Základy speciální pedagogiky Tělesná postižení ■ Somatopedie ■ soima= trio, paideia - výchova - vědní obor speciální pedagogiky, kteiý se zabývá výchovou, vzdelávaním a pracovním u plamením telesne" a zdravotne" postižených jedinců ■ S se původně nazývala deíektologie ortopedická. Tento termín se zaŕal používat raku 194G, kdy začalo na UK studium špeciálni pedagogiky. Termin somatopedie zavedl tamtéž prof. František Kabele ruku ■ člguěk s gmeľením hybnosti Omezení hybnosti: naiuScni'swlu, km:l, SJaci, flnutů rcto ricrvcvr snustfty . dod-ózi k nanjsepi PS HrnÉka nenh'rrD ,.- .•AttflVf tMtOOCl' TdJC* potam ra uacúhi úradní pdciick'jI poducnj cncícni |J,d v pnpatíe Iriesncha poJSíeni. DMO - detská mozková obrna i 'jirika p'Kl rniDjenln, pri pľíkI.i rebolásnŕ po nem ■ ĽĽaífl tH/*t vyskylu ífvkľIi pahyboví'íľi pcTLcti - Lypcka \rni'Jt Icrmu sna^licknu neba cyakinrtickHj < □Vskir'v.íľi'ícriue-íKirapyramiccivJJ r - r c polarite r ŕ rnirmvdrí pchyny - macícki:'.;r - W/tolq/llJje he VBocnĚ uiiieni iĽnlcjŕha rnpčíi - hMrhrunrniiKhÉnľ. íiLiĽvovaki ^hwii u drti v ^mJ^uniin vWU biariKhJwilĽ ['1,'dJbf-a ĽiĽdlĽi'*hil latke 1liíJií*VJlItVittmJfTi v r. 1553 » Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavoziD.cz ■ Centrum Paraple: vuwwv.paraple.cz ■ Česka asociace telesne handicapovaných sportovců: www.caths.cz Rozšiřující literatura: 'EMJOVA.P. RENGTl ERÜVA, M. SorrxsToixtOepro výdxpfrápacavnfky. 1. ^1. Olomfjwc: UIJH", JOQb I5KN -ffl f-4 - FTíl EDLOVA, K. Oáza/ni simulace v zůWatíni ů5?rfĎvflrťísJrr peů 1. tf/d. Praha: krada. 2CŮ7.1SŮ s. iStJ-J ■37Ů-6Ů-247-1314- J rŕJ^>to^rŕíe.rtŕT>. i.vVd.PrLira: Sejjlllid. 1957. US i. ISBN aD-B5E»W7-7. r MÜLLER. O et d. VC ijHro^Cwkař^tc- 1. *jd. utoňme: VUR iU\&. Zfl5 3, Bfl-SíHl-lCiTS-J - OFWTftlLOVA, D. Ptŕtia\fiHfldfä irWtrfVrflLT V f nŕicVrra íifeLtäJrirfftiytj VÉ*iru /bJVíltI a-rťrf.TJffflj mríjA-ahTWj nhmiij. 1. uydinl. Emn: MriSflryľn™ urivrrzía. s. ISBN aOZ10-J?JZ-l. - OPATRILCWA O. - ZÁMEČNÍKOVA D. Sat^iMnHa - reiiy Kdňtar/uiúntí imírVáranf. 1. vyri. Hrm: PnirJ. zmr. 123 s. í/fl.m-mh.lS/.íl. Lehká mozková dysfunkce (LIVID), ADHD ■ encetalopatie ■ Í€hči typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především ctitapci ■ oslabeni schopnosti a viastnosti psychických funkcí zodpovědných za řízenir kontroly regulaci, koordinaci a integraci chování ■ projevy: psychomotorický neklid, psychická itistahititči, Itněhy rráfad. imputeivnf jednání • prognóza: hypetaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti pretrvá vaji v 50% do dospělosti, emočnítabiifta, nižit aspirační úroveň, přecitlivělost Markéta Sedláková • Somatopedie - soma= tělo, paídeia = výchova • vědní obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a pracovním uplatněním tělesně a zdravotně postižených jedinců • S se původně nazývala defektologie ortopedická. Tento termín se začal používat roku 1946, kdy začalo na UK studium speciální pedagogiky. Termín somatopedie zavedl tamtéž prof. František Kabele roku 1956. • 1913 - otevřen Jedličkův ústav pro zmrzačelé v Praze. (Prof. MUDr. Rudolf Jedlička) • Františk Bakule (1877-1926) a od roku 1920 ředitel ústavu a školy • 1919 - brněnský ústav pro OsTP - Kociánka - řeidtel Jan CHlup TP (vady pohybového (svalového), nosného (kosterního) nebo nervového ústrojí, jestliže se projevují narušenou hybností a jestliže člověka omezují v účasti na jeho přirozených životních aktivitách) TP - vrozené ( DMO, spina bifida) - získané • po úrazu - amputace, obrny, po úrazech páteře a mozku, • po nemoci - po roztroušené skleróze, svalové dystrofii, artritídach ' J \^ I I I ■ ■ |řn>......Tvf>.- ^.'irrr, qr»«fcJi;i—m centrální (mozek, mícha) a periferní obrny deformace (získané vady, např. progresivní svalová dystrofie, skolióza); amputace a malformace (malformace jsou vrozené deformace, např. amélie, kongenitální dysplázie kyčelního kloubu, řeší protetika Obrny centrální a periferní Obrny: závažné, často kombinované postižení člověka, týkají se centrální a periferní nervové soustavy. Bývají často příčinou i těžké celoživotní invalidity. Důsledky v somatické oblasti: Parézy - částečná ochrnutí Plégie - úplná ochrnutí Jako následek úrazu, který způsobuje buď otevřené nebo uzavřené poranění hlavy Poranění hlavy - Otřes mozku ( komoce ) - lehký, střední a těžký - Stlačení mozku ( komprese ) - Zhmoždění mozku ( kontuse ) - nejtěžší Obrna míchy - nejčastěji úrazem páteře s následným poraněním páteře, čím blíže krční míše, tím závažnější následky. Primární zasažena vlastní pohybová schopnost člověka v důsledku narušení svalů, kostí, šlach, kloubů nebo nervové soustavy (tělesného postižení) dochází k narušení PS člověka nepřímo v důsledku různých onemocnění nebo zdravotního oslabení. U řady onemocnění je vyžadován klid na lůžku nebo jsou kontraindikované mnohé pohybové aktivity. Nemocný může potom na sociální úrovni pociťovat podobná omezení jako v případě tělesného postižení. Nemoc Porucha rovnováhy organismu s prostředím, přičemž vznikají anatomické a funkční změny v organismu (Kabele, 1992; Jonášková, in Muller, 2001). Z hlediska somatopedie není nemoc považována jen za biologickou odchylku, ale za typ sociálního znevýhodnění (Bendová, Renotiérová, 2005). krátkodobé (akutní): infekční onemocnění dlouhodobé: epilepsie, svalová dystrofie, nádorová onemocnění, benigní nádory ■ D M O - dětská mozková obrna ■ • závažné centrální onemocnění • vzniká před narozením, při porodu nebo těsně po něm • cca 50 - 60% výskytu ze všech pohybových poruch • typická je tělesná neobratnost, nerovnoměrný vývoj, zvýšená pohyblivost a neklid, nesoustředěnost, těkavost, nedokonalost vnímání a nedostatečná představivost, překotné a impulzivní reakce, střídání nálad a výkyvy v duševní výkonnosti, opožděný vývoj řeči a řečové vady Formy DMO: • 1) Spastická - 3x častější • hemiparetická - obrna horní i dolní končetiny Ví těla • diparetická - většinou dolní končetiny • kvádru pareti cká - všechny 4 končetiny • 2) Nespastická • hypotonická -chabá obrna, výraznější bývá na DK, vyskytuje se u kojenců a kolem 3. roku věku se mění ve formu spastickou nebo dyskinetickou • dyskinetická(dříve extrapyramidová) • - nepotlačitelné mimovolní pohyby • mozečková - vyskytuje se vzácně, snížení svalového napětí - infekční onemocnění, objevovalo se hlavně u dětí v předškolním věku a zanechávalo trvalé a často velmi těžké následky zlikvidována v r. 1958 Sabinovou vakcínou Lehká mozková dysfunkce (LMD), ADHD ť encefalopatie lehčí typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především chlapci oslabení schopností a vlastností psychických funkcí zodpovědných za řízení, kontrolu, regulaci, koordinaci a integraci chování projevy: psychomotorický neklid, psychická instabilita, změny nálad, impulzivní jednání prognóza: hyperaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti přetrvávají v 50% do dospělosti, emoční labilita, nižší aspirační úroveň, přecitlivělost Hyperaktivita, nevydrží potichu ani sedět, neklid, často i během spánku („ hnáno motorem"). Psychomotorický neklid. Diskoordinace (pohybová neobratnost). Impulzivní jednání ( bezmyšlenkovité střídání činností, problémy s organizováním práce, vyrušuje, potíže při změnách ve hře). Psychická instabilita, změny nálad a síly reakcí. Někdy příčinou SVPU a poruch chování. Prognóza: Hyperaktivita se většinou s pubertou upravuje. Poruchy pozornosti přetrvávají cca v 50% do dospělosti. Citové poruchy se přetvářejí na neurotické, psychopatické a psychotické. Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavozic.cz Centrum Paraple: www.paraple.cz Česká asociace tělesně handicapovaných /j\ sportovců: www.caths.cz YouflD Kompetence Spec.ped Poradenství Pomoc při socializaci Odkazy: (malformace) httDs://\AAAAA/.facebook.com/ricarfx/videos/1061709333869059/ Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavozic.cz Centrum Paraple: www.paraple.cz Česká asociace telesne handicapovaných sportovců: www.caths.cz (současný člen Českého paralympijského výboru) Unie Roska (Česká multiple sclerosis společnost): www.roska.cz (pacienti s roztroušenou mozkomíšní sklerózou) Spolek Trend vozíčkářů: www.trendvozickaru.cz (Olomouc) Společnost „E": www.spolecnost-e.cz (pacienti s epilepsií) Svaz diabetiků: www.diabetes.cz Společnost pro mukopolysacharidózu: www.mukopoly.cz a další, (měli byste znát alespoň několik organizací + komu jsou určeny). Rozšiřující literatura: ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5. ENDOVÁ, P. - RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie pro výchovné pracovníky. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 56 s. ISBN 80-2441-097-4. FRIEDLOVÁ, K. Bazálni stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 168 s. ISBN 978-80-247-1314-4. HRUŠKA, J. Komplexní systém výchovně vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 1997. 118 s. ISBN 80-85801-47-7. MÜLLER, O. et al. Terapie ve speciální pedagogice. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2005. 295 S. ISBN 80-244-1075-3. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 52 s. ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D. - ZÁMEČNÍKOVA, D. Somatopedie - texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paid, 2007. 123 s. ISBN 978-80-7315-137-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido, 2006. 304 s. ISBN-10: 80-7315-134-0. Základy speciální pedagogiky Tělesná postižení Á ' Somatopedie ■ sorna= telo. paideia = výchova ■ vědní obor speciální pedagogiky, který se zabýva výchovou, vzděláváním a pracovním uplatněním telesné a zdravotně postižených jedinců < S se původně nazývala defeklologie ortopedická. Tento termín se začal používat roku 1946. kdy začala na UK studium speciální pedagogiky. Termín somatapedie zavedl tamtéž prof. František Kabele roku 1Ů56. ■ člověk s- omezením hybncsii B ^íiľľTJH Omezení hybnosti: < naviJxinn vlnsm' jir.rt/tmíi srJnnprtiM íú.i'iíj u diiskMlki. naruísni' syzJl. kani, íloch, kbubú n c to nnvuvá scLstiMy ' drchizi k naruíen' F'£ ttJťéVj nep'i'na ■.' dLBlettu ujných uncinucrŕ-il ľrtiu iJruvulniiu ujltibeiii. U i-jdv opemKi-ůii k? wiaüiwflri *Nd ^ iJíKu nebojsou ► inn ..n.-.» n „ ir, mr,.T Li.ti.ti.>,.- .•AttflVf tMtOOCl' TdJC* potam ra uacúhi úradní pdciick'jI poducnj cncícni |J,d v pnpatíe Iriesncha poJSíeni. DMO - detská mozková obrna i 'jirika p'Kl rniDjenln, pri pľíkI.i rebolásnŕ po nem ■ ĽĽaífl tH/*t vyskylu ífvkľIi pahyboví'íľi pcTLcti - Lypcka \rni'Jt Icrmu sna^licknu neba cyakinrtickHj < □Vskir'v.-ľľi'ícriue-íKirapyramiccivJJ r - r c polarite r ŕ rnirmvdrí pchyny - macícki:'.;r - W/tolq/llJje he VBocnĚ uiiieni iĽnlcjŕha rnpčíi - hMrhrunrniiKhÉnľ. íiLiĽvovaki ^hwii u drti v ^mJ^uniin vWU biariKhJwilĽ ['1,'dJbf-a ĽiĽdlĽi'*hil latke 1liíJií*VJlItVittmJfTi v r. 1553 » Liga vozíčkářů o.s.: www.ligavoziD.cz ■ Centrum Paraple: vuwwv.paraple.cz ■ Česka asociace telesne handicapovaných sportovců: www.caths.cz Rozšiřující literatura: 'EMJOVA.P. RENGTl ERÜVA, M. SorrxsToixtOepro výdxpfrápacavnfky. 1. ^1. Olomfjwc: UIJH", JOQb I5KN -ffl f-4 - FTíl EDLOVA, K. Oáza/ni simulace v zůWatíni ů5?rfĎvflrťísJrr peů 1. tf/d. Praha: krada. 2CŮ7.1SŮ s. iStJ-J ■37Ů-6Ů-247-1314- J rŕJ^>to^rŕíe.rtŕT>. i.vVd.PrLira: Sejjlllid. 1957. US i. ISBN aD-B5E»W7-7. r MÜLLER. O et d. VC ijHro^Cwkař^tc- 1. *jd. utoňme: VUR iU\&. Zfl5 3, Bfl-SíHl-lCiTS-J - OFWTftlLOVA, D. Ptŕtia\fiHfldfä irWtrfVrflLT V f nŕicVrra íifeLtäJrirfftiytj VÉ*iru /bJVíltI a-rťrf.TJffflj mríjA-ahTWj nhmiij. 1. uydinl. Emn: MriSflryľn™ urivrrzía. s. ISBN aOZ10-J?JZ-l. - OPATRILCWA O. - ZÁMEČNÍKOVA D. Sat^iMnHa - reiiy Kdňtar/uiúntí imírVáranf. 1. vyri. Hrm: PnirJ. zmr. 123 s. í/fl.m-mh.lS/.íl. Lehká mozková dysfunkce (LIVID), ADHD ■ encetalopatie ■ Í€hči typ poruchy CNS, asi 3% dětí, především ctitapci ■ oslabeni schopnosti a viastnosti psychických funkcí zodpovědných za řízenir kontroly regulaci, koordinaci a integraci chování ■ projevy: psychomotorický neklid, psychická itistahilitči, Itněhy rráfad. imputeivnf jednání • prognóza: hypetaktivita se upravuje v pubertě, poruchy pozornosti pretrvá vaji v 50% do dospělosti, emočnítabiifta, nižit aspirační úroveň, přecitíivěiost Markéta Sedláková