UKÁZKA JAZYKOVÉ ČÁSTI TESTU Z DIDALTIKY ČESKÉHO JAZYKA 1. Opravte chyby. Po tůře jsme se zastavili v restauraci, kde měli dobře vychlazené 10procentní pivo. Některé druhy ryb jsou přísně chráněny a každý kdo se rozhodne je chytat musí získat povolení. Tácy a skicy ležely na podlaze jeho pokoje. Soukromně mě přiznal, že tomu nerozuměl. Většina badatelů byli Severoameričané, západoevropané a Japonci. Stěží se naučil základní učivo. Po klikaté silnici, která se vynula údolím jeli vozy s pytli. Protože je velké sucho, přikázala mě matka: „ Běž Evo koupit nějakou kropící konev!“ Na divadelním festivalu byl program nabitý zajímavími představeními. Kdyby jste teď odbočili do leva, přijdete přímo k Pedagogické fakultě MU. Po shlédnutí zajímavé historické památky jsme se vydali na zpáteční cestu. Což takhle podniknout výlet na divoký západ? 2. Žáci měli převést do 7. pádu spojení dva dobří kamarádi. Posuďte, kdo splnil úkol správně. a) Na výlet jel se dvěma dobrýma kamarádama. b) Na výlet jel se dvěmi dobrými kamarády. c) Na výlet jel se dvěma dobrými kamarádama. 3. Uveďte příklad na cvičení: a) problémové: b) modelové: c) obměňovací: 4. Uveďte zápis na tabuli při vyvozování učiva o podstatných jménech (2. roč.). 5. Vysvětlete na slově úlomek rozdíl mezi slovotvorným rozborem a stavbou slova. a) slovotvorný rozbor: b) stavba slova: 6. Uveďte modelové věty, na kterých žákům vysvětlíte, že slovo kniha může být ve větě (v různém tvaru a pádě) a) podmětem: b) přívlastkem: c) předmětem: d) příslovečným určením: