Název: Co dělá hmyz, když nelétá venku? Autoři: Petra a Martina Realizace: 1. ročník, ZŠ … Brno školní rok … Typ projektu: * podle organizace: více předmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: směřující k získání znalostí a dovedností * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní * podle počtu zúčastněných: společný Smysl projektu: Děti se dozví základní informace o hmyzu a o tom, co dělá, když nelétá venku (například v noci nebo v zimě). Vyrobí společně domeček pro hmyz, který mu poskytne útočiště během jeho spánku. Výstup: Děti vyrobí domeček pro hmyz, který umístí na vhodné místo v zahradě v areálu školy. V průběhu školního roku budou sledovat pohyb hmyzu a dění kolem domečku. Předpokládané cíle: Kognitivní cíle: Žáci… …vyjmenují základní poznávací znaky hmyzu. …poznají a pojmenují hlavní zástupce hmyzu (aspoň 6) Afektivní cíle: Žáci… …vysvětlí potřebu a funkci domečku pro hmyz. Psychomotorické cíle: Žáci… …vyrobí domeček pro hmyz. … vyrobí ilustrační obrázky k domečku pro hmyz. … umístí domeček pro hmyz na vhodné místo v areálu zahrady školy. Sociální cíle: Žáci… …rozdělí si úkoly v průběhu projektu. …společně pečují o domeček v průběhu roku. Předpokládané činnosti: - příprava teoretického plánu projektu – třídění informací - výroba domečku pro hmyz a jeho umístění na vhodné místo - prezentace výsledků výstupů jednotlivých skupin a hodnocení projektu Organizace: 1. den: 1.-2. vyučovací hodina – příprava, ujasnění plánu projektu, motivace dětí, třídění informací ve skupinách 2. den: 1.-2. vyučovací hodina – shrnutí poznatků, tvorba domečku pro hmyz 3. vyučovací hodina – umístění domečku do zahrady školy, hodnocení Předpokládané výukové metody: - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování - metody názorně demonstrační – předvádění činnosti, pozorování - metody praktické – grafické a výtvarné činnosti - metody řešení problémů - brainstorming - didaktické hry Předpokládané pomůcky: balicí papíry, fixy, 2 dřevěné krabice, přírodní materiál (stébla, bambus, případně roličky od kuchyňských utěrek), pastelky, lepidla, laminovací folie a laminovačka, čtvrtky velikosti A4, provázek, nůžky Způsob prezentace projektu: - prezentace poznatků každé skupiny v průběhu projektu - ústní prezentace pro spolužáky o funkci domečku pro hmyz Způsob hodnocení: - učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci, jak si jsou schopni rozdělit úkoly a na závěr zhodnotí výstup a prezentaci dětí - děti hodnotí průběh spolupráce ve skupině pomocí škály (hodnocení názorné) Kritéria hodnocení výstupu: - splnění pracovního postupu navrženého žáky - použitelnost domečku v praxi – velikost otvorů pro hmyz, stabilita domečku, soudržnost částí domečku, konstrukce domečku v závislosti na možnost zvlhnutí