Úkoly k jazykové analýze 1. Přečtěte si následující větu: Co já se s vámi nazlobím! a) Určete druh dané věty podle postoje mluvčího. b) Vypište základní skladební dvojici. c) Kterým větným členem je ve větě slovo co? d) Jaký význam dává předpona na- slovesu zlobit se? 2. Přeformulujte uvedenou větu tak, aby v ní byl podmět všeobecný. V neděli vysílá televize přenos fotbalového zápasu. 3. Přečtěte si věty: Jaroslav se stal letcem. Chlapci se stýskalo po kamarádech. V hájovně pod lesem hoří. a) Určete, zda jsou uvedené věty jednočlenné, nebo dvojčlenné. b) Věty jednočlenné vhodně přeměňte na věty dvojčlenné. 4. K nejvýznamnějším našim lázním patří Teplice, známé svými léčivými prameny. a) Určete, zda se jedná o větu jednoduchou, nebo souvětí. b) Vypište podstatná jména pomnožná a stručně je charakterizujte. c) Zařaďte je k rodu, případně určete vzor. 5. Určete větnou platnost vyznačeného slova v uvedených větách: a) Návštěvníci literárního večera se sešli v klubovně. b) Těšil jsem se na večer. c) Večer jsme šli na procházku. d) Tohle je opravdu krásný večer. 6. Pozorujte tyto dvojice výrazů: umyji se x blýská se pozoruji se x hněvá se a) Plní se v těchto případech funkci větného členu? b) Jestliže ano, uveďte kterého. 7. Užijte podstatné jméno kniha (v různých tvarech) v platnosti: a) podmětu: b) předmětu: c) příslovečného určení: d) neshodného přívlastku: e) jmenné části přísudku: 8. Určete, kterým větným členem je ve větách podstatné jméno v sedmém pádě. a) Cesta lesem je kratší, ale obtížnější než cesta lukami. b) Mračna zakrývala chvílemi slunce. c) Při jednání si vedl svým obvyklým způsobem. d) Velitelem byl mladý důstojník. e) Většina žáků nepíše perem, ale propisovací tužkou. f) Sadař třásl stromem. 9. Určete větnou platnost přídavných jmen: a) Teď už jsem zdráv jako ryba. b) Veselý člověk bývá oblíben. c) Zbyněk se vrátil z výletu unaven. 10. Vyhledejte zájmena a určete, kterým větným členem jsou. a) Přišli tam všichni. b) Každý z nás se těšil na zítřek. Uviděl jsem v dálce komín, který znečišťoval celé okolí. c) Naši přátelé nepřijeli. d) Pán, kterého jsem znala už pět let, prošel kolem mne bez povšimnutí. 11. Kterým větným členem může být infinitiv? Své tvrzení doložte příklady. 12. Použijte spojovací výraz kde v různých souvětích tak, aby v každém souvětí uvozoval jinou větu vedlejší. Uveďte co nejvíce typů a druh vedlejší věty určete. 13. Všimněte si, které druhy vět může uvozovat spojka aby. Určete druh vedlejších vět. a) Řekl mi, abych určitě přišel včas. b) Hoří touhou, aby už začaly prázdniny. c) Bylo to směšné, abychom se o to hádali. d) Koupila jsem si anglický časopis, abych se zdokonalila v angličtině. e) Jez tak, aby ses nezakuckal. f) Nejsem tak nevychovaný, abych tě urážel. 14. Je dána vedlejší věta: …, aby nepřišel pozdě. Uvedenou vedlejší větu začleňte do souvětí tak, aby měla platnost různých druhů vět vedlejších. Druh vedlejší věty určete.