POZOROVACÍ ARCH Téma: Interakce učitel/ka x dítě, KOMUNIKACE V MŠ Datum: ______________________________________________________________________________ ¨ Úkol: Zaměřte se na sledování interakcí učitel/ka x dítě, zvláště na jejich vzájemnou komunikaci a vyplňte pozorovací arch. Škála: 1 - vždy, 2 – často, 3 - někdy, 4 - zřídka, 5 – nikdy. 1. Pozorovaný jev Škála Učitel/ka povzbuzuje a oceňuje děti. 1 2 3 4 5 Učitel/ka se zaměřuje na pozitiva u dětí. (Aničko, dnes se ti podařilo hračky uklidit). 1 2 3 4 5 Učitel/ka dává dítěti možnost volby (v jídle, v činnostech). 1 2 3 4 5 Učitel/ka nabízí dětem spoluúčast na řešení situací a konfliktů. 1 2 3 4 5 Učitel/ka vnímá a přijímá emoce dítěte. (Vím, že jsi teď smutný,…) 1 2 3 4 5 Učitel/ka srovnává děti mezi sebou.(Podívej se na Evičku, už je v postýlce). 1 2 3 4 5 Učitel/ka používá ironii a zesměšňování dětí. (Honzík se ještě nedokáže sám obléct). 1 2 3 4 5 Dává dětem možnost, aby kladly otázky. 1 2 3 4 5 Učitel/ka křičí. 1 2 3 4 5 Připomíná dětem minulé chyby, vyčítá. (Ty jsi zase běhala po třídě). 1 2 3 4 5 Oslovuje všechny děti jménem. 1 2 3 4 5 Využívá pozitivní popis (Správně sis obul přezůvky). 1 2 3 4 5 Využívá komunitního kruhu k diskusi s dětmi. 1 2 3 4 5 Je k dětem zdvořilá/ý. 1 2 3 4 5 Dětem naslouchá. 1 2 3 4 5 Dokáže se dětem omluvit. 1 2 3 4 5 Vyjadřuje svá očekávání pozitivním způsobem. (Očekávám, že Vašík zítra přijde včas). 1 2 3 4 5 Užívá nálepkování (Honza je lenoch, Katka je nevychovaná). 1 2 3 4 5 Při komunikaci s dětmi snižuje polohu a udržuje oční kontakt. 1 2 3 4 5 Upozorňuje na pravidla chování, nekárá. 1 2 3 4 5 Využívá humoru. 1 2 3 4 5 2. Obsah a forma komunikace Pokuste se sledovat, zda učitel/ka použil/a některý z níže uvedených způsobů komunikace a aktuálně je doplňte. 1.Ty zase (vždycky, nikdy, pořád)….. 2. Měl/a by sis uvědomit …. 3. Tohle jsi udělal/a špatně… 4. Já kvůli tobě … 5. Nedělej to, nebo … 6. Z tebe jednou vyroste… 7. On je takový … 8. Okamžitě běž a udělej… 9. Přestaň nebo …… 10. Vezmi si příklad z …. 11. Já pro tebe. .. a ty.. 12. Copak ty nechceš…. 13. Ty jsi ale ….. (nešika,… šikovný chlapec, hodná holka, poslušné děti,….) 3. Pokuste se odpovědět na otázky: Proč učitel, který využívá v komunikaci s žákem kritiku, u něj často nedosáhne cíleného chování? (Anička se neumí slušně chovat.) Kam vede používání negativních scénářů, proroctví. (Co z tebe bude? To se nikdy nenaučíš,…) V čem spočívá riziko vedení dětí k poslušnosti? Jaké mohou být důsledky používání pozitivní nálepky. (Jirka je jedničkář, vždycky všechno umí). Moje pozorování interakce učitel x dítě: Volná odpověď, čeho jsem si všiml/a. Literaturta: 1. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 2. ROSENBERG, M. B. Nenásilná komunikace. Praha: Portál, 2016. 3. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005.