souvislosti s průmyslovou revolucí ´Předškolní vzdělávání jako součást vzdělávací soustavy v souvislosti s celoživotním učením chuva.jpg chuva2.jpg První předškolní instituce ´1832 vznikla u nás první OPATROVNA Na Hrádku, kterou vedl J. V. Svoboda. Vyučoval v ní trivium – obsah vzdělávání sestavil na základě znalosti Informatoria. ´1864 ZAHRÁDKY podle Fröbela – učilo se pouze německy. Koncepce byla postavena zejména na hře, Fröbel je autorem tzv. dárků – pomůcek ve tvaru krychlí, koule, kužele … ´1869 byla zřízena první česká MATEŘSKÁ ŠKOLA U Svatého Jakuba. Ředitelka Marie Riegrová – Palacká. Koncepce vycházela ze tří: ´ - francouzské (citový vztah opatrovatelky k dítěti, mravní výchova, vých. vzdělávací cíle) ´ - české (výuka trivia podle Svobody) ´ - německé (dárky Fröbelovi) Dobové fotografie ´ ´ ´ ´ ´ ´MŠ Bubny (Opravilová & Uhlířová, 2017) ocenena ucitelka.jpg Výzkumy předškolního vzdělávání ´1. polovina 20. století ´2. polovina 20. století ´21. století Výzkumy 1. poloviny 20. století: Hlavním tématem výzkumů bylo dítě: František Čáda (1906, 1908) Otokar Chlup (1908, 1925) Inocenc Arnošt Bláha (1927) František Štampach (1933) Cyril Stejskal (1934) Pedagogická encyklopedie (Chlup, Uher & Kubálek, et al., 1938, 1939, 1940) PEDOLOGIE Psychologie Pedagogika Sociologie Pediatrie 1. polovina 20. století: Ústav pro výzkum dítěte (1911) Výzkumy 2. poloviny 20. století: František Pražák (1945, 1948) Langmeier & Matějček (1963) Václav Příhoda (1967) Zdeněk Matějček (1986, 1994, 1995) 2. polovina 20. století: ´ZAHRANIČÍ ´ ´rozvoj výzkumu ´ (OMEP, UNESCO, OECD) ´ČESKÁ REPUBLIKA ´ ´úpadek výzkumu Výzkumy 21. století fragmentarizace výzkumů chybějící interdisciplinární pohled nedostatečná opora v zahraničních výzkumech změny v metodologii Předmět předškolní pedagogiky ´Při sledování každé výchovné situace je třeba mít na paměti, že je v ní přítomná: ´osobnost jedince, který je vychováván ´osobnost vzdělavatele (jeho styl) ´cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje ´prostředky, jak cíle dosáhnout (vzdělávací strategie) ´podmínky, za nichž vzdělávání probíhá ´ Specifika předškolního vzdělávání ´Předškolní dítě se učí především na základě své interakce s okolím a svou vlastní prožitou zkušeností, tzn. spontánně. ´Tyto zkušenosti zpracovává prostřednictvím hry. ´Do řízených aktivit se aplikuje podstata spontánního učení. Osobnost jedince, který je vychováván ´Objekt x subjekt vzdělávání ´Genetika ´Vliv rodiny ´IQ versus EQ ´Potřeby dítěte ´ Osobnost vzdělavatele ´Příprava na profesi (kvalifikace) ´Osobnostní předpoklady ´Odbornost ´ Cíl, k němuž vzdělávání a výchovné působení směřuje ´Kognitivní a socioemoční cíle ´Dlouhodobé a krátkodobé cíle ´ Prostředky, jak cíle dosáhnout (vzdělávací strategie) ØMetody ØOrganizační formy ØInterakce ØVzdělávací nabídka (obsah vzdělávání) Ø LITERATURA: ´HORKÁ, H., SYSLOVÁ, Z. Studie k předškolní pedagogice. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-210 ´KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 ´OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5107-8 ´PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4 ´