Portfoliový úkol: Učitelovo pojetí výuky Učitelovo pojetí výuky představuje pojetí učiva, cílů výuky, vyučovacích metod, forem, podmínek, využitých prostředků, stejně tak i pojetí žáka a třídy, ale i pojetí učitele jako sebe sama i své profesní role a role ostatních účastníků pedagogického procesu (Mareš et al. 1996). Cíl úkolu: zamyslet se nad vlastním pojetím výuky a konfrontovat toto pojetí se standardem učitele a svým pojetím výuky. Ke zjišťování učitelova pojetí výuky je možné využít techniku nedokončených vět. Princip, na němž je technika nedokončených vět založena, spočívá v tom, že učitelé mají za úkol dokončit předložené věty na základě asociací, které u nich nedokončené věty vyvolají. Přitom jde o to, že učitel promítá do těchto dokončení nejen své znalosti, ale často i své osobní názory, postoje či stanoviska. V našich podmínkách se poměrně frekventovaně používá technika nedokončených vět při výzkumu učitelova pojetí výuky (Mareš et al. 1996). Zadání úkolu: 1) Dokončete tyto nedokončené věty: o Učitel je jako (popis, metafora, obraz,…) …, protože … o Žák je jako …, protože … o Učivo je jako …, protože … o Propojení teorie a praxe je jako …, protože … o Škola se má starat především o to, aby… o Netrvám na tom, aby všichni žáci… o Pro život je nejdůležitější, aby si žáci s sebou odnesli… o Je dobré, že je zařazeno učivo o… o Vědomosti žáků… o Učebnice jsou pro mě… o Třída je pro mě… o Netrvám na tom, aby všichni žáci… o Nevadí mi, když žák např. … o Svůj metodický rejstřík rozšiřuji tím, že… o O alternativních metodách a formách práce si myslím… o Osobnostní rozvoj je pro mě… o Do osobnostního rozvoje učitele/pedagoga podle mě patří na prvním druhém, třetím místě… o Z pomůcek využívám nejčastěji… o Využíváním pomůcek sleduji… o Je mnoho rodičů, kteří si myslí, že… o Spolupráce s rodiči pro mě znamená… o Když učím je to jako… o Já jako dobrý učitel… o Při plánování výuky… o Při hodnocení žáků… o Cíle výuky pro mě… o Dobře se mi učí ve třídě, která… o Prostředí, kde se mi dobře učí, vypadá jako… o Rozmanitost žáků považuji za… o Rád/a bych pracoval/a s kolegy, kteří… o Úkolem ředitelů by mělo být především… 2) Vraťte se ke svým odpovědím. Zkuste je kategorizovat, tzn. sloučit do skupin, které se týkají stejného tématu. Konfrontujte tyto tematické celky s návrhem standardu učitele (Tomková et al., 2012) – NAJDETE ZDE. V jakých oblastech se Vámi stanovené tematické celky prolínají s navrhovanými oblastmi standardu? Které oblasti standardu ve svém pojetí výuky nemáte zahrnuty? Jak si to vysvětlujete? Pokuste se charakterizovat vlastní pojetí výuky. Výstup: analýza nedokončených vět s komparací standardu učitele a charakteristika vlastního pojetí výuky. Rozsah: 2-4 normostrany. Literatura  Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. V Brně: Masarykova univerzita v Brně.  Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.  Tomková et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.