Ivana Márová + doplněno Gajzlerová Legislativa vzdělávací politiky ČR Mezinárodní deklarace Deklarace ze Salamanky a Akční rámec vzdělávání (1994) §2: „Každé dítě má právo na vzdělání a musí mu být poskytnuta možnost získat a udržet přijatelný stupeň vzdělání. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami musí mít přístup do vzdělávání v běžných školách, které by se jim měli přizpůsobit společně a zajistit také uspokojení jejich potřeb“ (OSN 1994) Inkluze a „inkluzivní společnost“ Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2006; v ČR 2009) Po svém přijetí úmluva doplnila stávajících sedm lidskoprávních norem OSN. Úmluva se řídí základními principy respektování lidské důstojnosti a nezávislosti, plného zapojení do společnosti, rovných příležitostí rovnoprávnosti pohlaví a respektování rozvoje dětí a jejich práva na zachování identity Kromě rovnosti příležitostí tvoří další pilíře úmluvy zapojení (inkluze) a resocializace osob se zdravotním postižením. Úmluva o právech dítěte Ratifikována a implementována do legislativního řádu ČR v roce 1991 (54 článků 4 kategorie) Hlavní zásady Články Úmluvy zabývající se odstraněním diskriminace, zaměřují se na právo na život, právo na přežití a rozvoj, právo na zapojení se do společnosti. Shrnují základní principy a veškeré další články se od nich odvíjejí. Právo na přežití a rozvoj Právo na nezávadnou vodu, domov, jídlo, základní vzdělání, lékařskou péči, právo na volný čas a odpočinek. Speciální články popisují práva dětských uprchlíků, dětí s tělesným či mentálním postižením, dětí minorit či ohrožených skupin obyvatel. Právo na ochranu Právo dětí na ochranu a bezpečí, právo na pomoc při zneužívání, na ochranu před násilím či využíváním dětí k prostituci. Právo na zapojení do společnosti Každé dítě má právo, aby mu ostatní naslouchali ve věcech, které se ho týkají. Jeho názor by měl být brán s vážností – podle jeho věku a vyspělosti Vzdělávací politika ČR Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015 – 2020 Rámec vývoje vysokého školství do roku 2020 Strategie digitálního vzdělávání Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016 – 2018 A další … § Kurikulum Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015 – 2020 § Vzdělávání pro budoucnost Inovaci rámcových vzdělávacích programů Přípravě učitelů na tyto změny (v pregraduální přípravě i v jejich dalším vzdělávání) Racionálnímu vybavování škol nezbytnými výukovými prostředky Řízení změn, které budou tyto inovace provázet Vzdělávání pro udržitelný rozvoj § Snižování nerovnosti ve vzdělávání Maximální rozvoj potenciálu každého žáka § Kvalita vzdělávání a zlepšování pedagogických dovedností Erudovaní pedagogové Důraz na počáteční a průběžnou profesní podporu učitelů Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015 – 2020 – ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání • Nastavení podmínek rovných příležitostí ve vzdělávání pro všechny • Diagnostické nástroje – činnost a role školských poradenských zařízení • Supervizní mechanismy v oblasti inkluzivního vzdělávání • Evidence a statistiky žáků vzdělávaných v inkluzivním prostředí • Inkluze v předškolním vzdělávání • Snižování „předčasných odchodů ze vzdělávání“ Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2016 – 2018 Podpora zavedení legislativních změn do praxe (do r. 2018) Část A – Prioritní úkoly MŠMT v roce 2015 § Zrušení přílohy RVP-LMP a revize RVP ZV § Prováděcí předpisy k §16 novely školského zákona § V. č. 27/2016 Sb. § Diagnostické nástroje Část B – Inkluzivní a kvalitní vzdělávací systém § Strategická cesta 1: Čím dříve, tím lépe § Strategická cesta 2: Inkluze je přínosem pro všechny § Strategická cesta 3: Vysoce kvalifikovaní odborníci § Strategická cesta 4: Podpůrné systémy a mechanismy financování § Strategická cesta 5: Spolehlivá data Akční plán inkluzivního vzdělávání na období 2019 – 2020 http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-verejna-sprava/1711-msmt- pripravilo-navrh-akcniho-planu-inkluzivniho-vzdelavani-na-obdobi-2019- 2020 Legislativa vzdělávací politiky ČR • Ústava (Listina základních práv a svobod) Vyhláška č. 13/2005 Sb. o středním vzdělávání Vyhláška č. 14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání § Další nařízení vlády Legislativa vzdělávací politiky ČR - Nově upraveno • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon) o Ve znění zákona č. 82/2015 Sb. • Vyhláška 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb. a vyhlášky č. 416/2017 Sb. Legislativní změny 2016 • O každém žáků je možné říct, že má své speciální vzdělávací potřeby • Tento termín již nevyhovuje obsahu, pro nějž byl zaveden • Kategorizace žáků na zdravotně postižené, zdravotně znevýhodněné a sociálně znevýhodněné má mnohá omezení • Nereaguje například dostatečně na skupinu civilizačních a vnitřních onemocnění • Epilepsie, onkologická onemocnění a další jsou pouze kategorií zdr. znevýhodnění zatímco v resortu MZSV spadají do kategorie zdr. postižení • Sociální znevýhodnění – stigmatizující – a jak jej vlastně diagnostikovat? • Podpora žáků s hraničním intelektem problematická – dle platné legislativy nemají SVP – školy neměli možnost poskytnout jim podpůrná ani vyrovnávací opatření • ZP JSOU ovšem i žáci se SPUCH – drtivá většina má však jen znevýhodnění 561/2004 sb. Školský zákon - §16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. Podpůrná opatření spočívají v: § poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, § úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče § úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, prodloužení studia § použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob § úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, § vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, § využití asistenta pedagoga, dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka, zapisovatele … § poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených – bezbariérovost Podpůrná opatření 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost • Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení • Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení • 5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální Katalogy podpůrných opatření – UPOL Systémová podpora inkluzivního vzdělávání http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog- vseobecny.pdf Inkluze není odložena. Naštěstí i bohužel. http://www.respekt.cz/spolecnost/inkluze-neni-odlozena-nastesti-i- bohuzel