zabývá se problematikou edukace, podpory a poskytování služeb osobám s MP v jednotlivých fázích jejich života cílem je dosažení maximálního stupně rozvoje osobnosti jedince s mentálním či jiným duševním postižením a jeho integrace do společnosti 60. letech se vyčlenila z etopedie ■ Demence • je proces zastavení, rozpadu normálního me bývá nazývána získaná MR. • má většinou progredující charakter s tendencí postupného zhoršování a prohlubování symptomů. Nepostihuje všechny služky osobnosti najednou, ale postupně D některé mechanizmy mentálních funkcí jsou poškozeny, jiné zachovány. • NEJČASTĚJŠÍ PROJEVY - porucha paměti, orientace, úsudku, schopnosti abstraktního myšlení, pozornosti, motivace, • emotivity, chování, komunikace a dochází k celkové degradaci osobnosti. Rozlišujeme 2 základní druhy demencí dle doby výskytu: • dětská (deteriorace); • stařecká. TYPY: • Atroficko - degenerativní • Ischemicko - vaskulární Symptomatická "Orgjanizcice: SPMP - sdružení pro pomoc mentálně postiženým v ČR, náplň -poradenství volnočasové aktivity publikování ay Činnost ve sdružení jí dobrovolná. APLA - asociace pomáhající lidem s autismem AUTlSTlK - pro lidi s autismem v Praze, integrace psy složkách jeho osobnosti - duševní, tělesné i sociální nejnápadněji toto postižení ovlivňuje proces učení MR je stav charakterizovaný celkovým snížením intelektových schopností (schopnosti myslet učit se a přizpůsobovat se svému okolí), k němuž docházív průběhu vývoje jedince. Jde o stav trvalý kterýje buď vrozený nebo časně získaný (do 2 let života dítěte). Zastaralý název pro mentální retardaci je oligofrenie nebo slabomyslnost. F 70 Lehká mentální retardace IQ 69 - 50 F 71 Středně těžká mentální retardace IQ 49 - 35 F 72 Těžká mentální retardace IQ 34 - 20 [i F 73 Hluboká mentální retardace IQ 19 a méně 0 .. . .... :L . r.--.-..i.::— " . .. - poprvé popsání] an^ctyrr- pediatrem ůhnem Dowtem roku ISůl ■ chrcoiDicanálnívada - trisomte 21. dTromoz-Dmu Fyziognrjmickp n/laštnosti: ■ Menši hlava. Zůdni rast pJoiii". kulatývřtilcd pkKhčrysy cbliCcjc nwtých ckMi toká orní tfflca.ve *mřnim koutku kolmí koftrftai ítJlaKfžmi epikanluSÍ. níkíy menSi UĚl. malá ústa někdy otevřena - vyanKiínrpazvka, dutané pas taveni zubů, ruce ach&dldfe mar a silné, jedna rýna přes dlaň - ,.opiŕ!ľ rýha" (ne u všech! nrropedfcké problémy-sbnnnriůkii typ kolagenu IV, hypotonie - sníženi cílového tonu. volně klouby, iir3 9 moKrtnrpji krk výška 147 -162 cm muži, 135 -1 55 cm íeny.vre«ftŕíí:i?nlíiin.,)iJfijalnÉ .ychooni < firukOftMní p-ai£řtďÍ!*rarifanr) • pe všemi složkami. Triáda příznaků • neschopností vzájemné společenské interakce, • neschopností komunikace, • imaginace-neschopnost představivostí, stereotypně se opakující repertoár zájmů Dětský autismus Rettův syndrom Aspergerův syndrom Dezintegrační porucha j □ Klinefelterův syndrom D Atypický autismus TEACCH program klade důraz na: Individuální hodnocení a individuální výchovně-vzdělávací přístup. Strukturované prostředí (ohraničené). Vizuální podporu (vizuální časový plán). • SVAR C O VÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. • ENDOVÁ, P. - RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 56 s. ISBN 80-2441-097-4. • FRIEDLOVÁ, K. Bazálni stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007.168 s. ISBN 978-80-247-1314-4. • HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1 997. 11 8 s. ISBN 80-85801 -47-7. • MÜLLER, O. etal. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3.